Jump to content

Konvertere fra Mondeo til Focus?


kimsa

Recommended Posts

Hei

 

For en tid tilbake så begynte jeg prosessen med å finne ny bil til sammboeren min. Planen var en Focus mk2.

 

Det gikk skjeis! ikke bil kjøpet, men samboer forholdet :(

 

Vel nok om det, saken er att jeg egentlig ble litt betatt under prosessen, da selvfølgelig av Focusen og ikke samboeren. Vurderer derfor nå Focus til meg selv. Har alltid vært en Mondeo mann, men nå finner jeg det praktisk med litt mindre bil utvendig, men som allikevel rommer nok.

 

Det hjelper jo lite att jeg finner en fokus som ser slik ut til salgs. Synes denne er ganske så snerten.

 

38_1020367413_xl.jpg

 

38_749602311_xl.jpg

 

Så spørsmålet er da. Hva er fordelen/ ulempen og forskjellen mellom en Focus og en Mondeo?

 

Og hvordan sammenligner jeg modellene? Focus MK2 før faceliften i 08 mot Mondeo mk3, og Focus med facelift mot Mondeo mk4?

Link to comment
Share on other sites

Det var jo kjipt å høre :(

 

Det der var jo en veldig pen Focus :)

 

Det jeg har hørt, er forskjellen mellom pre-facelift og facelift er vel støyisolering. At pre-faceliften hadde noe veldig med kupestøy, samt at den kan føles litt stumpete.

 

Det å sammenligne disse to, blir som Golf Vs Passat. Det er i gode biler begge to, men i hvilken grad har du behovet for en større Mondeo, sammenlignet med en Focus STV. (Vi vet jo at bikkja ikke er 19m3) så det burde være plass til den i begge bilene.

 

Samt at MK4 er jo en nyere bil enn Focus MK2 P/F, så den vil føles mer påkostet, og en del mer støyisolert(noe jeg vet du setter pris på). Men, Focus, som denne med Tit X, er jo en mer "sporty" bil utseendemessig, og det er ikke veldig vanskelig å få tak i "styling" til disse.

 

Ulemper med Focus kontra Mondeo:

* Mindre plass.

* Kan være noe trang hvis det er 4-5 i bilen.

* Ikke veldig stort bagasjerom.

 

Fordelene er jo at Focus er en mindre bil, lettkjørt og ganske så sporty.

 

Jeg for min del savner plassen jeg hadde i Mondeoen, samt motoren (mrk: 2.0L 145 HK) enda den virket ganske "liten" i Mondeoen. Sånn rent utenom plassen og motoren så er det ikke mye jeg savner, annet enn hengervekta.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Stian.

 

Hengervekten er ganske viktig for meg. Og der kommer kanskje Focusen til kort. Focus med facelift er også veldig pen, men skal en ha den med styling så ender en jo oppe i 200k att. Noe jeg synes er ganske dyrt for en Focus. Eller?

 

Mondeo mk4 er en virkelig flott bil jeg kunne tenkt meg, men. Den har jeg kjørt ganske mye, og siden den har vokst seg så forbaska stor finner jeg den nesten mer upraktisk enn praktisk til dagelig bruk. Jeg har på en måte oftere behov for en mindre og lett manøvrert/parkert bil enn de ekstra literene med bagasje plass.

 

Hver gang jeg vurderer andre biler ender jeg alltid opp igjen med att mondeo mk3 er min type bil :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk fra 2010 Focus Titanium (facelift) til 2012 Mondeo Titanium S, og de store forskjellene sånn jeg ser det ut i fra erfaring er som følger:

 

- Mondeo har mye større kupéplass, spesielt benplassen til de som sitter i baksetet er som natt og dag ifht. Focus. Har et Besafe bakovervendt barnesete som tar mye plass og sørget for veldig ukomfortabel plass til den som satt i passasjersetet i Focusen, men i Mondeoen kan jeg ha samme stol bak førersetet uten at det går på bekostning av plass til meg selv foran.

- Bagasjerommet var jeg faktisk veldig fornøyd med i Focusen, og er egentlig ikke så sykt mye større i Mondeoen bare noe dypere.

- Setene til Mondeo, både foran og bak, er nydelig å sitte i. Fikk ofte vondt i korsryggen ved langtur med Focus mens i Mondeo er dette så og si fraværende. Kan muligens ha noe med at jeg kjørte på 19" med 35-profil og senk på Focus mens Mondeoen har 18" og sportsunderstell.

- Kupé/hjulstøy, dette er noe som har irritert meg lenge med Focus men som definitivt er merkbart bedre med Mondeo. Fortsatt et punkt Ford må bli bedre på generelt sett.

- Kjøreglede, her har imidlertid Mondeo noe å lære av Focus. Selvsagt er Mondeo en større og tyngre bil, men Focus med senk og lavprofildekk er virkelig artig å kjøre. Det Focus har på kjøreglede tar Mondeo igjen på kjørekomfort.

- Kvalitetsfølelse, etter min mening en annen verden i Mondeo kontra Focus. Mondeo føles og kjennes mer påkostet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg syns hengervekten til focusen blir litt snau. 1800 kg som er på Mondeo mener jeg er et minimum. For mitt vedkommende så vurderer jeg å bytte ut Focusen etterhvert, med noe som kan trekke enda mer 3t+.

 

Stian hadde også en del gode synspunkter, og han har jo begge deler :)

 

Det eneste alle disse bilene mangler er 4x4.. Hadde man fått Mondeo Mk3 med 4x4 så ville jeg ikke valgt annen bil.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Som sikkert en del veit her inne så er jo støy kanskje en av de viktigste punktene på listen over kriterier for bilvalget mitt. Jeg hater støy og når jeg nå kjøper ny bil ønsker jeg å kunne kjøre uten støy propper. Så det høres jo egentlig ut som mondeo er bedre.

 

Når det er sagt så er jeg veldig usikker på støy i kupeen mellom mk3 og mk4 mondeo. Jeg har jo eid en 06 titanium. Den hadde jeg 205/??/17 på. Pirelli dekk, også har jeg hatt en 09 mk4 trend som leiebil mange ganger. Denne rullet på samme dekk bredde, men 16". Følte den bråket langt mer enn min mk3. Usikker på dekk merke og kvalitet på den, men neppe noe veldig dyrt.

 

Får vel begynne å se etter en mondeo att da. Enig med deg RS Stian i att mondeo mk4 har kjempegode seter. Setene i mondeo mk3 likte jeg ikke spesielt godt. Syntes de var alt for smale. Jeg hadde sportsstoler med ventilasjon. Kanskje giha setene er mer komfortable?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok Ghia er best egnet for deg ja :) Jeg vet ikke, men vil jo tro at på en Ghia så er det lagt mer vekt på komfort enn "sport" som i titanium.

 

Jeg har Michelin på sommer og vinter, og vinterdekkene bråker langt mindre enn sommerdekkene.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror setene i Ghia og Titanium/S er likt bygget opp med sidestøtter, bolstringer osv. men at det kun er utførelsen som er forskjellig. Ghia og Premium har f.eks helskinn mens Titanium har stoff og delskinn. I ditt tilfelle ville jeg hvertfall satset på 8-veis el.justering av setet for mer komfort.

 

Har Nokian Hakka R-dekk på 17" på Mondeoen men jeg synes Conti Contact Viking 5 som jeg hadde på forrige facelift-Focusen var mer støysvakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror setene i Ghia og Titanium/S er likt bygget opp med sidestøtter, bolstringer osv. men at det kun er utførelsen som er forskjellig. Ghia og Premium har f.eks helskinn mens Titanium har stoff og delskinn. I ditt tilfelle ville jeg hvertfall satset på 8-veis el.justering av setet for mer komfort.

 

Har Nokian Hakka R-dekk på 17" på Mondeoen men jeg synes Conti Contact Viking 5 som jeg hadde på forrige facelift-Focusen var mer støysvakt.

Tror du har rett i att setene er like. Forrutenom ambiente.

 

Hadde 8veis el justering i titaniumen min. Problemet mitt var att jeg fikk vondt i lårene av sidestøtten og att setene var så trange. Har på ingen måte det problemet i mk4. For der sitter en ikke oppå sidestøtten slik en gjør i mk3.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Etter 12 VW og en Suzuki, begynte jeg som selger hos Ford for 6 år siden. I den perioden har jeg hatt en 08 Focus stv, 09 Mondeo, 09 Focus, 11 Mondeo og nå en 13 Focus. Alle disse bilene ble kjørt 15-20000 km. I tillegg hadde fruen en 10 Focus som ble kjørt drøyt 30000km.

 

Mondeo Mk4 er en fantastisk bil - 09ern var en 2,2 Titanium S, 11ern en Titanium S 140hk/Powershift - langkjøring med disse er en drøm; stor, behagelig, passe sporty oppsett og et hav av plass. Facelift er stillere inni og powershift kassen er helt genial. Selv om det er godt utvalg i brukte Mondeo, så synes jeg at Mondeo passer best med med 140hk diesel, og det må være Titanium/Ghia så da kryper prisene oppover...

 

Men... Jeg er en Focus-mann; trenger egentlig ikke så stor plass som en Mondeo, og kjøremessig er Focus mye "artigere"; mer kompakt og "kjappere i vendingen". Focusene jeg hadde var Titanium med sportsstoler, og sittestillingen og -komforten var veldig bra (jeg er 1,91 og nesten 100kg...). 109hk TDCI er sprekt nok og går utrolig billig - 0,42 l/mil er lett å få til. 90hk diesel bør du styre unna....

 

Focus Mk3 har kjøreegenskaper som en Focus, og komfort som Mondeo, så om budsjettet tillater så bør du vurdere det :)

 

Hvis ikke, så tror jeg du må holde utkikk etter Focus 2008-2010 med vettug motor og utstyrsnivå. Og en prøvekjøring eller 8 er lurt for å kjenne etter om du egentlig kanskje er en Focus-mann du også :D

Focus 1.6 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette med benplass til baksetepassasjerene har for meg, i likhet med, tror jeg, de fleste bilkjøpere, meget begrenset betydning. Som regel er det barn eller ungdom der bak, og som regel på korte turer. Å ha egne dører til baksetet er dog vesentlig, når man først skal ha noen der. Dessuten sitter jeg, som fører, ganske oppreist, dvs at seteryggen ikke heller så mye bakover. Det spiser av beinplassen. Jeg har selv sittet en del bak førerplassen i min egen Focus, og synes det er ok, enda jeg er 191 cm. Faktisk vel så god plass som i en typisk drosje, der sjåføren ofte liker en tilnærmet liggende kjørestilling.

 

Så jeg kunne aldri tenke meg å heve meg opp til en Mondeo til fordel for Focus kun av den grunn. Og Focus av i dag (2007+) er jo særdeles voksen, men har beholdt mye av snertenheten til en mellomstor bil.

 

Mondeo gir mer ren kjørekomfort, dels på grunn av tyngden, og mer bagasjeplass om man stadig reiser med mye av det, med folk i baksetet. Uten baksete (nedfelt) har en Focus ENORM plass, har jeg stadig erfart. En Mondeo, kanskje med større motor og i alle fall mer tyngde gir adskillig mer drivstoffforbruk på korte reiser og i bytrafikk. På langtur overgår den klart Focus, men jeg kan neppe tenke meg å legge så stor vekt på det, på tross av at jeg årlig reiser på veldig lange turer (Italia/Spania).

Knut Sparhell

Focus Ghia 1.6 aut 2007

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...