Jump to content

Lukket eller bass refleks


Guest pisko

Recommended Posts

har kjøpt 2 stk 12 subber til fiestaen av type Rockford Fosgate 2112hx2.

De skal drives av en RF 1001bd monoblok.

Skal nå bygge kasse, men vurderer tett kasse.

Hadde to sånne subber før, men da i en kasse med bassrefleks. Var godt fornøyd med det, men fikk som sagt aldri testa de i tett kasse.

Noen som har no erfaringer eller tips som kan hjelpe?

Tette kasser krever mindre plass, og plass er en luxus i en liten fiesta. :(

Link to comment
Share on other sites

Lukket kasse vil by på hard og kontrulert bass.. Hi Fi lyd!! Og det krever en kraftigere forsterker.. Med det oppsette der funker dette veldig bra.. men portet kasse går mye dypere :wink:

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

har kjøpt 2 stk 12 subber til fiestaen av type Rockford Fosgate 2112hx2.

De skal drives av en RF 1001bd monoblok.

Skal nå bygge kasse, men vurderer tett kasse.

Hadde to sånne subber før, men da i en kasse med bassrefleks. Var godt fornøyd med det, men fikk som sagt aldri testa de i tett kasse.

Noen som har no erfaringer eller tips som kan hjelpe?

Tette kasser krever mindre plass, og plass er en luxus i en liten fiesta. :(

 

lyd blir best etter fabrikkens data... og der står blant annet om volum og størrelse på kassa og evnt bassrefleksrør... har ikke så mye peil på dette her. men naboen har jobbet med å lage basskasser og han greier å få sinnsykt mye bedre lyd enn hva jeg hadde greit... og han sier at det er veldig viktige og lage kasse i riktig volum...og man vet ikke hvilken forslag er best før man har laget alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

takk for svarene, er rett det dere begge skriver, men har ikke plass til kasse som er riktige mål fra fabrikant. Siden tett kasse krever minst plass tror jeg at jeg prøver det først. Skal gi en oppdatering om hvordan det går når de sitter i bilen, snart håper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Husk å bygg kassen asymmetrisk innvendig for å bryte stående bølger som ødelegger lyden! Og hva med en avstiver på hvert element.. en plate som går fra bakplate, i spenn langs bunn og topp, og i spenn mot magneten til elementet (slik at man avkobler det). At bakplaten skråstilles kan også være en fordel...og kan også være gunstig mht. plass hvis du tilpasser vinkelen til seteryggens :) Når kassen begynner å bli ferdig kan du prøve uten dempemateriale i kassen først og høre hvordan det blir.. så kan du prøve å putte i dempinga etterpå hvis du ikke er fornøyd, eller vil teste litt. Dempematerialet gir lavere Qts, og demper egenresonansen til elementet. (altså gi jevnere frekensrespons vil jeg tro..med mindre "booom" ett sted)

Link to comment
Share on other sites

Det var en god link, Chris!

 

Er det noen som kan gi meg linker til programmer på nettet for utregninger av basskasser. Dette kan både være programmer for nedlasting eller direkte utregninger på nettet...

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

har kjøpt 2 stk 12 subber til fiestaen av type Rockford Fosgate 2112hx2.

De skal drives av en RF 1001bd monoblok.

Skal nå bygge kasse, men vurderer tett kasse.

Hadde to sånne subber før, men da i en kasse med bassrefleks. Var godt fornøyd med det, men fikk som sagt aldri testa de i tett kasse.

Noen som har no erfaringer eller tips som kan hjelpe?

Tette kasser krever mindre plass, og plass er en luxus i en liten fiesta. :(

 

tror ikke det er noe problem å bruke disse elementene i lukket kasse,eneste du må huske på er å gi dem nokk power.

 

tar du kontakt med stig westerhus på autohifi så vil han nokk kunne gi deg den beste løsningen for disse elementene

Link to comment
Share on other sites

Kom over en ferdig bygga kasse, sånn som man får kjøpt hos de fleste bilstereo forhandlere med litt respekt for seg selv. Den er tett og med to lukkede kamre. ryggen i kassa er foresten også skråstilt. tror hvert av kamrene er på rundt 30 liter. Har matet på med sikaflex i fugene innvendig, synest ikke de virket helt tett. Fikk den for 300 kr, grei pris d.

Hm, hvor lang tid kan det ta å sende annlegget fra bodø te bergen da?

Bestilte det på torsdag forrige uke :evil:

 

Har nå også kjøpt 4 stk 6*9, en eller annen pioner utgave og en Poweraqustick 1600 forsterker til å drive disse.

La også strømkabler bak, en 21mm og en 30mm.

Har undersøkt priser på kondensatorer, fan det er dyre greier.

Noen som vet hvor man kan få kjøpt dette billig?

Skal te england te helgen, håper jeg finner not der.

Takk for all hjelpen foresten.

Link to comment
Share on other sites

Interessant!!

Takk for innspill, ZirZ og mfafa

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

fikk annlegget i posten idag. ble ikke helt fornøyd med resultatet. Alt for dårlig respons i dype toner, selv for lukket kasse å være.

Virker som kassa er for liten. Ser ut som jeg må krype te korset å bygge en kasse selv. UGH!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

fikk annlegget i posten idag. ble ikke helt fornøyd med resultatet. Alt for dårlig respons i dype toner, selv for lukket kasse å være.

Virker som kassa er for liten. Ser ut som jeg må krype te korset å bygge en kasse selv. UGH!!  :evil:

 

hehe ja sånn kan det gå.....

har du prøvd å fylle kassa med dempeull???

eventuelt tatt ut litt hvis det er noe i den i det hele tatt.....

 

 

i allefall så kan de nokk helt sikkert hjepe deg på autohifi i trondheim det er jo tross alt de som importerer rockford i norge og sitter med en del info på hvilken kasse du bør velge.

 

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Nå har lyden komt seg.Var en lekasje i kassa jeg hadde glemt.

Den gode gamle `uff, klokka er mye, tror jeg tar det i morgen. Og vips!, så var det glemt. Håper man lærer av sånt, men nei..!! Durer bra i fiestaen nå iallefall. Slipper å høre på alle lydene fra bilen. :D

Hørte ikke så mye fra folk om kondensatorer.

Noen som vet hvor man selger disse billig.?

Er på jakt etter en 1.5 farhad eller hva no det heter :shock:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...