Jump to content

Granada'n Min..


Guest Trond Even Kaxrud

Recommended Posts

Guest Trond Even Kaxrud

heisann folkens!

 

jeg har akkurat kjøpt meg en 83mod. 2.3 og en 85mod. 2.3, så tenkte jeg skulle bygge en bra bil ut av dette, 83'en blir utgangspungtet ettersom det er mye rust på bærende på den andre.. så siden jeg bare er 16 år og ikke tjener så utrolig bra, tenkte jeg i allefall å pelle i frahverandre 83'en å ta all rust så sette over motor/gearkasse, interiør og litt div fra 85'en for dette er meget bra på den.. så etterhvert få tak i en 2.8i elns. som jeg etterhvert kan trimme.. men er det mye jobb å flytte over detta fra 85'en? noen som veit om hvor jeg kan få ta i koblingsskjema....? klør i fingra etter å begynne! :D

takk for svar og eventuelle forslag til andre type motorer som hadde vært morsomt å satt i med litt sprut!

 

 

Mvh.

Trond

 

(ps. bilder er av 83'en..)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bra bil ;) Så ikke så verst ut dette nei.

Motorskifte på granada er egentlig ganske så enkelt. koble fra de få ledningene og slangene som er koblet på, skru løs motor fra girkasse og motorfester, så er det bare å løfte ut... Plukket ut to motorer på en kveld når jeg skiftet motor i bilen min. Gikk ganske så fort ;)

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Even Kaxrud
Gratulerer med bra bil ;) Så ikke så verst ut dette nei.

Motorskifte på granada er egentlig ganske så enkelt. koble fra de få ledningene og slangene som er koblet på, skru løs motor fra girkasse og motorfester, så er det bare å løfte ut... Plukket ut to motorer på en kveld når jeg skiftet motor i bilen min. Gikk ganske så fort ;)

 

 

hehe såpass ja! =) høres fint ut! men på den 85'en er det jo litt mer duppeditter og følere og sånnt som skal inn i dasjbordet, håper ikke detta blir no prob siden jeg skal bytte ut det meste av interiør..

men er hvilken mod er det som heter jubileum..? er det 85'en? for den er helt anderledes innvendig i forhold til 83'en.. mener å ha hørt at den heter 85mod 2.3 jubileum elns..? =)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med nye biler :) Granada er en underdog i bilverdenen, mye ubrukt og ukjent potensiale der.

De har fin akselavstand og bra kjøreegenskaper så lenge fjøring, demping og foringer er i orden.

Når det gjelder ombyggingsplanene så vil jeg vel si som Glenn Rodney, det er bare å bygge.

Ledningsnettet på granada er såre enkelt, du tar bare hele sulamitten over. Demonter hele dashbordet og løsne alt av ledninger og sett det på plass i den andre bilen, da får du sett etter rust og diverse ulumskheter samtidig.

Motorbytte er også en enkel sak, plugg and play/pray. Jeg bygget om fra 2.6 med gasser til 2.8i iløpet av en helg. Stod alene så godt som hele tiden.

Motorene i de to er vel så godt som identiske, der er det vel bare å pelle over de delene som evt. er forskjellige. Hk messig er i de iallefall like.

Når du får litt mer peng, så er det jo bare å få tak i noe litt mer festlig, 2.9i for eks.

Lykke til uansett, legg ut litt mer bilder, det er alltid artig.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

84 og 85 modellene er jubileum, hvertfall noen av dem. Jeg har en jubileum, og det er jo en del ekstra "snax" på dem, som f.eks oljetrykks og lade(?)måler, soltak, et panel i taket med bensinlampe og 3-4 andre lamper som lyser.... En kompis av meg sa at det er så mye lamper og målere i bilen at når jeg har fått en lampe til å slutte å lyse (f.eks bensinlampa), så begynner en ny en å lyse :P Stemmer faktisk og :P

Men det skal ikke være noen problem å sette over en jubileumsmotor til en vanlig granada hvis det var det du lurte på?

Edited by Vebba

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Even Kaxrud
84 og 85 modellene er jubileum, hvertfall noen av dem. Jeg har en jubileum, og det er jo en del ekstra "snax" på dem, som f.eks oljetrykks og lade(?)måler, soltak, et panel i taket med bensinlampe og 3-4 andre lamper som lyser.... En kompis av meg sa at det er så mye lamper og målere i bilen at når jeg har fått en lampe til å slutte å lyse (f.eks bensinlampa), så begynner en ny en å lyse :P Stemmer faktisk og :P

Men det skal ikke være noen problem å sette over en jubileumsmotor til en vanlig granada hvis det var det du lurte på?

 

 

hehe :D ja, alle di lampene og utstyret er der, men ikke soltaket.. :P

skal ta no bilder etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

84 og 85 modellene er jubileum, hvertfall noen av dem. Jeg har en jubileum, og det er jo en del ekstra "snax" på dem, som f.eks oljetrykks og lade(?)måler, soltak, et panel i taket med bensinlampe og 3-4 andre lamper som lyser.... En kompis av meg sa at det er så mye lamper og målere i bilen at når jeg har fått en lampe til å slutte å lyse (f.eks bensinlampa), så begynner en ny en å lyse :P Stemmer faktisk og :P

Men det skal ikke være noen problem å sette over en jubileumsmotor til en vanlig granada hvis det var det du lurte på?

 

Hmmm!

Jeg har en Granada 2,3 L 1985 modell automat med originalt manuellt soltak. Interiøret er manuelle vindusheiser, elektriske speil, oljetrykk og lademåler på dash-bord. I takkonsollet er det en del lamper, tror det er 5 stk.

Bak på bagasjelokket står det 2,3 L. Er dette en såkalt Jubileum da? :huh:

 

Dykker

Link to comment
Share on other sites

Hmmm!

Jeg har en Granada 2,3 L 1985 modell automat med originalt manuellt soltak. Interiøret er manuelle vindusheiser, elektriske speil, oljetrykk og lademåler på dash-bord. I takkonsollet er det en del lamper, tror det er 5 stk.

Bak på bagasjelokket står det 2,3 L. Er dette en såkalt Jubileum da? :huh:

 

Dykker

 

Vil tro det ja... Er akkurat lik min hvertfall, bare at jeg har manuell ;)

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Even Kaxrud
Hmmm!

Jeg har en Granada 2,3 L 1985 modell automat med originalt manuellt soltak. Interiøret er manuelle vindusheiser, elektriske speil, oljetrykk og lademåler på dash-bord. I takkonsollet er det en del lamper, tror det er 5 stk.

Bak på bagasjelokket står det 2,3 L. Er dette en såkalt Jubileum da? :huh:

 

Dykker

 

 

jeg også har alt detta, bortsett fra soltaket og så har jeg 5-trinns kassa.. men har også gummispoiler'n...(og så er den gullfarget:P)

er det typisk granada at el-speilene ikke funker....? skjer ikke no på noen av bilene mine.:S

Link to comment
Share on other sites

jeg også har alt detta, bortsett fra soltaket og så har jeg 5-trinns kassa.. men har også gummispoiler'n...(og så er den gullfarget:P)

er det typisk granada at el-speilene ikke funker....? skjer ikke no på noen av bilene mine.:S

 

Funker bare på den ene siden til meg hvertfall...

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Even Kaxrud
Funker bare på den ene siden til meg hvertfall...

 

hehe ok, **** as granadaen starta ikke i dag gitt.. prøvde å bytte bensinfilteret for jeg hadde tilfeldighvis et nytt liggende og jeg visste at det som satt det var fullt av dritt, og da starta den med engang! men slokkna sånn brått igjen, så prøvde jeg å dra av bensinslangen igjen så bensinen fra gasseren rant ut, og da skjedde akkurat det samma igjen..... hadde på en skvett med blyerstatning når jeg fyllte bensin i går elns, veit ikke om forrige eier brukte det, men er en del ventiltikking så tenkte jeg skulle ha på litt, men mulig jeg fyllte på litt mye, kan detta ha noe med saken å gjørra? har alltid vært lettstartet..

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Even Kaxrud

noen her som kan legge ut linker til web-shop's hvor jeg kan se utvalget som er av styling og trimm til granada..? hva koster f.eks fullt RS-kit? har sett dette på en del bilder, ser jo ganske bra ut! får man tak i dette nytt? *VIL HAAAA*

 

hva trur folket om 350 Chevy small block med manuell kasse i 83'en min...? lurer på å få tak i en litt "godt brukt" small block til en billig penge som jeg kan overhale.. :D

Link to comment
Share on other sites

hva trur folket om 350 Chevy small block med manuell kasse i 83'en min...? lurer på å få tak i en litt "godt brukt" small block til en billig penge som jeg kan overhale.. :D

 

 

Skal ikke bannes i kirka da mann :P

 

Putter ikke en chevy motor i en ford!

Bruk heller en 302 Ford motor. Finner du en fra slutten av 70' begynnelsen av 80'tallet så er effekten

så lav orginalt at det skal gå fint og godkjenne uten bremse ombygginger, etc :D

Kan jo selvfølgelig trimmes :P

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Du får grattulere med gòbiler da. Jubileum er bare et navn som ble tatt ibruk i steden for Lincoln som også noen heter. Ford Tyskland fikk ikke lov å bruke det av Ford Usa pga "Lincoln" i usa, om jeg ikke husker helt feil. Hvordan de utstyrsmessig har mere enn de andre 83-85 granadaene skjønner jeg ikke. Titta på mang en Lincoln og Jub og de er akkurat like en Vanlig 2.3L fra midten av 83 og ut, med de lampene og målerene som er nevnt, også 5trinnskassa ble standard ved det skillet.

Takluke og Sentral lås som noen biler har er vel eneste som skiller de, men man kunne jo krysse av dette på utstyrslista på en 2.3L også, mulig man fikk valget mellom ditt eller datt om man valgte en Jub. F.eks "Kjøper du en 2.3L Jubeleum så får du valget mellom Takluke eller Sentral lås i tilleg til det vanlige utstyret på en vanlig 2.3L"

 

Du sitter vel her med en helt enkel 83 som er noe av det kjedeligste som finns. Her har du vel el speil og kanskje el åpning av bagasjelokket, that`s all? Og den andre er en 85 da er det fort litt morsommere å sette seg inn i den å kjøre, litt mere å titte på kan man si.

 

Du sa du var intr i Rs styling, jeg tenkte å lage noen kopier av dette etterhvert. Så fort jeg får kjøpt eller lånt meg en front jeg kan ta støp av så jeg får komplett, vil jeg vel lage noen etter interessen for det.

 

Jeg er selv bare 17 og det er morro å se at det er flere med samma interesse! Og om du har behov for noen deler så kan du jo si i fra, så kanskje jeg har noe liggende på lur.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

hva trur folket om 350 Chevy small block med manuell kasse i 83'en min...? lurer på å få tak i en litt "godt brukt" small block til en billig penge som jeg kan overhale.. :D

 

Sats heller på en ford 302, det skal ikke være noe problem å få godkjent en orginal, uansett årsmodell.

De største tallene jeg har sett på en "basic" 302 er 230 hk og ca 400 nm.

 

Biltilsynet skulle med glede godkjenne min med 302, uten problemer. (220hk/400nm)

 

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Biltilsynet skulle med glede godkjenne min med 302, uten problemer. (220hk/400nm)

 

 

hva mener du med uten problemer? la si at man skal bygge om en 2,3 med v8.

trenger man å bytte understell og bremser da?

fins det noen papirer på at org. bremsene er godkjent opptil xxx hk?

 

hva med å putte i en 351 i steden enn 302?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke BT vil godkjenne 351 uten videre nå lenger... ( rett meg om jeg tar feil )

Det skal ikke være noe stort problem og godkjenne 302 på orginalt 2.8 understell. Det er det jeg skal gjøre med min.

 

Skriv en grundig søknad først, FØR du gjør jobben. Da er det mye lettere å imøtekomme eventuelle krav BT setter til motor fester ol.

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Skulle det ikke være enklere å få ting godkjent nå etter nyttår da? Ta deg en tur på BT og forhør deg litt vettu, skader ikke å spørre :)

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest Granada Ghia

Hei!

 

Du som kjøpte den der ja. Gratulerer!

 

 

Ser det snakkes om alder her. Selv er jeg også bare 16 år og sinsykt Granada interisert! :D

Elsker Granada! :D

 

Har nå 2 stk i min samling. En 74 Granada 3,0 Ghia og en 77 Granada 2,0 L silver (Jubileum). Disse skal restaureres og holdes i 100% org stand.

 

Kunne tenke meg etterhver og kjøpe en til som jeg skal bygge om til V8. :D

 

 

Lykke til med ditt prosjekt!

 

 

Mvh Marius Granli

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...