Jump to content

6x9 på sierra sedan


Guest kris_sierra88

Recommended Posts

Guest kris_sierra88

jeg har et par 6x9 som jeg skal sette i hattehylla på min sierra sedan. Men det er en slags diger jernplate under hattehylla som er i veien. Det hadde vært meget fint om noen som har lik bil med 6x9, kunne fortelle meg hvordan de gjorde det.

 

Det jeg har tenkt på er å fjerne hattehylla, så "sage" ut hull i "jerngreia", slik at høyttalerne får plass, men da skulle jeg gjerne hatt ned setene, og kall meg gjerne dum, men jeg får dem **** ikke ned! Så hvis noen også kunne forklare enkelt hvordan man får dem ned, hadde det vært fint. Det er bakseter av benketype.

 

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei Kris_sierra88!

 

Jeg gjorde følgende når jeg satt i mine 6x9:

Merket av hvor høytalerne skulle være på hattehyllen.

Slo ned setene med vaierne fra bagasjerommet (går utfra at du også har det, eller?). Tok ut plastdekslene på hver side bak over hattehyllen (dekslene som ligger over sidebeltene). Dette for lette tilgangen til hattehyllen når jeg skulle ta den ut. Tok deretter ut hattehyllen og stivet den med MDF materiale. Laget deretter hullene med stikksag i hattehyllen. Satt den så på plass igjen for å merke hullet i metallet. Gikk så løs på metallet. Etter dette plasserte jeg på hattehyllen og plastdekslene og tilslutt festet jeg høytalerne. Funket bra! :D

 

Håper dette kan gi deg noen hint!

Lykke til!

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

For å ta ut hattehyllen må man løsne sideputene på baksetet også. De sitter med en 10mm mutter som sitter i bagasjerommet (skru de ut mens du sitter i baksetet). Disse putene skal ikke UT av bilen, bare løsnet og dras unna hattehylla. Når du skal jobbe masse i bilen kan det være like greit å ta ut hele baksetet. Setet sitter kun i to stjerneskruer bak førersetene omtrent, og kan vippes ut når disse er skrudd av. Ryggen sitter i to svære torx på siden (press puten litt inn). Disse store torx'ene kan være litt vriene å få skrudd inn igjen, men det gikk veldig greit i min bil da jeg skrudde inn disse til slutt! (hadde litt trøbbel med disse i en annen Sierra, da vi tok dem først) Ta av disse og så ta av de to litt mindre torx'ene i midten (er forresten enkelt å jorde forsterkere her) Så kan du ta setet helt ut når du har vippet ned setet. Skru ut torx'ene på "setevippemekanismeholderen". Ta av dekselet så kan hattehyllen tas ut. Men den kan sitte veldig hardt i klipsene (!).

 

Anbefaler å lage til en MDF-plate som dekker gropen i hylla.

Det ser ganske pent ut når de kler den i passende høytalerstoff.

Dessuten er det utvilsomt bra for lyden.

Hilsen en som SLITER med tilskjæring av hull i MDF-plata

:cry:

Link to comment
Share on other sites

En liten forglemmelse der...

Er riktig som mfafa sier, skru løs sideputene også. Ved litt nærmere ettertanke husker jeg at jeg også måtte gjøre dette for å jobbe lettest mulig

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

Min forrige hullmal hadde tildels store feil, da jeg laget en ny en ved å tegne etter elementet i dag. Pga. spesielt chassis ble hullet langt fra ovalt, da en dum konstruksjon gjør at chassisbenene står lengre ut enn resten. Ny MDF-plate til hattehylle ble laget, og jeg fikk elementene til å passe oppi! Platen skrues fast til hattehyllen underifra med selvborende skruer og drill :) Men først må den trekkes i passende høytalerstoff. Det var slit å montere da den ferdige hattehyllen måtte brukes en del makt på for å fåes på plass! Men så var det da endelig ferdig og jeg skrudde fast forsterkeren i seteryggen og skrudde fast alle kabler. Jordet den i midterste setefestet (pusset vekk lakken i kontaktpunktet først). Så var det bare å koble på høytalerledningene :!: Til min store forargelse var det IKKE mulig å nå terminalene på elementet når de stod i det ferdige mesterverket!! :evil: Derfor måtte jeg fortvilt skru hele møkka ut igjen og skru ut elementene for å ta på kablene FØR jeg skrur dem i....verdt i ha i bakhodet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg må demontere hele schiten hvis høytalerkablene skulle falle av vil jeg sørge for at de sitter ved å stramme til klemmene samt legge på litt loddetinn. Noe kjedelig med denne hattehylla er den fordypninga. Jeg har basert konstruksjonen på 22mm plate, noe som jeg har funnet ut gjør at elementets chassis "stanger" i kantene av hattehylla og dermed ikke kan skrus tett nedpå MDF'en :cry: Tror ca. 30mm høyde hadde gjort susen. Men da er jeg redd for at elementene vil stange i bakruta når jeg skal sette dem i. Med mine elementer går det "såvidt" slik det er nå. Hadde jeg visst dette ville jeg satset på noen elementer med slankere ramme (f.eks. SPL Dynamics 6x9" som passer finfint).... Siden metallet i hattehylla stiver opp bilen anbefales det ikke å skjære så mye i denne, men det letter nok innstalleringen noe (jeg har utvidet hullet innover og helt inn til første gummiknott som hylla hviler på)

Link to comment
Share on other sites

Tips hvis du ser det blir vrient å koble til høytalerkablene på elementene når de sitter montert, er å gjøre alt FØR du setter dem i. Stramme kabelskoene hardt (min ene bare falt ut helt plutselig), stramme opp klemma slik at den sitter stramt på terminalen og lodd det hele til slutt. Hvis kablene mine skulle falle av, blir resultatet å demontere hele hattehylla for å få lyd igjen. Så... jeg tenkte det var lurt å forsikre seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...