Jump to content

Grøtlakk


Recommended Posts

Skulle lakke litt idag med den nye flotte DeVILBISS GTi sprøyten min!

Det som ikke var så heldig var at når jeg var ferdig med prøvelakkingen

(hadde såklart ikke noe skikkelig å lakke på),

å skulle lakke taket, kom lakken ut som hvis du for eksempel tynner ut rømmegrøt :blink: ...

Var aldri plaget med dette på billigsprøyten...

 

Er det sprøyten min som har fått noe ablablabla greier for seg eller er det lakkforhandlern min som har slurvet med noe?? <_<

Er nøye med å rengjøre sprøyten å blande lakken godt...

 

Håper at andre har erfaringer å dele.... ^_^

Ford Capri 2.0s 1977mod, ombygd til mk3(påventene prosjekt)
Ford Granada 2.0 1981mod, restaureringsobjekt.

Link to comment
Share on other sites

høres heller ut som du har brukt litt for mye eller gal herder????siler du lakken før du har den på sprøyta?viktig ellers kan småpartikler sette seg fast i dysa også. og den begynner å "spytte",ser nesten ut som "snerk"

Link to comment
Share on other sites

Dette er 2k Akryl... Er vel liten vits i å sile den. Den spyttet ikke, lakken kom ut ganske jevnt, bare i store deler(dråper)... Jeg greier ikke å fatte hva dette fenomenet kommer av :wacko:

Ford Capri 2.0s 1977mod, ombygd til mk3(påventene prosjekt)
Ford Granada 2.0 1981mod, restaureringsobjekt.

Link to comment
Share on other sites

uansett om det er base eller 2k bør man sile lakken. grunning og alt som skal gjennom dysa på pistolen bør siles. bruker du filter i sprøyta di? vanskelig å si hva det skyldes. men heller mot herderen din uansett jeg. kan være at den er blitt gammel også vettu. selv om den er nyinnkjøpt. er det umulig å vite hvor lenge akkurat DEN har stått...

Link to comment
Share on other sites

quote capri loco :Hva filtrerer du med?

 

lakkfilter.medium tykkelse på hulla. dvs ca 180 my på maskestørrelsen.

hvis du ikke bruker herder i 2k acryl (tett farve) så herder (tørker) jo ikke lakken ???og du vil få et problem allerede der.hvis du bare tynner ut lakken, og feks lar den stå., vil den bli tykkere etterhvert som tynneren dunster bort. hvis du lar beholderen med lakk stå åpen. og den er ferdigtynnet med feks rask tynnner .tar det ikke mer enn ca 35-45 min før den blir tykkere.pga at tynneren allerede da er begynt å dunste bort. dette pga at lakktynner ikke inneholder noe fukt.og heller ikke "tungstoffer"

2K-acryl

2K-acryl er lakk som er sammensatt av 2 komponenter, dvs. lakk + herder (betegnelsen

brukes på tette farger).

2K-acryl tett farge.

Med tett farge menes en farge uten spesielle effekter.

Edited by mikke
Link to comment
Share on other sites

Får vel ordne meg et slikt et filter :) ...

Stusset litt på at jeg ikke skulle ha herder i lakken, men lakken tørker uten...Han jeg handlet lakken hos sa at jeg kun skulle bruke herder i klarlakken(den tørker/herder ikke uten)...

 

edit: Kan fenomenet komme av at jeg ikke hadde blandet lakken godt nok?

Edited by Capri_Loco

Ford Capri 2.0s 1977mod, ombygd til mk3(påventene prosjekt)
Ford Granada 2.0 1981mod, restaureringsobjekt.

Link to comment
Share on other sites

sikker på at du ikke forveksler 2k og 2sjikts nå?

klarlakk sprøytes normalt ikke på 2k. men 2sjikts.

feil(dårlig) blanding av lakk kan gi forskjellige symptomer. deriblant grøtlakk som du kaller det.dette pga at hvis du ikke rører godt nok vil herder kun blande seg med deler av lakken. hvis du derimot ikke rører godt nok i en base. så vil ikke dette merkes så godt . da den blander seg noe i det du heller den i sprøyta.

Link to comment
Share on other sites

Fullt mulig... 2k akryl skal vel egentli bli ganske blank når du har rette "flyten" i lakken? Denne lakken blir liksom bare matt... Hva er forskjellen mellom de to typene?

Ford Capri 2.0s 1977mod, ombygd til mk3(påventene prosjekt)
Ford Granada 2.0 1981mod, restaureringsobjekt.

Link to comment
Share on other sites

Guest pzycho

er ikke alltid basen skal ha herder.. er ofte klarlakken som blir tilsatt herder.. så det stemmer nok det RHesja :) men det hørtes mye ut med 50%

Link to comment
Share on other sites

Fullt mulig... 2k akryl skal vel egentli bli ganske blank når du har rette "flyten" i lakken? Denne lakken blir liksom bare matt... Hva er forskjellen mellom de to typene?

da er det base ja :) den skal kun tynnes ut. base skal IKKe ha herder. såfremt man ikke sprøyter motorrom på japsebiler

og ja det er klarlakken som skal ha herder ikke basen.

forskjellen på de to typene ligger i navnet på de. 2k er en farve/lakktype som blandes med herder og som har et toppskjikt i "lakken" dvs du sprøyter den fin og blank og den får et hardt toppskjikt som beskytter mot vær og vind og holder seg blankt.

en 2 sjikts lakk er ikke blank etter at den har tørket samt at den ikke har et beskyttende toppsjikt. da kommer klarlakken inn som gir den både glans samt motstands dyktighet mot vær vind og alskens urenheter... sånn veldig enkelt fortalt...

rheskja.. 50% herder og ferdig blandet herder/ tynner hørtes både mye ut og merkelig ut.... hvilket merke er det snakk om her? lesonal???har de evnt blandet herder /tynner ferdig for deg???normalt blandingsforhold ligger jo på 2:1:1 el likn på klarlakk. at base har et blandingsforhold på 1:1 er mer normalt. eller 1:0,75 alt etter lakkmerke

Edited by mikke
Link to comment
Share on other sites

Guest pzycho

var slik jeg også tenkte, men har ikke vært borti forskjellige lakktyper.. det jeg bruker har basen 1:1 og klarlakken 2:1:1 .. 50% herder er ganske mye..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...