Jump to content

Rust


RsTurbo

Recommended Posts

Er det ikke rart at når man begynner å skrape på en liten rustboble ender man opp med at bilen blir 30% lettere :roll: :x

 

Men uansett har et svært hull i forskjermen og spm er, sveiser jeg eller kjøper ny forskjerm?

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Hvor på skjermen er det rust da?? Pleier ikke vere forskjermene som er mest utsatt for rust på escort mk4..., bortsett fra der den er punkta fast til innerskjermen på toppen, like over blinklykta. Og da må jo skjermen av uansett. En rep. skjerm fra veng skulle ikke koste så mange lapper, passformen er nok ikke helt som orginal ford-del, men skulle være ok.

05`Mondeo tdci

02`Focus

Escort RSTurbo S2

Sierra Cosworth 4*4

x Sierra Cosworth 4*4

Link to comment
Share on other sites

Er det kun et hull rundt hvor antennen sitter er det greit å sveise det. Dersom det er lakkrust flere andre steder, så bytter du den. Skjermen på Escort III og nyere er jo sveiset, og det er forholdsvis litt av en operasjon å sveise en skjerm, antirust behandle skikkelig, og lakkere igjen.

 

Er det bare et knøttlite hull, f.eks lakkrust som har gått litt langt, så kan man slipe og sandblåse 100% først, så lappe hullet med loddetinn og en gasslampe, det blir kjempefint, (og mye bedre enn sparkel)

 

Forskjermer fra "Veng" er en nødløsning hvis originalen er grisedyr. Har montert flere veng-skjermer, men det viser seg at det kan plutselig "poppe opp" lakkrust etter et år eller 2, hvor som helst på skjermen selv om man har brukt allverdens grunning og lakk på den. - Må være noe variabel materialkvalitet som brukes antar jeg, sikkert billigstål med mye resirkulert skrap! Med andre ord, noen Veng-skjermer er fine, noen er skitt... virker som det er litt forskjell på hvor dem er produsert, selv om det står "Veng" på dem så er noen i Asia, noen i Europa,

 

Når først du er igang med rust-sjauen før vinteren er det lurt å passe på resten av bilen også. Kjøp Valvoline ML-sprayboks hvor det følger med lang slange med hullromsdyse ytterst! Dette er bra saker.

Men ML virker enda bedre hvis man bruker hammer/meisel eller annet brutalt verktøy og klarer å banke løs eventuelle rustkaker først!

 

For eksempel under døren: Hvis falsen begynner å "bule" så bruk skrugjern og åpne falsen så mye som mulig, bank forsiktig med hammer på skruhjernet for å få ut løse "kaker" av falsen, spray med ML, og klem falsen sammen igjen. Så kan du bruke Polyurethan fugemasse, (den lysegrå fra Biltema er billig og bra) eller "Sikaflex 221 Construction" er fin men dyr... til å legge en pen fuge utenpå. Polyurethan kan man lakkere på, Dette blir bra, og en litt dårlig dør blir som ny, og klarer seg i mange år før den går helt i oppløsning!

 

Hjulbuer og kanaler på gamle biler er ikke lette å beskytte, men det finnes en metode som er utrolig bra... dessverre så lukter den litt "harry" i et par uker, men så går det over, og man har har reddet bilen sin fra å smuldre helt opp: Halvblanning av Diesel og ny motorolje eller sagkjedeolje (ikke bio-typen!)

For å få denne blandingen inn i alle bjelker og hulrom på bilen trengs en egnet trykkluftsprøyte med lang slange og dyse for å komme inn og rundt. Skal man bare inn i en kanal eller hjulbue kan man jo sikkert også klare å helle det inn...

 

Så sier dere sikkert: tøys, sett heller bilen på antirust behandling... Nei påenget mitt er at Tectyl ML og tilsvarende produkter er såpass tyktflytende at de ikke trekker gjennom sand- og rust- som ligger som en "propp" rundt forbi. Det eneste som har sjans til å virkelig redde en platefals eller kanal hvor det er litt "rusk-rask" er denne ganske illeluktende blandingen... så kan man velge,

 

En proff antirust behandling er kun tingen hvis man har en nyere bil, eller akkurat har montert nye hjulbuer og kanaler, og vil beskytte dette.

 

"Diesel og Olje-metoden" er best når man allerede har litt rust, for eksempel på en 10 år gammel bil,

 

Lykke til med høstpussen!

 

hilsen

gsimon

Link to comment
Share on other sites

gsimon: Mye bra forslag her :D 8)

 

Har fått sett litt mer over bilen og det er en par plasser til jeg må få ordnet før det går for langt. Hva er den beste måten å få fjernet lakkrust?

 

Jeg skal forsøke oljediesel blandinga i hjulbuene :) men det er vel best å få tatt vekk mesteparten av den gamle skiten først, bruker jeg en stålbørste her eller...?

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Pez: Det må undersøkes :?

 

Kjetil: Det er ingen rust i bagasjerommet, kan være noe på innsiden av festet. Det ser jeg når jeg skal påføre dieselolje blandinga i hjulbuene.

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Som noen nevnte, På Escort og Sierra er nesten det viktigste å få noe inn i bjelkene undergulvet bak...

 

Kjøpte en Escort RST en gang, som var så ille at jeg måtte kappe ut, og bytte inn hele gulvet i bakparten, inkludert innerskjermene, Fikk en superstrøken gammelmannskjørt brun metallic bakpart for 1000 kr. hos høggeren, så bilen ble jo veldig bra etterpå, men tar jo en "lang weekend" å skjøte bilen langsetter, så det er best å få inn noe diesel/olje på grombilen før den kommer til stadiumet som denne var, at den smuldret bort..

 

Så vil jeg gjerne si at det gjelder å få løs noe av fugemassen, For eksempel mellom gulvplaten og innerkanalene, Hvis man først har tatt ut interiøret for "høstpussen" så blir det veldig bra om man bruker et skrujern og en hammer, og får bort noe av fugemassen, og ser hva som er under... Hvis det er brunt der, så bør man være så voldelig som man tør for å få det rent, man kan også gå på nedenfra for å åpne opp falsen litt mellom hver punktsveis. Få bort rustkaker, spray med ML, og bank det sammen, tett igjen med ny fugemasse, det er tingen også her. så slipper man å få slik "Freddy Flintstone" bil med det første :-) Det samme gjelder vel også skjøten i bakkant av gulvplaten, se om det er rust på gang, og hive seg over det...

 

Det er forresten en sprøytetype som ikke koster så mye, og som er ganske brukelig, det er den typen som man skrur på toppen av steinsprut-middel flaskene, det er jo ikke en skikkelig trykksprøyte, men jeg hadde en slik med halvmeter lang slange en gang, virket ikke værst den heller jamfør prisen, kostet sikkert bare "99" på biltema, for det er jo ikke morsom å bruke 3-4000 på en proff en.

 

hilsen

Gsimon

Link to comment
Share on other sites

Jeg går til innkjøp av ML idag, får se hvor bra dette er :D Får hive meg rundt i helgen så får jeg se hvor langt jeg kommer med "høstpussen" 8)

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...