Jump to content

Tikking!


Konsmo

Recommended Posts

Trenger noen gode råd!

Va just på hytte tur med ein gjeng. Kom heim i går. Da hørdes an fin ut, la merke te at an tikka mer en normalt da mei reiste fra hytta. (va go og kald)

Så når æ starta an opp heime, høyrde æ ein HØY tikke lyd framme! :S

Høres ut som ventil tikking, men er ikke siker, forsviner når turtalet stiger over ein vis grense! men va så unormal høy, frekvensen økte med turtalet, fikk frysninge på ryggen! :wacko:

Noen opplevd lignende?? Event no tips.

Bytta olje på an for 7000 km siden. Har altid suma fint der freme før. Intil nå da! :angry:

 

Er bekymra for sliteren der freme! :o

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Hørtes litt snodig ut dette ja, jeg har selv tikking på veldig kalde dager før motoren blir varm. Hvor mye har motoren din gått da? Har fått tips om å kjøre renseolje på min siden den har gått over 200 000 km, blir nok å gjøre det om noen uker, du kunne jo teste dette du også. Renseolje selges vist hos Ford, men sørg for å få riktig med instruksjoner hvordan man bruker denne olja. Hold oss informert da

Link to comment
Share on other sites

Hørtes litt snodig ut dette ja, jeg har selv tikking på veldig kalde dager før motoren blir varm. Hvor mye har motoren din gått da? Har fått tips om å kjøre renseolje på min siden den har gått over 200 000 km, blir nok å gjøre det om noen uker, du kunne jo teste dette du også. Renseolje selges vist hos Ford, men sørg for å få riktig med instruksjoner hvordan man bruker denne olja. Hold oss informert da

 

Hmm, min har godt i overkant av 210 000.

Ska innom Ford i måra og kjøpe mæ ein ny termostat. Er ikke heilt enig med det den viser. Etter tre timers lang kjøring og står enda på N!

Hørte fornuftig ut med den rense olja ja. De har vært sleme med bilen de som har hat an før mæ! :S masse unødvendige feil!

Men ska høre med de om saken.

Får æ vite no, veit alle det! :P

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Da æ sko kjøre te skula i dag, tikka an like mye.

Men når æ kom fram te Mandal va an stille. Men hørte det ei go stund. Så da æ sko ut te Ford etter skulen va an stille. :wacko:

Han på Ford var ikke heilt sikker hva dette kunne skyldes, men han meinte det va ein god ide og ha ein motor rens.

Han kom med ei flaske med rens i. Kosta vel ca 300kr. Det var det beste merke, og det han meinte va best. Men dette stoffet ødeleger oljen på et vis, så man må bytte olje og filter etter at dette er gjort.

Men økonomien tilsier at æ må vente te æ for løning før æ kan prøve dette.

Komer til bake til dette! ^_^

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

aldri hatt antydning til tikking på min, men det hadde vel ikke ud heller før d plutselig slo ut :)

..kommer vel kansje me alderen... evnt km'etrene ;p

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tikking i min mondeo... Det var manglel på olje ja.. skulle tru at noe skulle lyse på dashbordet når det var så lite olje....

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tikking i min mondeo... Det var manglel på olje ja.. skulle tru at noe skulle lyse på dashbordet når det var så lite olje....

 

Hmm, når æ peila an sist va an rett under midt i mellom de to hakan. mener det skal være bra nok! Men denne ganga er planen og handle alt hos Ford! Bli nok dyrere, men er jo ein sikkerhet i det! :D

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Hmm, når æ peila an sist va an rett under midt i mellom de to hakan. mener det skal være bra nok! Men denne ganga er planen og handle alt hos Ford! Bli nok dyrere, men er jo ein sikkerhet i det! :D

 

 

Hadde tikking også i *kremt* golfen jeg hadde.. da var det ene tennpluggen som ikke funka som den skulle....

Link to comment
Share on other sites

Hadde tikking også i *kremt* golfen jeg hadde.. da var det ene tennpluggen som ikke funka som den skulle....

 

Men da sko æ merka det drastisk på ytelsen, kan ikke si æ he merka det!

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest El Chêfe
Men da sko æ merka det drastisk på ytelsen, kan ikke si æ he merka det!

 

Det kommer litt an på. Har hatt noen timer under panseret på en Peugeot 106. Den tikka ikke men knurra merkelig på tomgang. Var usikker siden den er såpass gammel så vi lot det være, en dag sa det poff så ville den ikke starte mer. Hele greia viste seg å være den ene pluggen. Bilen gikk helt fint når den var varm samt hele veien på turtallet. Sjekk pluggene dine som Xses sa :) En feil er gjerne ikke hva du tror den er hehe

Edited by El Chêfe
Link to comment
Share on other sites

Så sant så sant! Ska se på det, Bare et helsike og få av de gumi knotan på toppen da! (hetta):S men bare og bruke makt! ;)

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

I dag er æ ei gla gutt! :D

Alle problemer løst! :D

Kjøpte motor rens hos Ford, som ambefalt! Taker... :D

WURTH Motor systemrens. ga 200+moms

Helte det på, lot motoren svive i 10 min. (les hva som står på flaska) Bytte olje og filter. Svev mye stillere med en gang! :D Delig. Følte an ble pigere au. kansje imbiling, men hvem vet! ;)

Kjøpte au rens til kjølesystemet. Kjøpte det bare på bensinstasjonen i bygda. kosta vel 60kr el no. heldte det på. kjørte en ca 5 mil med det på. merka ikke så mye te det, men det fikk nok løsna opp ein del, definelitivft vert det! men an kjølte lit bedre etterpå, ble liksom på nedsia av N'en. :blink:

Men fant de riktige slangene, va bare og følge forgreniga på undersia av radiatoren, der kom det ut en som gikk langs bunnen av motoren og opp bak den, og in i torpedovegen. va ein skjøt der, liksom laget for gjenom spyling! :D (best og komme til under) inn til varme aparatet. på siden kom det en anen ut igjen, va bare og koble av den fra oversiden. Samma som den under. au en skjøt! :D bør ha av luft filteret og alt som trengs for og komme til termostaten.

Så va det egentlig bare og spyle i vei, kompresor med luft og vann dyse. Ska si gøra frosvant. :D va tilnermet brunt det som kom ut til og begyne med! :D Tokk likså godt alt, radiatoren freme og selve motoren!

Må nok ei gang til før vinteren, samme prosedyre! da treng en ikke gjøre det på ei stund! B)

Så endelig status, tempratur visteren står rett opp. der an ska vær! :D

Veldig god varme inne i cupen. (måte skru på kal luft for og ikke renne av ;)) hehe

definelitivt ikke gåen toppaknig, som noen foreslo!! :huh: :P

 

-=Bilen er friskmeldt!=-

Edited by Konsmo

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...