Jump to content

Fjernlys


sega

Recommended Posts

Strøm stinker maks, håper noen kan hjelpe her.

 

86 Sierra, alt elektrisk funker som det skal, (bank i bordet) men fikk plutselig et fjernlysproblem her om dagen. Når jeg skyver bryteren frem for å slå på fjernlysene, så slår kjørelysene seg av og parklys er det eneste som blir stående på. Trekker jeg bryteren tilbake som man gjør når man skal "blinke" med fjernlysene skjer det ingening, altså kjørelysene forblir på men ingen fjernlys.

Når jeg skyver bryter frem eller trekker tilbake så er det ingen indikasjon på det blå lyset som indikerer at fjernlyset er på i dashbordet.

Pærene er byttet, sikringene er byttet.

Er det noe rele i sikringsboksen for fjernlys? fant ikke dette i instruksjonsboka.

 

Noen som har vært ute for dette før?

Link to comment
Share on other sites

Kan også være jordingen til selve lysbryteren. Hadde dette problemet

på min og da la jeg opp en ekstra jordledning og saken var biff :P

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. "minner strømmer på"

 

Hadde samme problemet med min Sierra, det endte i at jeg la opp ny kabel til plusspolen med bryter i bilen.. Da funka det igjen så jeg fikk eu godkjent den.. Hehe.. Altså ingen jordingsfeil hos meg.. Dette var en 85 mod..

Link to comment
Share on other sites

hadde dette problemet på sierran min også. da var det fjærnlysreleet.

siden dette ikke har noe "backupp" relee slik som nærlys. siden dette ikke er dødsvikti. enten kontakta nedi. eller selve releet.

 

hvis det ikke er releet, så er det kontaktene som har smelta. bruk kabelsok og prøvelape. ikke multimeter ( siden det har en stor tendens til å være et stygt spenningsfall på sierra, som bare fører til forvirring:))

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

På min sierra vil ikke nærlys legge inn, langlys fungerer som normalt, nærlys relèt manglet da jeg kjøpte bilen, må jeg ha et spesielt relè her? Kjøpte vanlig NO relè på biltema, men virker ikke som dette gjør susen akkurat....og hva er dette med backuprelè som er nevnt over her?

-Taunus 75mod 2.8 2d sedan

-Taunus 73mod 1.6 Stasjonsvogn

Link to comment
Share on other sites

jording i lampene defekt.. standard sierra..

Har hent meg dette.

 

Tiltak: Av med clips bruk en hard plast/tre pinne Ta av Lykte Glassene , . Ta reflektor ut ,OBS ! Ikke ta på fremsiden av reflektor Trekk forsiktig fri fra plastklips (fra baksiden av reflektor )

Sett på ny jord kabel mellom reflektor og kontakt i lykten , bytt gjerne opp litt til 2,5kvadrat kabel .Husk Bedre jording bedre lys .

 

Sett alt sammen i endret rekkefølge.

 

Lysforsterkning

Monter dobbelt relæ så nærme lykt som mulig trekk 8mmkabel fra batteri til relæ la ledningene fra batteriet være like lange til relæet da dette hindre forskjell på lys intensiteten på pærene . koble disse opp direkte til lampene , Er jordinge fra lykten det vil si er jord ledninge litte større en + ledningen som går inn.

Er det optimale utnyttelsen av lyspæren oppnådd. <_<

 

Nå tåles det også andre pærer , ( har 14,4 volt inn på mine +50% H4pærer)

 

PS!

Dette hindrer brann i sikrings/relæ boksen og masse ergrelser :angry:

Link to comment
Share on other sites

På min sierra vil ikke nærlys legge inn, langlys fungerer som normalt, nærlys relèt manglet da jeg kjøpte bilen, må jeg ha et spesielt relè her? Kjøpte vanlig NO relè på biltema, men virker ikke som dette gjør susen akkurat....og hva er dette med backuprelè som er nevnt over her?

 

Du må ha rele fra ford, de har bytta om på 2 av beina på releet så funker ikke å bruke fra biltema, sære ford ting..usj

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Du må ha rele fra ford, de har bytta om på 2 av beina på releet så funker ikke å bruke fra biltema, sære ford ting..usj

 

Var det jeg frykta ja, får kjøre meg en tur på høggern mens det er lyst enda i morgen, møter så my kjentfolk med langlysa :P

Takk for hjelpa!

-Taunus 75mod 2.8 2d sedan

-Taunus 73mod 1.6 Stasjonsvogn

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...