Jump to content

Punter

Gjest
  • Posts

    32
  • Joined

  • Last visited

About Punter

  • Birthday 12/21/1966

Medlemsinfo

  • Bosted
    Råde
  • Medlemskort
    Kun digitalt

Contact Methods

  • Hjemmeside
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  • Bosted
    Råde

Punter's Achievements

Moped

Moped (3/6)

  1. Hei ! Er det noen som kan hjelpe meg hvordan jeg bytter alu varmeskjoldet under bilen ? Det flagrer løst under der og jeg har sett at det har slitt seg løs fra festene. Dessverre har dette foregått altfor lenge og må nå bytte dem. Må jeg ha av eksosanlegget for å få gjort jobben. Hvor bestille delene ?
  2. Hei ! Har også problemer med selvjusteringen av mine hovedlys. Hver gang jeg starter opp skal de vippes automatiskt et godt stykke opp og ned for på en måte å justere seg. Det gjør de forsåvidt nå også, men mindre enn før. Resultatet er at lysene peker altfor mye nedover og gir lite lys fremover. Er det noen form for smøring eller lignende for å få de til å komme tilbake til normalen ?
  3. Hei ! Hadde for noen år siden problemer med trekkraft, såpass at jeg lurte på om turboen var gåen. Det viste seg heldigvis at det var bare et hull i en slange. Men har du ingen%
  4. Punter

    '03 Focus

    Hei ! Har byttet ytre endeledd begge sider og hatt hjulkontroll. Det viser seg at endeleddet nå subber i innerdelen av felgen v fullt rattutslag. Var på Ford og spurte om hva de kunne fortelle meg. Fikk vite at det er forskjell på høyre og venstre og det er merket. Tydligvis har det gått meg forbi og jeg har nok bommet og montert feil. Spørsmålet er da; Må jeg ha en ny hjulkontroll etter å ha byttet dem om ? Passer selvsagt på å telle "turns" Takker på forhånd de som svarer
  5. Tusen takk for linken FocusST Ringer Mekonomen til uka for å høre om de er intressert i kun å ta jobben og jeg skaffer deler. Kunne jo være heldig at de vil ta den. Tar kontakt med firmaet linken refererer til med tanke på hvem av dysene jeg må ha.
  6. Hei igjen ! Takker alle for gode ideer og tanker Som det ser ut til nå er å bytte de 2 dårligste, kjøre til Sverige og ta resten der. Eventuelt kjøre nedover slik den er nå. Motoren går jo men drar ikke akkurat skinnet av pølsa Motoren ellers fungerer, det er ingen lekasjer eller noe ubehagligheter. Er det noen som kan si noe om å kjøre på et "nødprogram" over lengre strekninger ? Tenkte da mest på følere og elektronikk først og fremst. Tanken er å kjøre ca 33mil da jeg har kontakter som kan hjelpe et stykke inne i Sverige. Har jo gjort dette tidligere uten at jeg visste hva som var galt. Om jeg ikke husker feil merket jeg det rundt Gøteborg og kjørte hjem, ca 23mil. Hmmm glemte en ting Insprøytningsdysene koster 5700,- kr inkl moms stk. resten er arbeid og summen blir da ca 28500,- kr. Ringte mekonomen og de hadde ikke dysene og måtte derfor bestille fra Ford og da ble det ikke store forskjellen i total prisen. Vet at de koster omtrent like mye i England, ca £2500 for deler og jobb. Kanskje litt enklere nå med sterk kronekurs Skal prøve å få til priseksempler fra Sverige også så får vi se.
  7. Har tenkt på Sverige, problemet er å kjøre på nødprogrammet over lengre strekninger. Føler at det ikke er så lurt. Finalen på hele suppa er at 1 dyse MÅ byttes ut, 1 er på vei til å bli dårlig og derfor er anbefaler de på det sterkeste å bytte ut alle 4 med en prislapp på tot 28 000 kr Helt utrolig, vet ikke helt hva jeg orker å gjøre akkurat nå. Trenger en tenkepause, for penger gror ikke på gress for tiden.
  8. Takker for svar og beklager at jeg svarer tilbake så sent. Har nå kommet i tale med forhandler og det ordner seg på et vis. De erkjente at de hadde forespeilet meg en helt annen sitausjon enn det egentlig var. De hadde bl.a gitt uttrykk for at de ikke visste hva problemet var og måtte hele tiden feilsøke, realiteten var at de hele tiden visste at dysene var dårlige og måtte derfor eventuelt byttes ut. Bilen er nå og blir feilsøkt uten kostnad for meg, men må selvfølgelig betale for eventuelle deler som må byttes ut + arbeid. For min del kan det bli rimelig dyrt om alle 4 dysene må byttes ut, vi snakker et sted mellom 20 og 30 tusen inkl arbeid. Å kjøpe overhalte brukte dyser koster meg ca 700kr mindre pr del enn ny, vil nok derfor kjøpe nye. Dillemmaet mitt nå er eventuelt å ta reperasjonen i Sverige eller hos f.eks Mekonomen for å kanskje få ned tot prisen. Eller få tak i en byttemotor om det ikke koster mye i differanse. Er fortsatt litt usikker hva jeg burde gjøre og ikke fått noe svar fra verkstedet enda ( bil levert igår ). Men takk til dere som svarte meg =) Har vært veeldig frustrert i det siste pga bilen og behandlingen jeg har fått.
  9. Det er det som er litt av problemet jeg har med dem. De har ikke fortalt meg noe annet enn det om den 16 siffret koden. Får bare beskjed at de må feilsøke mer og det er de ikke intressert i å dele utgiftene. I utgangspunktet så er det siste jobb som jeg mener de ikke har gjort er godt nok. Det er ingenting som er byttet, heller ikke noe som er foreslått å bli byttet. De har ikke oppgitt noen koder til meg. Dessverre har jeg etter sist gang funnet ut mer på nettet. Det tyder på at det ikke er en spesifikk del som skal byttes. Det kan være flere ting og ingen sak er lik. Derfor blir jeg så frustrert og synes det er rart at det ikke står noe som kan forklare mitt problem i disse TSB'ene. Og selvfølgelig kan jeg ikke lese dem, de er jo KUN til internt bruk. Jo mer jeg leter jo mer forstår jeg hvor egentlig lite jeg kan hehe. Mellom 1ste og 2ndre gangs reperasjon har bilen gått som en kule og vært kjempefornøyd. Ingen problemer og servicer er tatt på verkstedet. Tok en tur på over 60mil til en kompis. På veien ned blinket lampa 4 ganger og 3 ganger på veien hjem. Slo av motor, ventet noen sekunder og startet igjen. Lampa sluknet. Men skulle ut på motorveien en uke senere og da skjedde det igjen, men denne gangen ville den ikke gi seg med å blinke. Tydeligvis får jeg feil ved belastning og jeg antar rundt 1700 rpm i 4rde og 5te gir. Beklager at jeg ikke har nevnt at bilen har gått 163 000 km og jeg har hatt bilen siden 2007, da hadde den gått 87 000km.
  10. Glødelampa har nå for n'te gang begynt og blinke. Har hatt den inne hos forhandler 3 ganger iløpet av 2 år. De 2 siste gangene bare med 2 måneders mellomrom. Har lest mye om problemet på engelske nettsider, hvor det viser seg at de første 130hk TDCI tydeligvis sliter med at lampa begynner å blinke. Det har vært så mye problemer at Ford har sendt ut 2 TSB 42/2003 og TSB for 63/2002 som visstnok forteller/ beskriver hva som kan gjøres. Min forhandler nekter å ta på seg noe som helst ansvar eller kommet med et forslag for å møte meg på halvveien. Her er 1 link av mange som forteller litt om problemet; http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/topic,249.0.html Er det noen andre som har vært borti det samme ? Eneste jeg vet Ford har gjort er slette feilkoder, legge inn nytt 16 siffret kode til en av styringene til en av sylinderne. Men når jeg skal f.eks aksellerere ut på motorvei mister motoren ALL kraft og lampa blinker og bilen går som den var uten turbo. Noen ganger har jeg klart å få den til å slukke bare ved å skru av tenninga og starte på nytt. Men nå har den hengt seg helt opp og jeg har rimelig vanskeligheter med å starte den når den er kald. Nå har bilen stått i over 14 dager og jeg begynner å bli litt frustrert. Jeg takker på forhånd de som kan svare meg =)
  11. Heisann ! Jeg har en 130HK 2.0 TDCI 2002 modell og er kjempefornøyd. Kjøpt ifjor og koser meg med å ligge rundt 0.52l/ mil. For noen år siden prøvde jeg en 115hk TDCI automat , det var en 2004 modell. Når jeg tenker tilbake husker jeg at jeg ble kjempeskuffet da 2004 modellen kom til 3000 rpm var den død. Tråkket jeg på pedalen var det som om motoren gikk på sirup. Idag med 130hk er den mye mer turtallsvillig helt opp mot 4500 rpm. Forbikjøringer er ihvertfall ikke noe problem, med eller uten full bil. Andre ting er som tidligere post at du mest vil føle at automaten ikke trenger å gire så mye i bakker, trenger ikke tråkke på så mye for å komme opp i fart og mest sannsynlig mindre forbruk.
  12. Den var ikke ødelagt men slitt og måtte byttes ut. Slik jeg forstod det brant den ikke rent og derfor kraftig røykutvikling. Når det gjelder glødeplugger i motoren kan en starte uten å gløde, men tommelfingerregelen er vel at jo lengre ned på minusskalaen jo bedre er det å la det gløde til lampa på instrumentpanelet har sloknet. Det er ihvertfall rådet jeg har fått fra andre dieselbil eiere av nyere modeller. Den dagen jeg la fram mitt problem var det ingen som sa noe om at jeg måtte vente til lampa i instrumentpanelet hadde sloknet før jeg kunne starte for å minske røykutviklingen fra forvarmeren. Men jeg skal ta meg en tur innom Ford igjen å spørre om det, ganske ille om mine kaldstart prosedyrer er totalt feil og kan gi betydelige kortere levetid både på motor og forvarmer. Angående et spørsmål du stilte tidligere i denne tråden. Forvarmeren skal starte ved +5 grader eller kaldere og frem til motoren har fått +65 grader. Etter det jeg har merket etter reperasjonen er at dette stemmer rimelig bra. Bare usikker på hvor på temp-måleren +65grader er. Dessverre har jeg ikke fått testet forvarmeren lenger ned enn -4 kalde, men den fungerer kjempe bra så langt ihvertfall, både på lengre og kortere turer.
  13. Hadde det samme problemet med min TDCI. Stoppet jeg ikke lenge etter kaldstart sto røyken opp fra bilen. Og den oste røyk uansett om jeg hadde kjørt i 30mil eller ikke. Fikk Ford til å fikse det i og med at jeg fortsatt har 2år/40000km garantien. Nå er det ikke noe problemer etter at de skiftet en eller annen glødeduppedings inni i brenneren. Dessverre er jeg ikke tekniskt anlagt så terminologien er heller dårlig. Glemte også å spørre hvor mye byttinga ville ha kostet meg.
  14. Skal bytte regreim da bilen snart har gått 150k km på min 2000 modell 1,8 Mondeo. Fikk beskjed fra merkeverksted at de anbefaler å bytte vannpumpa ved regreimbytte. På grunn av om vannpumpa senere bryter sammen , så må de bytte regreima en gang til. Er dette sant eller bare et forsøk på tyne mest penger ut av en stakkar ? Skal legge til at jeg er ellers meeegeet fornøyd med mitt merkeverksted. Alle svar mottas med takk !
  15. Punter

    eksosanlegg

    Har du tlf nummer eventuelt adresse til Gundersen Sportcars i Råde ?
×
×
  • Create New...