Jump to content

Biltema høyttalere


WingDude

Recommended Posts

Er klar over problematikken! Er riktignok koblet på en crappy forsterker. På biltema høytalerne røyk diskanten først, noe som er "vanlig" på koaxialer (diskanten er muligens det mest følsomme for klipping). Dynabel 2-veis frontsettet hadde noen svake mellomtoner på 30W som jeg sprengte etter et par dager. Jeg burde skaffe meg en bedre forsterker, men det jeg har nå har i hvert fall fungert over tid.. - Btw har jeg fagbrev som Produksjonselektroniker og har gått GK Elektro og Vk1 Elektronikk :P

 

 

og tar kunn bassen med for stor forsterker :D

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
om det er det eller ikke skal jeg ikke diskutere... men når feks et "merke vare" bestiller høytallere hos en underleverandør så skal disse elementene OPPFYLLE et minste krav og det bettyr at det må være både mekanisk og målbær lydmessig (feks frekvens respons og effekt toleranse) innefor en gitt SPESIFIKASJON. Alt det andre som blir produsert men som ikke oppfyller spec skal vanligvis VRAKES... men self man kan også selge de under et "billig merke"... noe å tenke på? :rolleyes:

men for all del sier ikke jeg med dette at de er dårlig produkter, man får det man betaler for... ;)

 

Hehe, akkurat det hører jeg alltid fra folk som har betalt dobbelt så mye for nøyaktig det samme som meg. Og når sant skal sies, er det ikke alltid det dyreste som er det beste ;)

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

hehe.. Visste jo det da.. At Biltema olje er fra Statoil..

Litt billigere på Biltema enn på Statoil da ;)

 

Jeg har det blanke sette med fastnøkler, komplettert med ekstranøkler fra 6-24mm HAr tålt utrolige mengder med juling.. Fornøyd med det jeg da..

 

Har vurdert å prøve Biltema stereo i bilen min nå, men lurer jo litt på hvor bra dette er i forhold til andre billigmerker..

Så som fra MDS, megabillig, autod osv osv.. ??

Noen formeninger?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, akkurat det hører jeg alltid fra folk som har betalt dobbelt så mye for nøyaktig det samme som meg. Og når sant skal sies, er det ikke alltid det dyreste som er det beste ;)

 

kommer veldig ann på vil jeg si ;)! som oftest er det stor forsjell kvaliteten på ting utifra hva ting kåster ;)! selv liker jeg å heller kjøpe dyrere ting slik at jeg vet helt sikkert at den tingen jeg kjøper er den jeg vil ha å ikke en som det er noen små mangler på ;)

Link to comment
Share on other sites

kommer veldig ann på vil jeg si ;)! som oftest er det stor forsjell kvaliteten på ting utifra hva ting kåster ;)! selv liker jeg å heller kjøpe dyrere ting slik at jeg vet helt sikkert at den tingen jeg kjøper er den jeg vil ha å ikke en som det er noen små mangler på ;)

 

Joda, men mange har en tendens til å overprise enkelte varer, se www.tuning.no for eksempler.

 

Når det gjelder billigvarer kontra dyre varer, har det også mye med flaks å gjøre. Har kjøpt mange slike "billigprodukter" som faktisk har vist seg til å fungere minst like bra som de dyrere, et eksempel er fra mopedtida. En fyr jeg kjenner hadde en sylinder fra Hebo, jeg fra Athena. De lages på samme fabrikk, og Athena er samme saken, bare billigere. Du aner ikke hvor ofte jeg hørte at hans sylinder var så utrolig mye bedre, og at min var assortert og solgt under et billigmerke., siden hans var dyrere. Ifølge han var det som dag og natt. Men hvem var det som ALLTID dro turtallet til 10000 - 13500 rpm under akselrasjon og mishandla den motoren så til de grader? Jo det var meg. Og hvem sin sylinder var det som skjærte seg først? Var nok ikke min, nei...

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Vet det med flaks ihevrtfall.

Kjøpte en el-eksentersliper (Biltema 17-028) Jepp. den funket i hele 8 minutter..

Det var GØY.. Hadde jo bare 25kvm sparkla vegg å glatte over..

Gikk for å levere saken tilbake dagen etterpå.. Da virket den plutselig igjen..

Ble plutselig veldig vanskelig å forklare at den hadde stoppet..

Heldigvis, etter ca 2minutter skravling og klaging, mens han holdt maskinen igang, så stoppet den plutselig.

Ikke no problem å få penga igjen da heldigvis..

Kjenner folk i stereobransjen, så jeg pleier å få litt avslag.. Kjøpte jo stereo for nesten 40tusen engang.. fordelt på to butikker.. Konkurransestereo.. DB--drag.

DB drag blir det nok ikke noe av, men brukbare høyttalere i dashbordet hadde vært ok.. Har liggende en 15" og forsterker..

 

Har lenge hatt lyst til å prøve MDS.. Backe, kjent fra svenske BILSPORT har jo greie på det..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest groundzero_lover
Vet det med flaks ihevrtfall.

Kjøpte en el-eksentersliper (Biltema 17-028) Jepp. den funket i hele 8 minutter..

Det var GØY.. Hadde jo bare 25kvm sparkla vegg å glatte over..

Gikk for å levere saken tilbake dagen etterpå.. Da virket den plutselig igjen..

Ble plutselig veldig vanskelig å forklare at den hadde stoppet..

Heldigvis, etter ca 2minutter skravling og klaging, mens han holdt maskinen igang, så stoppet den plutselig.

Ikke no problem å få penga igjen da heldigvis..

Kjenner folk i stereobransjen, så jeg pleier å få litt avslag.. Kjøpte jo stereo for nesten 40tusen engang.. fordelt på to butikker.. Konkurransestereo.. DB--drag.

DB drag blir det nok ikke noe av, men brukbare høyttalere i dashbordet hadde vært ok.. Har liggende en 15" og forsterker..

 

Har lenge hatt lyst til å prøve MDS.. Backe, kjent fra svenske BILSPORT har jo greie på det..

 

kjørte på 2 mds 12" audiophile limited, og de spilte veldig bra.. hadde en signat dig 1 monoblokk på de, og synes selv at de leverte sakene til. passer veldig godt med ground zero... hadde 6,5" framme å bak.. veldig bra lyd til en rimelig penge. vil anbefale det oppsettet til andre ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest sierrano
Kjøpte meg et sett med Biltema "Competition 2-way system" i går. Snakket litt med en jeg kjenner der om dem. Han kunne fortelle at det ikke er Sony som er produsent, men at det antageligvis er en gammel Boston Acoustics serie...

 

:) jeg har brukt en del Boston før og kan garantere deg at det er ingen Boston produkt det her... jeg trodde det og nemlig når jeg så bilder av den men når jeg vær innom Biltema så åpnet jeg esken og studerte den (da var de på tilbud til rundt 5-600 kr) og som sagt finishen og kvaliteten langt ifra bra Boston. Men er nok en "look alike" variant som er verd prisen men da kan du heller kjøpe andre merker. ;) Er du fornøyd med lyden så er jo det beste det!

Link to comment
Share on other sites

Guest eirikXR2

Kjøpte 2x 6,5" to veis elementer der for noen år tilbake, kan ikke klage på kvaliteten! Har brukt de på cd spilleren til nå, men prøvde å kjøre de på en 2x100w jensen forsterker her om dagen, flott og klar lyd!

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jaja... Det var nå bare det han som jobbet der som sa det da..

Nei, Biltema høyttalerene er LANGT fra kvaliteten jeg er "vant" til. (Pioneer, Focal, Signat, Macrom mm..) Men jeg bare MÅTTE ha et nytt sett akkurat da. Biltema ligger på vei fra jobb og hjem... :D

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...