Jump to content

Motor

Gjest
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Oppland
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Motor's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Her er det en som fyller ovnsrens i eksoshuset etter å ha demontert eksosrøret. Etter to timer går de variable bladene normalt igjen. Turboskift på min 2008 ble priset til 40.000.-.
  2. Motor

    Småfeil Ford Kuga

    Parkeringssensorene har ikke evig liv. Det gjelder ikke bare Ford. Har skiftet to på min 2009 modell. For å finne defekte sensorer brukte jeg mobiltelefonen og tok næropptak av hver enkel. Er den i orden sender den ut små "knepp" med lydbølger som kameraet tar opp. Ingen lyd er defekt sensor. Sensorer må du kjøpe hos Ford da de er "låst" til Ford. Da får du også den i samme farge som den gamle. Pris var rett under 900.-. Bak var det forholdsvis greit å komme til støtfangerens bakside, løsne litt på plastlåsene og dytte ut den defekte. Blinkinga på ON bryteren forsvant og systemet var OK igjen.
  3. Motor

    Frontrute løsner

    For meg ble dette litt en prinsippsak da dette dreier seg om trafikksikkerhet og svekking av konstruksjonen. Etter en lengre dialog med forsikring/takstmann ble det til at dette måtte jeg dekke selv. "Gjort er gjort og spist er spist sa reven" -Nå er dette historie, og Kugaen og jeg ser fram til mange år sammen:-))
  4. Motor

    Frontrute løsner

    Takk for alle tilbakemeldinger! Da er ny frontrute på plass! Men, det står ikke FORD på den. Tilbakemelding fra Ford sentralt på saken var negativ. Der er det 5 år / 100.000 km som gjelder. De påpekte at det ikke var registrert noen avvik på akkurat denne bilen under produksjonen. All ære til Fordforhandleren i Hønefoss for all god hjelp vedrørende saken! Ruta ble montert av de hyggelige og servicevennlige folka på Hurtigruta Carglass til en fornuftig pris. Under demontering viste det seg at limstrengen ved høyre A stolpe ikke hadde blitt påført aktuator under montering. Limstrengen var helt blank og løs mot glasset.
  5. Motor

    Frontrute løsner

    Diagnosen på limslippet ved høyre A stolpe er i følge en av de større aktørene innenfor bilglass: En i produksjonen i Tyskland som ikke har hatt dagen under montasjen: Det kan være manglende "aktuator" på limfuge på A stolpen. Resten av ruta sitter som den skal. Hvor mange limfuger av samme kaliber ble utført på 2009 Kuga under produksjonen? Hva skjer under en eventuell kollisjon hvor airbagen på passasjersiden utløses? Hva med bidraget frontruta gir til stivheten i bilens konstruksjon? Det var enighet i dag blant fagfolkene innenfor bilglass at limte frontruter skulle vare bilens levetid. Juridisk har jeg vel ingenting å hente. All ære til Volvo som bruker av goodwillkontoen sin i slike saker. Mest sannsynlig vil jo kunden komme tilbake når ny bil skal handles. Den lokale Ford forhandleren sendte inn en forespørsel på formiddagen om hva Ford Norge kunne gjøre med saken. Som forventet har ikke Ford hatt anledning til å svare i dag. Venter spent på eventuelt svar i morgen....? Og ute regner det. Men ikke inn i Kugaen som har fått egen regnfrakk......
  6. Motor

    Frontrute løsner

    Takk for tilbakemeldinger så langt! Regner med en avklaring i morgen etter en ringerunde. Er det vanlig at limet slipper etter 10 år på disse bilene, eller er det en i produksjonen i Tyskland som ikke har hatt dagen under montasjen? Har vanskelig for å tro at min er den første dette skjer på.
  7. Motor

    Frontrute løsner

    På min 2009 modell har limet som frontruta er festet med begynt å løsne ved høyre A stolpe. Ved å dytte forsiktig innenfra kan man se at ca 40 cm ikke lenger sitter fast i ramma. Dette fører til at regnet trenger inn i bilen. Det er orginalruta fra 2009 som sitter i bilen. Ved en eventuell kollisjon vil jo ruta fyke ut av ramma. Regner med at det å reklamere hos Ford er bortkastet tid. Ny rute ligger på ca 15.000.-
  8. 2009 Kuga Plasten i linsekuppelen utvikler små sprekker i innfestingen av kuppelen. Over tid og temperaturendringer vil vann trenge inn og påvirke synsfeltet. Fikk reklamert rett før bilen var 5 år. Pris for skifte i 2014 var estimert til ca 6000.-. Det nye kameraet begynte å utvikle små sprekker etter tre år. Foreløpig ikke vann innvendig i dette. Kameraet er festet med popnagler og er tilkoblet en modul inne i bakluka. Hvis du demonterer kameraet og legger det på et varmt badegulv, må du sørge for at kondensen kan slippe ut. Det enkleste er vel å lage et lite hull på et nøytralt sted, m.h.t synsfelt/elektronikk. Kjenner ikke til hvilket materiale det er i "kuppelen", men er det plexiglass som i campingvognruter, så påvirker herdeprosessen i silikon fugemiddelet pleksiglasset, som danner mange nye sprekker. Butyltetning er kanskje løsningen. Da kan man tette/ fuge rundt kuppelen/ de gamle sprekkene samtidig. Kameraet ditt vil etterhvert bli helt ubrukelig, og reklamasjonsfristen har gått ut. Nytt kamera fåes kun igjennom Ford sist jeg undersøkte. Lykke til :-))
  9. Motor

    Partikkelfilter

    Hei, her er min historie: På min Kuga 2009 fikk jeg beskjed om å skifte partikkelfilter på 120000 km etter diagnose og service på Fordverksted. Pris på kr 18500.- pluss kr 2500.- i arbeid. Heldigvis for meg var ikke filteret på lager hos Ford. Kjøpte så diagnoseutstyr: ELM 327 OBD2 med kabel og USB tilkobling til FORSCAN diagnoseprogram for Windows. Koblet opp Forscan. Fikk bakoversveis da jeg leste av verdiene for differansetrykk sensoren for DPF filteret. Den var defekt! Sto fast på en høy verdi uansett turtall. Kjøpte en ny orginal fra Ford til kr 1650.- Den er montert på venstre side av batterikassa og var lett å skifte. Slettet så feilkoder og nullstillte opplæringsverdien. Valgte så å kjøre en statisk regenerering av DPF filteret. Forscan kjører denne prosessen med å varme opp motoren før den øker turtallet mens ekstra diesel blir tilført filteret som så brenner vekk sota. Skiftet så olje. Nå leste jeg av normale verdier på DPF trykk som også følger turtallet. Nå går det ca 600 km før trykket (sota i filteret) øker så mye at bilen regenerer selv under kjøring. Da kan man merke noen små "nøkk" fra motoren. Åpnet så den defekte sensoren og ut kom det masse veske (vann). Har brukt vanlig diesel, men etter jeg begynte med Premium diesel soter det ikke så mye som før. NB! Ved bruk av Forscan får man tilgang til bilens "hjerne", så vær sikker på hva du gjør! Les deg opp i FORSCANs forum. Pris for enheten inkl frakt var ca 30 pund, se link: https://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-OBD2-USB-Modified-Switch-Forscan-Elmconfig-Fits-Ford-Focus-Mondeo-Mazda-/163138246957?_trksid=p2349526.m4383.l4275.c1 Diagnoseprogrammet er gratis: https://forscan.org/download.html Defekt EGR ventil ble skiftet på 140000 km. Nok en gang takk til teknisk personell som deltar i forumet:-))
  10. Hei. Du må få lest av feilmeldinger som er lagret i "hjernen". Det gjøres ved å bruke en ODB dongle i tilkoblingskontakten til "hjernen". Den sitter på undersiden av dashbordet over venstre kne. Last ned diagnoseprogrammet : https://forscan.org/download.html (som er gratis) til mobilen din. Eventuelle feilkoder Googler du. På min 2009 Kuga har ODB dongle blitt standardutstyr i hanskerommet.
  11. Motor

    Ryggekamera

    Takk for tilbakemelding! Da har jeg endelig fått svar fra Fordforhandleren som skiftet det forrige kameraet om at det er ingen ting å hente der. En liten trøst er at jeg ikke er alene med dette. På Ford Kuga Owners Club Forums! er det mange som har problem med ryggekameraene. Hvis levetiden er rundt 4 år vil det bli kr. 1500.- i året for å ha et fungerende ryggekamera...
  12. Motor

    Ryggekamera

    På min 2009 modell ble ryggekameraet skiftet på garanti/reklamasjon rett før bilen var fem år. Dette pga små sprekker i linsekuppelen, som da forårsaket vanninntregning og dugg på innsiden. Verksmester antydet da en pris på kr 6000.- for å skifte kameraet. Nå etter litt over 4 år er det på ny sprekker i linsekuppelen, identiske med det forrige kameraet. Det er foreløpig "tørt" inne i kuppelen. Er det 5 års garanti/reklamasjon på skifte av ryggekamera?
  13. Motor

    Dynamohavari

    Hei! Som Kugaeier fra 2013 har jeg hatt stor nytte av å følge med på de forskjellige spørsmål som er tatt opp i Forumet. En stor takk til teknisk personell fra verkstedene som yter verdifull informasjon til oss brukere! Mitt første innlegg er om min 2009 Kugas dynamo som havarerte etter 6 år og 117332 km. Plutselig kom det en ny "hvinende" lyd i motoren fra tomgang og opp til ca 2000 omdreininger. Dynamoen var ekstremt varm, og det kom litt røyk og luktet umiskjennelig av brent "elektrisk". Bilen ble umiddelbart parkert. Ubehagelig opplevelse og litt skremmende når en begynner å google om dette. Mange Kugaer har begynt å brenne på grunn av dynamohavari. Se: http://www.kugaownersclub.co.uk/forum/kuga-fire_topic9974.html En teori som blir diskutert i nevnte forum er overbelastning av diodene i likeretterdelen, som kan føre til kortslutning. Fordforhandler kunne skaffe en overhalt fra Sverigelageret til en pris av 4.500.- i løpet av to døgn. Ny var ikke på lager, og kostet 7.500.-. I tillegg kom arbeidskostnader. Kompatibel 150 Amp byttedynamo hos lokal bilutstyrforhandler var på lager til en pris på 3.700.- med to års garanti. Selve jobben tok meg ca to timer med god hjelp fra ovennevnte forum: http://www.kugaownersclub.co.uk/forum/alternator-removal-lots-of-pictures_topic7458.html Har ikke funnet opplysninger om at ny dynamo må "kalibreres" mot bilens styreenhet. Spenningen på dynamoen blir regulert fra bilens styringsenhet avhengig av belastning og ligger på 14.3 volt, som er 0,1 volt over den gamle. I følge firmaet Hellanors hjemmeside er ideell ladespenning mellom 14.2 V og 14.4 V ved 25 grader og tomgang. Batteriet ble skiftet hos en Fordforhandler for et år siden. Regner med at det er et orginalt type batteri. Med en bil hvor styringsenheten kontrollerer det meste, regner jeg med at også at batteritypen er programmert inn mht. til forskjellige ladeprogram.
×
×
  • Create New...