Jump to content

Granada 1,6

Gjest
  • Posts

    35
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Buskerud
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  • Bosted
    Prærien

Granada 1,6's Achievements

Moped

Moped (3/6)

  1. De finnes: http://www.ebay.co.uk/itm/17-Ford-RS-7-Spoke-diamond-cut-alloy-wheels-5-Stud-ET30-/120879540201?pt=UK_CarParts_Acc_Wheels_tyres_Trims_Car_Rims_ET&hash=item1c24fb67e9
  2. Det samme skjedde med vår '02 1,8 forrige uke; olje ved plugg 2 og 3. Byttet først plugger og pluggledninger, og selvsagt toppdekselpakning. Som fryktet gikk fortsatt ikke bilen som den skulle og ny coilpakke ble kjøpt inn også. Coilen hadde mao. fått seg en smell. Da ble alt som det skulle, bortsett fra at motorlampa lyste fortsatt. "Resatte" den ved å koble fra batteriet mens jeg spiste middag. Så var det bare å finne igjen koden til radioen... Så om bilen nærmer seg 10 år og toppdekselpakningen ikke er byttet, kan nok en pakning til 300,- være en god investering, fremfor nytt tenningsanlegg til 3000,- ++
  3. Det understellsnummeret du viser til er fra en bil bygd i september 1977, altså en MKII-modell. Hvis du ringer Statens Vegvesen og sjekker den aktuelle bilen, er jeg 99% sikker på at du finner ut at den egentlig er en 2,0 Base, som ble "godkjent ombygd til 2800i" i 1990.
  4. 2,8 har større converter og "svinghjul" enn 2,3. Men jeg jeg mener likevel å huske at jeg har brukt 2,8 converter/ "svinghjul" i kombinasjon med 2,3 kasse. Converteren skal alltid sitte på kassa når du monterer.
  5. Om det var flaks eller konstruksjonen som gjorde at ventilen klarte seg vet jeg ikke. Men den gikk greit opp og ned og var åpenbart ikke bøyd... På det nederste bildet kan man skimte saken som er skrudd i plugghullet (egentlig verktøy for komp. test). Det finnes også et gammelt orig. Ford spesialverktøy som ikke involverer trykkluft. Ventilen henger "nesten" i øvre stilling av seg selv, slik at den ganske lille kompressoren jeg har klarte jobben. Kunne likevel dytte ned ventilen om jeg prøvde. Også viktig at stempelet står på topp, og at bilen står i gir med håndbrekk på. Så finnes det vel flere varianter av verktøy for å komprimere ventilfjæra. Vi klemte den sammen i skrustikka og låste den med strips. Så var det bare å legge på brikka, slippe nedi de to låse-halvmånene og så klippe av stripsen.... En type fjærklemmeverktøy ser slik ut (tror jeg skal skaffe et sånt...):
  6. Bare for å presisere det, så var ikke stripsen en del av reparasjonen, men som en erstaning for verktøy til å komprimere fjæra. Egentlig en rask jobb, særlig med riktig verktøy... Man trenger en adapter for å kjøre trykkluft i forbrenningskammeret, evt. et annet spesialverktøy, for å holde ventilen helt oppe. Også altså noe til å komprimere fjæra. Vi var også heldige med at alle løse deler lå pent i toppen, og ikke lenger ned...
  7. Noen som har vært borti dette før? Brikka på toppen av ventilfjæra gikk i tre biter... (En "ny" brikke ved siden av) Motoren er en 2,3 fra '85 som riktignok har levd tildels knallhardt hos div. 18-åringer, men som likevel er i overraskende god stand. Med en ny brikke på plass, var motoren "som ny". Dette beviser vel nok en gang at det er vanskelig å ta livet av en 2,3... Har man ikke riktig verktøy, må man bruke fantasien: (skrustikke og strips... -husk å ta av stripsen etter montering...)
  8. Prøv å koble "universalleddet" fra rattstammen rett på utsiden av torpedoveggen. Opplevde nettopp at dette leddet var veldig tregt, og nesten låste styringa i visse posisjoner. (Kom forøvrig rett fra EU-kontroll... med det er en annen historie.)
  9. I dag tidlig var kupévifta på vår 2002 Mondeo 1,8 Bensin helt død. Virket da jeg parkerte i går... Har sjekket alle sikringer, og alt ser ok ut. Vifta virker også (har prøvd med 12V direkte). Det er heller ikke spenning inn på motstandspakka. Det kan jo selvfølgelig være noe med bryteren, men litt rart at det er dødt på alle trinn. Det er heller ikke noe lys for AC / resirk. Haynes-boka refererer til en "Air conditioning module". Spenningen til bryteren kommer fra denne. Hvor sitter denne modul-dingsen? Jeg frykter at denne kan ha tatt kvelden på en eller annen måte. Noen erfaringer med dette?
  10. Granada 1,6

    slett

    Går ut fra at du tenker på modellen som het "2.8 Injection" Det ble nok solgt noen hundre av denne i Norge. Det var vel egentlig en 2,8 GL med "injection-pack (2,8i-motor, sort listverk, spoilere og hvite TRX-felger) I tillegg var bla. Recaro og trip computer standard i Norge fra høsten 82. "Sperre" (diff. brems) var aldri standard på hverken denne eller noen annen Granada. Ble levert noen 2,8 Inj. med dette i Norge i 84-85. Er sikkert minst 50-100 igjen av disse fortsatt... Sort var en av de vanligste fargene på denne.
  11. Problemet løst... På jakt etter en eller annen styringsenhet, rev jeg av dekslene på venstre side i bagsjerommet. Der fant jeg en kveil med 7 fargerike ledninger... Det elektriske til hengerfestet var med andre ord aldri koblet til...! Sannsynligvis montert på et Ford-verksted en gang i tiden... Sikkert en som ville tidlig hjem en fredag eller noe...
  12. Hei, Har problemer med tilhengerlyset på vår 2002 Mondeo 1,8 Stv. (prod 12/2001). Så lange vi har hatt den, har ikke noe lys virket på tilhengeren. Noen som har en idé om feilen? Kan det bare være jordingen? Noen "eksperter" jeg har snakket med mener det kanskje er en "kontrollboks" som skal styre dette. I så fall hvor er den? Eller er det kanskje et relé involvert? (Nei, det er ikke tilhengeren... Lyset fungerer fint når den er koblet til andre biler...) Takk, Geir
  13. Bilen er en original 1982 Granada 2,3 Ghia, importert fra Tyskland i 1983. Og den har soltak... Da den sto til salgs i Flekkefjord i sept. 2008, var prisforlangende kr. 20.000,- Vil vel tippe at det er noe nærmere en reell markedsverdi på denne bilen. Og som flere påpeker; bagasjerom og hattehylle fylt med høyttalere, får meg ikke akkurat til å tenke at bilen har vært eid av pensjonister... Håper uansett noen tar vare på bilen...
  14. http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=46154
×
×
  • Create New...