Jump to content

Hvor mye ladetrykk?


Recommended Posts

Guest Hovden Racing
Posted

Hvor mye ladetrykk tåler originalpakningen når jeg bruker T3 turbo??

Har hørt den skal tåle 1,5bar på T3 turbo..

Tåler bare 1,3bar på T34 ihvertfall...

Posted
Hvor mye ladetrykk tåler originalpakningen når jeg bruker T3 turbo??

Har hørt den skal tåle 1,5bar på T3 turbo..

Tåler bare 1,3bar på T34 ihvertfall...

 

Det kommer an på hvor gammel den er! En ny originalpakning tåler mer enn en som har gått 150k km.

 

Er ikke t-34 og t-3 pakning like ???

Posted
Er ikke t-34 og t-3 pakning like ???

Hehe, jo det er vel ikke egne pakninger for de forskjellige turboene. Men det er ikke turbotrykket i seg selv som tar livet av pakningen, men sylindertrykket (les effekt/moment) Og en motor vil få høyere sylindertrykk og effekt med den større turboen selv med mindre turbotrykk. Derfor tåler den ikke like mye trykk med T35.

Posted

Jeg tenkte om det kunne være forskjellig toppakning på escort t-34(YBT) og sierra t-3(YBJ) motor ??

 

Hvis pakningene er like vil dem vel tåle like mye trykk??

 

Ved 1,5 Bar vil vel pakningen på YBT motoren ha et bedre liv enn på YBJ !! Da t-34 turboen har mye mindre baktrykk enn t-3 ved 1,5 Bar....

Posted
Jeg tenkte om det kunne være forskjellig toppakning på escort t-34(YBT) og sierra t-3(YBJ) motor ??

 

Hvis pakningene er like vil dem vel tåle like mye trykk??

 

Ved 1,5 Bar vil vel pakningen på YBT motoren ha et bedre liv enn på YBJ !! Da t-34 turboen har mye mindre baktrykk enn t-3 ved 1,5 Bar....

 

Javel ? Kan du forklare hvorfor "t-34 turboen har mye mindre baktrykk enn t-3 ved 1,5 Bar...." ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Hovden Racing
Posted

Kan noen svare på det JEG lurte på montro?

Guest cosworth 90
Posted

Etter det jeg har erfart så tålte topp-pakningen på min 1.2bar før det sa

PANG!!! :D Dette var en std-motor på en 4*4...

Guest Hovden Racing
Posted

Takker for svar Cosworth 90!!

 

En kompis og jeg. (RsCosworth4x4 her på forumet) har montert RS500 ic osv.. på vingebilen hans.. Kjører på over 1,5bar nå.. ! etter originalmålern.. Og det har ikke skjedd noe ennå.. Men den presses jo ikke da.. Skal montere grp.a pakning snart..

Er originalmålern til og stole på? har en følelse av att den viser litt for mye.. Den gikk til 1bar da bilen var klin original..

Posted

Jeg tenkte om det kunne være forskjellig toppakning på escort t-34(YBT) og sierra t-3(YBJ) motor ??

 

Hvis pakningene er like vil dem vel tåle like mye trykk??

 

Ved 1,5 Bar vil vel pakningen på YBT motoren ha et bedre liv enn på YBJ !! Da t-34 turboen har mye mindre baktrykk enn t-3 ved 1,5 Bar....

 

Javel ? Kan du forklare hvorfor "t-34 turboen har mye mindre baktrykk enn t-3 ved 1,5 Bar...." ?

 

A/R 0,63 (t-34) vs A/R 0,48 (t-3) større eksoshus på t-34. Den er jo også beregnet for større effekt.

Posted
Takker for svar Cosworth 90!!

 

En kompis og jeg. (RsCosworth4x4 her på forumet) har montert RS500 ic osv.. på vingebilen hans.. Kjører på over 1,5bar nå.. ! etter originalmålern.. Og det har ikke skjedd noe ennå.. Men den presses jo ikke da.. Skal montere grp.a pakning snart..

Er originalmålern til og stole på? har en følelse av att den viser litt for mye.. Den gikk til 1bar da bilen var klin original..

 

Etter det jeg har erfart så viser orginal måleren en del for mye. jeg kjører på 1,5 bar med orginal pakning og bilen blir godt brukt, den har holdt en stund nå. :)

Posted

Som jeg prøvde å forklare tidligere, så er det ikke turbotrykket som tar pakningen men naturlig nok forbrenningstrykket. Og det er ikke nødvendigvis høyest på den motoren med høyest turbotrykk.

 

Så selv om noen kan kjøre 1,5bar på cosworthen sin med orginal pakning, så kan andre igjen ta pakningen når man passerer 1bar.

Guest FACE Motorsport
Posted

Hvor mye en standarpakning tåler varierer så utrolig fra bil til bil.

Har selv kjørt 1,8 bar på en Cosworth med standarpakning uten noe problem,

men det er ikke å anbefale. Med pianotråd i blokka har vi lada over 2,4 bar!!

funka det og...

Men skal man lade sååå mye er det eneste fornuftige egentlig en metallpakning, og husk for all del og plan toppen når den er av.

Posted

Jeg kjørte lenge på 1.5 bar uten problem. Har WRC pakning nå. I følge Per Gulbrandsen i Auto Consult får man ikke no særlig mer hk fra 1.4 og oppover på T-3 turboen. Eneste er at dreiemomentet kan øke noe. Det som er sikkert er at det slites ganske kraftig på turboen v å kjøre på 1.5 eller mer på standard T-3.

Guest FACE Motorsport
Posted

Men det hjelper veldig på psyken og lade mer..hehe;)

Posted

Er ikke t-34 og t-3 pakning like ???

Hehe, jo det er vel ikke egne pakninger for de forskjellige turboene. Men det er ikke turbotrykket i seg selv som tar livet av pakningen, men sylindertrykket (les effekt/moment) Og en motor vil få høyere sylindertrykk og effekt med den større turboen selv med mindre turbotrykk. Derfor tåler den ikke like mye trykk med T35.

 

Dette er bare bullshit.Det er ikke turbotrykket som ødelegger toppakningen.Du kan fint lade 2 bar på en orginal Cosworth pakning hvis du ikke har tenningsbank.Det er tenningsbanken man må bli kvitt for at pakningen skal holde.Nytter ikke med WRC pakning heller hvis man har tenningsbank.

Posted

Det er jo en forutsetning at man kjører med riktig blandeforhold. Trodde det var en selvfølge for denne diskusjonen.

Guest Larsern
Posted
Dette er bare bullshit.Det er ikke turbotrykket som ødelegger toppakningen.Du kan fint lade 2 bar på en orginal Cosworth pakning hvis du ikke har tenningsbank.Det er tenningsbanken man må bli kvitt for at pakningen skal holde.Nytter ikke med WRC pakning heller hvis man har tenningsbank.

 

 

2bar på org pakning, sålenge motoreffekten holdes ned, så kan man sikkert lade 3bar også...

 

Tenningsbank ja. Hva tror du skjer med sylindertrykket når man har tenningsbank?

Og i likhet med gary så går jeg selvfølgelig ut ifra at motorstyring er på stell. Ingenting holder hvis blanding er mager/alt for rik, tenning for høy osv..

Guest JvhCossie
Posted

En gammel slitt motor har sikkert en del blowby også så da mister man en del tenningstrykk... GR.A pakning taler fint 1.5 hvertfall... :)

 

En gammel slitt motor har sikkert en del blowby også så da mister man en del tenningstrykk... GR.A pakning taler fint 1.5 hvertfall... :)

 

Den originale måleren er ikke til å stole på....

 

Skaff en litt påkostet en... De fra AutoGauge viser litt lite...

Guest ykarlsen
Posted
Den originale måleren er ikke til å stole på....

 

Skaff en litt påkostet en... De fra AutoGauge viser litt lite...

 

Muligens litt ot. Men hvor mye for lite viste din?

Posted

Det er som 540 og andre sier ,det ikke trykket som tar pakkning.Det er tenningsbank og feil blanding. Jeg har ikke så godt greie på det men , Jens sier også at jeg kan lade "hardere" enn jeg gjør nå.Jeg kjører på 1,5-1,6,og har gjort det i hele år ,også på Rudskogen 4-5 dager/kvelder,med org.pakn. 4x4 blå motor,har grå dyser,Garrett T04 hybrid, 400 chip.

Har også vært å fått målt trykkmåleren,det var bare å kjøpe ny.Hadde en sånn billig en som vist altfor lite.

Guest Hovden Racing
Posted

360oppsett på denne bilen ihvertfall.. RS500cooler osv...

Posted

ca samme trykket som 3 skrella bananer slept ned fra 16 etarse på osloplaza, hvis du tar fire da er du i faresonoen, det samma hvis du glemmer å skrelle de

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...