Jump to content

Kristech

Gjest
  • Posts

    14
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Akershus
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Kristech's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Da var den på plass, ledningen skulle tilkobles like ved. Vanskelig å få øye på. Tilkoblingen var i underkant av den vakumstyrte resirkulasjons-velgeren bare 10cm unna i bildet. Nå har også bilen sluttet å fuske, spesielt ved kaldstart, da motoren ofte ble kvalt før den ble varm.
  2. Takker for svar! Hva ikke du kan altså! Litt grønn her; hvordan ser denne PAS-ventil/sensorén ut? Sitter den inni selve motorrommet eller i rommet som kupeviften er i? Slik ligger slangen løst nå.
  3. Hei Jeg har en escort 96 L1E/K 1.6 zetec. Og lurer på hvor denne vakumslangen skal tilkobles? Se bilde. Vakumslangen strekker seg fra intaket og helt bort til batteri/kupevifte, men der ligger den også helt løst. Ikke tilkoblet noe.
  4. Åja, for noe er galt siden temp. ved dashen viser konstant null grader, kan jo være ledninger osv.
  5. Yes, skal spray litt rundt med startgass imorra Skifta reg. reim idag og fikk målt kjølevesketemperaturføler på undersiden av termostathuset. Den viste 31kOhm mens den på oversiden viste 70kOhm ved ca. 0 grader likt for begge. Så dette er vel feil. Nå viser det seg at temp indikatoren i dashen døde akkurat (viser 0 grader temp. uansett), så antar dette har en sammenheng. Men denne sensoren har vel ingenting med motorstyringen å gjøre.
  6. Nå opplever jeg noe nytt og interessant, altså nå som kulda har satt inn (-6 til -10) så spretter motorens turtall opp til ca 3100 RPM ved tomgang og motoren er kald. Nokså høyt altså, og dette skjer etter ca. noen minutter etter kaldstart. Så jeg blir nødt til å gi bilen noe å jobbe på for å tvinge den ned i turtall. Har ikke kjørt bilen før i så "kaldt" vær. Som vanlig normaliserer alt seg etter at bilen har blitt god og varm dog tar det litt lengre tid nå 7-14min. Fikk akkurat bilen EU-godkjent med en avgass på 0,16, da i varm tilstand. Så lurer jeg på om dette kan bety at LMM, lambdasensor eller lufttemp. føler i alu innsug er defekt eller evt. gir feil verdier? Luft er jo mer komprimert ved kaldt tilstand, slik at jeg tenker at bilen kanskje ikke får med seg at den får et rikere forhold på O2. PCV slange og ventil er OK. Med tanke på EU-kontroll gikk igjennom og at jeg merker ikke noe betydelig økning i bensinforbruket, styrker det evt. hypotesen om LMM feil? Evt. er det noe jeg kan utelukke ut ifra dette?
  7. Hehe, ja da var det avklart... Takk for svar
  8. Hei! Jeg har en Ford Escort 96 og lurer på om man kan sette 14" dekk(175/65R14 82T) på de orginale stålfelgene til bilen? Stålfelgene har std. dekk 170/70 R13 Eller må jeg ha større felger som takler 14" dekk.
  9. Du har helt rett, forklarte meg feil der. Det så bare ut som denne lille runde beholderen var montert til toppdekslet. Det var altså slangen fra denne jeg klemte på. Har demontert PCV slangen nå, det er jo litt slagg og smuss der nede men langt ifra nærheten om å bli tett. Har tatt et bilde nå, klarte da å ryke gummislangen siden den var så sprø og hard. Antar at PCV valve er det samme som den nevnte veivhusventilen. Virker ut som ventilen er i god form, kanskje litt slarkete de 2 siste millimeterne mot lukking, men det skal vel ikke være så avgjørende. Vet ikke helt om det er nødvendig ut ifra det bildet å rense nedi der? Og hvor får jeg evt. tak i de såkalte plastikk "stripsene" som gotthard brukte. BILDE
  10. Er det den lille korte svarte luftslangen mellom toppdeksel og alu innsuget? Klemmer på den så går motoren mye dårligere (renset slangen igår, men den var fin fra før av) Er ventilen som den skal da? Det burde kanskje nevnes at bilen har stått totalt stille i nesten 3år. gotthard nevner her at jeg kan rense luftingen fra veivhuset med en platikk "strips", er usikker på hvordan jeg gjør det. Hvordan går jeg frem, er det evt. en slange jeg tar av for å komme til med "stripsen"?
  11. Da fikk jeg målt sensoren til motorstyringen ved oversiden av termostathuset. Den ser ut til å være helt korrekt. Dog var det en go del korrosjon på kontakten, så jeg renset den. Når den er utkoblet helt flyr motoren raskt opp til ca 1600 rpm. etter 10 sec. og tilbake til 850 (+-)50 ved innkobling igjen, så sensoren gjør vel det den skal. Den på undersiden er vel til instrumentpanelet, slik at den kan jeg vel overse ettersom den gir normal utslag når motoren er varm på instrumentpanelet. Men den luft-sensoren er det vanskeligere å komme til, kan man finne den igjen ved en annen mer tilgjengelig kontakt med til eks. pinne nr?
  12. Ja for den temp. sensoren ser jeg også når jeg åpner spjelet i alu innsuget å titter inn med lykt. Ser ikke så alt for sotete inni(lite) der og LMM følern var jo blank og fin. Men altså er det 2 stk. vannsensorer? Den som jeg ser på termostathuset og en på undersiden til instrumentet inni kupeen? Eller kan jeg bare prøve å måle den på termostathuset, og vis den er grei så øker det sannsynligheten for at det er sensoren i alu innsuget? Kan jeg til eks. bruke samme taktikk med å koble ut temp. sensorene for så å se om jeg får noen endring? Takker for flotte svar =)
  13. Okey, fordi jeg oppnår en normal/fin temp. på motoren i speedometeret men det er kanskje en annen temp. sensor? Har hørt om en temp. sensor ved innsuget/magnifoilen som spes. var en svakhet i 98 modellen. Denne kunne gi akkurat de samme symptomene. Vet ikke om dere kjenner til noen andre sensorer jeg kan gå over. Feilen oppstår jo i relasjon med temp, så ville jo vært naturlig at det er en temp. sensor som er problemet. Har forøvrig byttet plugger, tennkabler, olje osv. Standard service med andre ord.
  14. Hei, har dere andre funnet løsningen? Jeg opplever det samme, men motoren går da stabilt så fort den blir varm. Ellers dør den ganske så ofte på tomgang når den er helt kald og "dør" mindre og mindre jo varmere den blir. For å unngå at den dør må jeg gi den litt gass. Har sjekket tomgangsregulatoren (renset og smurt). Koblet ut LMM og ingen endring skjer, dør fortsatt på tomgang ved kald motor. Gått over slanger å finder ingen feil så langt. Kan det være evt. noe termostat ett sted som ikke funker? Evt. hvordan kan jeg feilsøke? - takker for svar! =) 96 escort stv. 1.6L CLX 156 000km
×
×
  • Create New...