Jump to content

Startproblem Mondeo 2,0


Guest Børterik

Recommended Posts

Guest Børterik

Hei! Har en 96 Mondeo 2,0. Idag kjørte jeg ca 10 min før jeg parkerte, kom deretter tilbake ca. 15 min senere.

Når jeg skulle starte bilen "dauan" 3 ganger på rad, altså bilen startet men det tok ca 3 sek. før den daua. Jeg kunne se at turtallet pendlet mellom 600 og 1000 i denne perioden og til slutt til 0. Plutselig på 4 forsøk fikk jeg start på den, jeg hjalp litt til med gassen når jeg så at den holdt på å dø ut. Har bare hatt bilen i 14 dager men har ikke hatt problemer på den tiden. Resten av dagen gikk startet den bra, selv om jeg kunne se at turtelleren hopper litt opp og ned før den stabiliserer seg på 1000. Den går helt fint på vanlig tomgang. Tenkte jeg skulle være litt føre var. noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Guest Børterik

Hei, takk for svar.

Jeg hadde full tank så kondens er nok ikke noe problem. Skal sjekke plugger og kabler men den har starta både før og etter. Er det vanlig at turtallet "svinger" litt de første sekundene?

Link to comment
Share on other sites

Ta også å sjekk/rens følgende:

  • MAF føler, renses med bremserens. Skal få laget en how-to å legge på sia mi i morra
  • Gummi T-stykke rett under/bak fordeler, er en tendens til at de blir sprøe og motoren trekker falsk luft
  • Bensin filter, sjekk eventuelt når det var byttet sist
  • Luftfilter, sjekk eventuelt når det var byttet sist

Link to comment
Share on other sites

se over at batteripolene er strammet til, hadde problem med det på min, den lugga noe helt ****** helt til jeg kom hjem å fant en 10mm og strammet batteripolen, problem solved

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Børterik

Det er kun når jeg prøvde å starte den at dette skjedde. Bilen gikk som ei klokke etter dette. Både på lavt og høyt turtall. Men jeg la merke til at turtallet "pendlet" litt de gangene jeg startet den resten av dagen, men den startet. Har ærlig talt ikke lagt merke til denne "pendlinga" før dette skjedde. Det eneste jeg gjorde før dette problemet var å peile olja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Børterik

Hei igjen :)

Har nå byttet plugger, ledninger, luftfilter og bensinfilter. Sjekka batteriet og T-koblinga. Samme feil forsatt. Har fått et tips om det kan være kaldstartventilen. Er det noen som vet hvor den sitter? Lett å bytte? Dyr? Er ikke noen bilmekaniker, men har bare 2 tommeltotter så litt skal jeg nok kunne klare sjøl. Takker for tips av folk med litt peil. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...