Jump to content

Sveising Av Hjulbue (Escort)


d-link

Recommended Posts

Skal sveise inn ny hjulbue på Escortn. Har kappet ut den gamle, slik at det fortsatt er litt overlapp med den nye jeg har kjøpt. Lurer da på om det er smartest å legge den nye hjulbuen på baksiden, framsiden eller rett og slett kappe ut så mye at det går kant i kant. Er litt ute på glatta her, men noen av dere må da ha gjort dette før. B)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja. Da ender situasjonen seg ganske drastisk :D Hva heter denslags type tang da?

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest Falken`

Det går fint å gjøre det sånn ja.

 

Men du kan jo også legge kant i kant, bare husk å ha litt klippe mellom platene, det gjør det lettere. Så er det bare å begynne å pungte rundt med store mellomrom i starten.

Husk å kjøle ned platene for ca. vært 3. punkt, så karosseriet ikke slår seg.

Husk også å behandle flatene med sink spray før du sveiser.

 

Du sparer deg også for mye sparkling om du sveiser "kant i kant"

Link to comment
Share on other sites

Det går fint å gjøre det sånn ja.

 

Men du kan jo også legge kant i kant, bare husk å ha litt klippe mellom platene, det gjør det lettere. Så er det bare å begynne å pungte rundt med store mellomrom i starten.

Husk å kjøle ned platene for ca. vært 3. punkt, så karosseriet ikke slår seg.

Husk også å behandle flatene med sink spray før du sveiser.

 

Du sparer deg også for mye sparkling om du sveiser "kant i kant"

korfor sink spray på platene FØR du sveiser?? og e vel greit med en luftdrevet stikksag når man ska skifte hjulbuer.. då får man vel perfekt sveisefuge.. ikke d d d heter? :P

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skall sveise funga bli bedre med ei luft drevet stikk sag?

bare og legge buta uta på den gammle tegne opp langs den nyen, skjærer ut den gammle et par cm innafor den opptegna streken, legger på nye bua og ser/vurderer hvordan man vill gjøre det, legge kant i kant, legge på innsia, legge uta på.. det spiller jo ingen rolle hvordad/hva man kapper med, svisene blir jo akkurat like sterke, og sveisene blir sterkere enn materialet så lenge varmen er høy nokk...

 

Og det med sink sprayen virka heller ikke logisk i mine øyne. da vill jo ikke sveise tråden komme i kontakt med jord og den vill ikke antennes (?) jeg kommer vertfall ikke til og behandle stålet med noen ting som hels før etter sveisinga.. sliper rent alt først,sveise, pusser ned sveiser, og så behandler ståle med sink spray, og vidre med eventuellt grunning, sparkel, grunning, filler,lakk...

Link to comment
Share on other sites

Guest Falken`
hvorfor skall sveise funga bli bedre med ei luft drevet stikk sag?

bare og legge buta uta på den gammle tegne opp langs den nyen, skjærer ut den gammle et par cm innafor den opptegna streken, legger på nye bua og ser/vurderer hvordan man vill gjøre det, legge kant i kant, legge på innsia, legge uta på.. det spiller jo ingen rolle hvordad/hva man kapper med, svisene blir jo akkurat like sterke, og sveisene blir sterkere enn materialet så lenge varmen er høy nokk...

 

Og det med sink sprayen virka heller ikke logisk i mine øyne. da vill jo ikke sveise tråden komme i kontakt med jord og den vill ikke antennes (?) jeg kommer vertfall ikke til og behandle stålet med noen ting som hels før etter sveisinga.. sliper rent alt først,sveise, pusser ned sveiser, og så behandler ståle med sink spray, og vidre med eventuellt grunning, sparkel, grunning, filler,lakk...

 

Antennes??? Høres ut som du bruker elektorder. :P

 

Men skjønner hva du mener. Zinkspray brukes som en sveisegrunning, den forhindrer at det forekommer rust i sveisesømmen, (porer osv.) Og den dekker der du ikke kommer til etter den nye hjulbuen er sveiset inn.

Zinkspray innheholder som i navnet zink, et stoff som leder strøm veldig godt. Så det er ikke noe problem å få det til å lede. Er ikke lakk liksom.

Wurth selger sveisegrunning forresten..... gå på nett sidene deres å ta en kikk. :)

 

Mhv Martin.

Link to comment
Share on other sites

Antennes??? Høres ut som du bruker elektorder. :P

 

Men skjønner hva du mener. Zinkspray brukes som en sveisegrunning, den forhindrer at det forekommer rust i sveisesømmen, (porer osv.) Og den dekker der du ikke kommer til etter den nye hjulbuen er sveiset inn.

Zinkspray innheholder som i navnet zink, et stoff som leder strøm veldig godt. Så det er ikke noe problem å få det til å lede. Er ikke lakk liksom.

Wurth selger sveisegrunning forresten..... gå på nett sidene deres å ta en kikk. :)

 

Mhv Martin.

 

det var jeg ikke klar over, da lærte jeg noe nytt i dag å ;) kanskje jeg får gi den sink sprayen en test da..

men likavell, det hørtes ikke helt logisk ut, prøver du å sveise på urene overflater med lakk osv så brennes jo lakken osv av da varmen blir høy nokk, så det var bare litt ulogisk, og jeg hadde aldrig hørt om det tidligere... men det stemmer vell, virker som du har peiling ;)

Link to comment
Share on other sites

det å lakke over med sink først er genialt.. fikk et tips om det av en biloppretter for endel år siden og jeg har gjort det siden.. men det å bruke falsetang på skjøten er genialt.. da punkter du oppi langs med falsen og du får nesten ingenting å sparkle fordi du ikke bygger noenting over platen du sveiser i.. alt ligger i skjøten.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Falken`

Jepp det er visst en grom tang det. Tror det er å få kjøpt en billig Biltema utgave, hvis jeg ikke tar feil. Men den funker nokk den :)

Link to comment
Share on other sites

stemmer det.. :) godt brukt i min garasje iallfall.. har en annen variant av den falsetangen fra biltema og det er ekstrautstyr til meiselhammer.. den fungerer akkurat som falsetanga, men blir drevet av en meiselhammer i stedet for den løse tanga.. syns egentlig det er veldig greit med en "motor"(dvs meiselhammeren) og masse ekstrautsyr til den.. er så mye lettere å håndtere ett verktøy en har blitt vant til en å jobbe med 10 forskjellige hele tiden.. :)

Edited by Robox
Link to comment
Share on other sites

Flere som anbefaler den falsetanga virker det som. Høres ut som en genial ide og spør du meg. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80601 Den hadde kanskje kunne vært noe da :) 498kr.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Så grådig at eg skal kjøpe et slikt verktøy-- då blir det nye hjulbuer.. for det så jo genialt ut.. =)

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...