Guest oddev Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Lurte på om noen hadde bygd om fra mekanisk til elektrisk vifte noen gang?Hva slags vifte ble brukt?Motoren er en 89 ohc 2.0i. (gul vifte) Evt hvor man bør montere thermostaten osv... Fant nemlig en plate med 2 vifter.. muligens til sierra dohc?
Guest oddev Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 doch vifter funker fint. Ja, de ser ut til å passe pra.. Skal prøve litt etterpå.. Noen idè om hvor jeg kan montere termostat?Tenkte på å kanskje ta ut den mekaniske termostaten, borre et hull i termostathuset, gjenge opp og sette den der.. ?
cossie_storm Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 beste er så klart og ha den på selve radiatoren. hvorfor ikke finne en radiator fra dohc eller cosw? så går det lettere Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod
Guest oddev Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 beste er så klart og ha den på selve radiatoren. hvorfor ikke finne en radiator fra dohc eller cosw? så går det lettere Ja, f**n.. Hvorfor tenkte jeg ikke på det? Men hvor står icen da? Foran radiatoren? Hvor legger man da slangene? Har noen et bilde kanskje?
2.8 injection Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 eller hvis du vil bruke den radiatoren du har kan du bare ta en rørstump som passer i slangen mellom radiator og blokk og sveise på en mutter eller lignende og ertsatte den med en del av slangen...jeg gjorde det slik og det funker som bare det 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
LordSnick Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 (edited) radiator fra dohc passer ikke til en ohc motor, den har ut/inngangene motsatt av ohc så da må du setta radiatoren motsatt vei og oppned liksom. bedre å skaffe en cosse radiator den har ut/innganger likt som ohc Edited February 3, 2006 by LordSnick 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
Guest oddev Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 radiator fra dohc passer ikke til en ohc motor, den har ut/inngangene motsatt av ohc så da må du setta radiatoren motsatt vei og oppned liksom. bedre å skaffe en cosse radiator den har ut/innganger likt som ohc Stemmer, radiator med vifter til cossie er vel ikke helt gratis? Jeg får sikkert festa viftene på en måte, plata de sitter på er jo like stor som radiatoren, så jeg finner vel på noe.. Noen som vet hviken temp viftene starter på, på dohc / cossie? 90grader ellernoesånt?
cossie_storm Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 hehe stemmer det. dohc radiator er litt omvend, brukte bare viftene fra den jeg Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod
Guest oddev Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 hehe stemmer det. dohc radiator er litt omvend, brukte bare viftene fra den jeg Hvordan monterte du den? Bilder er ikke å forakte.Hvordan gjorde du det med termostat o.l? mvh oddev
Anders Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Til og med hk å hente på å sette i en eletrisk vifte.. =) Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle)
Guest oddev Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Til og med hk å hente på å sette i en eletrisk vifte.. =) Ja, vet Det var noe av intensjonene mine.Vifta mi her helt sjæiv og ******, pluss dårlig slurelager i tillegg.Tror den fikk litt julig i smellen
Guest oddev Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Fant ut at plata med viftene passer omtrent rett på radiatoren, måtte bare snu den opp ned (tror jeg) så er det bare å skru rett på
Guest oddev Posted February 25, 2006 Posted February 25, 2006 Da var løsningen i boks.. Her er resultatet: Vifter fra dohc, snudde på hodet, passet da rett på radiatoren.. bare borre et par hull og skru rett fast.. Rør, mutter og en thermobryter ble løsningen for temperaturen.. Thermobryteren kjøpte jeg på Romnes for 180kr (95-90grader) Er ikke helt sikker på tempraturen enda, mulig jeg må gå ned litt på temperatur.. Beklager pga store bilder..
spN Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hørtes bra ut det der Så du bruker bare standard radiator? ble det merkbar forskjell? Mye ble dette kostende til sammen med alt? mvh Espen
Guest oddev Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hørtes bra ut det der Så du bruker bare standard radiator? ble det merkbar forskjell? Mye ble dette kostende til sammen med alt? mvh Espen Jeg brukte helt vanlig ohc inj. radiator (er vel litt forskjell på gasser og inj der) Jeg vet ikke om forskjellen er veldig stor, men jeg var så lei av alt bråket fra slurevifta som ikke funka helt hundre etter å ha bytta den en gang... Dette var igrunn veldig billig.. Vifter ga jeg 0,- for hos høgger`n. Røret er jo bare et rør som jeg fikk på et mek. verksted. Tok bare med meg slangen og spurte om en rørbite som passet inni. Dette kostet 0,-Mutterne kjøpte jeg på Würth for 5,- stk. (trenger 1) Thermostatbryteren ga jeg vel 180,- for på Romnes.Eneste ekstra da er litt ledning og en sikring. Sveisinga fikk jeg gjort på samme mek. verksted som jeg fikk røret, og dette kostet meg fortsatt 0,- For meg kom det da på ca 185,- Ledning, krympestrømpe og kabelsko hadde jeg liggende.
spN Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Jeg brukte helt vanlig ohc inj. radiator (er vel litt forskjell på gasser og inj der) Jeg vet ikke om forskjellen er veldig stor, men jeg var så lei av alt bråket fra slurevifta som ikke funka helt hundre etter å ha bytta den en gang... Dette var igrunn veldig billig.. Vifter ga jeg 0,- for hos høgger`n. Røret er jo bare et rør som jeg fikk på et mek. verksted. Tok bare med meg slangen og spurte om en rørbite som passet inni. Dette kostet 0,-Mutterne kjøpte jeg på Würth for 5,- stk. (trenger 1) Thermostatbryteren ga jeg vel 180,- for på Romnes.Eneste ekstra da er litt ledning og en sikring. Sveisinga fikk jeg gjort på samme mek. verksted som jeg fikk røret, og dette kostet meg fortsatt 0,- For meg kom det da på ca 185,- Ledning, krympestrømpe og kabelsko hadde jeg liggende. Ok Hørtes jo ikke så værst ut må nesten prøve det en gang på min bil mvh
Guest oddev Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Ok Hørtes jo ikke så værst ut må nesten prøve det en gang på min bil mvh Lykke til
Guest Erik Braseth Posted May 14, 2006 Posted May 14, 2006 Litt gammel tråd dette, men hvordan ble temperaturen med denne løsningen? Funker greit, stabil/riktig temperatur osv? Skal ordne samme på bilen min, har samme type plate med vifter liggende men ingen radiator med plass til termobryter. Er det ikke tre ledninger ut fra viftene (jord konstanstrøm og styrestrøm)? Hva gjorde du med den siste ledningen? Ser bare to ledninger på bildene
Guest oddev Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 Litt gammel tråd dette, men hvordan ble temperaturen med denne løsningen? Funker greit, stabil/riktig temperatur osv? Skal ordne samme på bilen min, har samme type plate med vifter liggende men ingen radiator med plass til termobryter. Er det ikke tre ledninger ut fra viftene (jord konstanstrøm og styrestrøm)? Hva gjorde du med den siste ledningen? Ser bare to ledninger på bildene Jeg mener å huske det at det er felles jord til viftene, og en plussleder til hver vifte.. Jeg bare koblet sammen begge plusslederne, rett til relè`et. Jeg har heller ikke radiator med plass til theromstatbryter, så jeg laget da den rørbiten med mutteren på, som jeg satte på slangen inn til radiatoren... Foreløpig har dette virket rimelig greit, det hender noen ganger at viftene starter å gå et par minutter etter jeg har slått av bilen, mest sannsynlig blir vannet som ligger i slangen varmet opp av blokka på motoren, som gjør at viftene starter... Selv har jeg tenkt å endre litt på oppsettet, sette opp et relè til, og lage en bryter for vinter/sommer. Vinteroppsett er slik jeg har det nå, at begge vifter starter når temperaturen på vannet er over 90 grader. Sommer vil da bli at en vifte går hele tiden, og den andre starter da den kommer over 90 grader.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now