Jump to content

Bytte registerreim (Zetec)


ninjacrap

Recommended Posts

Tenke å bytte registerreima på min 1996 Escort Stv. 1.8 Si Sport, da den har gått over 100 000 km med samme reim'a nå. :huh:

 

Har kjøpt et reg.reim kit, og tenkte også å kjøpe et verktøy for å låse kammene med.

Kjøp av kamlåser viste seg å være lettere sagt enn gjort, da det eneste verktøyet jeg fant for å gjøre dette var noe universalgreier på Biltema som var heller dårlig i følge en bekjent av meg.

 

Så, er det noen som har noen luretriks på hvordan jeg kan låse kammene på Zetec motoren min?

Eller er det like greit å bare merke hvor hjula står, og bare passe på å få det riktig når ny reim skal på?

 

 

Jeg skal også bytte vannpumpe med det samme, da denne lekker vann. Er det noen luretriks her som jeg må passe på? Eller er det bare "tut og kjør"?

Link to comment
Share on other sites

Guest Escort_86

ett flat jern eller en 13mm fast nøkkel er fin å bruk til å låse kammene på zetec motoren

 

har gjort det når jeg har byttet reim på disse motorene.

Link to comment
Share on other sites

er bare å lage merker , å teste de før du tar av reima ..... d gjorde jeg å funka fint d .

men bytt løpe å strammehjul å .

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Bruk et flatjern eller vinkel.. Med 5mm tykkelse.. og like langt som toppen..

PS! trenger ikke å være jern. Selv så brukte jeg en alu. vinkel med rette dim. :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Får se etter jobb på fredag! Satse på at jeg har sammen bilen igjen innen mandags morgen! hehe :D

 

Skal bytte løpe og strammehjul også ja :)

 

Forresten, hadde det vært noe å brukt penger på justerbare kamdrev med det samme? Eller vil det være bortkastede penger på en så "sløv" motor?

Edited by ninjacrap
Link to comment
Share on other sites

I dag må jeg si at jeg hadde litt flask i uflaksen.

Skulle på jobb, og idet jeg vrir om nøkkelen hører jeg en ganske skummel lyd! Nesten som et smell, og bilen nektet å starte etterpå!

"jaja, der røyk reg.reima!", tenkte jeg. :o

 

Etter jeg kom hjem fra jobb, fikk jeg tatt en titt under panseret. Men det viste esg at reima sto på den! Litt småslakk, men ellers ikke så verst. Vi testet plugger, tennpluggledninger, coil, bensintilførsel, sikringer, startspray, osv.osv, men ingenting nyttet. Like død.

 

Etter vi tok av toppdekselet, så fant vi ut at reima rett og slett har hoppet over noen tenner på det ene kamdrevhjulet! Heldigvis var ventilene like hele, gudene vet hvordan :-P

 

Vi fikk satt på reima skikkelig, og da startet den fint! Nå gjenstår det bare å få på den nye reima og vannpumpa, og få montert det hele sammen igjen! hehe ;)

Link to comment
Share on other sites

Sån, nå er det ny registerreim + strammehjul og sånt, ny vannpumpe, nye plugger & pluggledninger og ny temperatursensor.

 

Kjørte bilen i 10minutter så begynte den å hoste & harke litt, før den til slutt "ga opp". Dvs, den sviver fint på tomgang, men når motoren får litt motstand, f.eks. i form av å dra bilen fremover, så blir den kvalt..

 

Kan det være alle slagene i katalysatoren som begynner å gi sitt utslag ved at innmaten i kat'en har vridd seg og sperrer for eksos?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...