Jump to content

Utmontering av termostaten


Guest Xses

Recommended Posts

Har sjekka Haynes manualen... Men er det slik at jeg må tømme ut kjøleveska for å få tatt ut termostaten?

det står det i boka....

Link to comment
Share on other sites

Hmm, flere en mæ som må bytter termostaten! :P

Men noen som har peiling på hvor mye kjøleveske det går på?

Bare sån ca. Kipt og ikke få tak i nok! :wacko:

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Må nesten melde meg inn i "skal bytte termostat"-klubben jeg også :D Kjøpte en ny termostat i går. Når jeg kom hjem fant jeg ut at den var på 88c. Skulle egentlig ha 92c, men antar at begge funker like greit.

 

Når man først skal bytte termostaten kan det være en god ide og spyle hele systemet når man først er i gang. Da får man ut dritt og lort som samler seg opp i systemet.

 

Jeg har per dags dato aldri hørt kjølevifta gå (den som sitter på radiatoren). Er det vanlig at den skjelden starter? Selv på varme sommerdager står vifta stille...motoren min har aldri kokt heller. Har hatt endre biler hvor kjølevifta starter nesten med en gang bilen blir stående tomgang.

Link to comment
Share on other sites

Må nesten melde meg inn i "skal bytte termostat"-klubben jeg også :D Kjøpte en ny termostat i går. Når jeg kom hjem fant jeg ut at den var på 88c. Skulle egentlig ha 92c, men antar at begge funker like greit.

 

Når man først skal bytte termostaten kan det være en god ide og spyle hele systemet når man først er i gang. Da får man ut dritt og lort som samler seg opp i systemet.

 

Jeg har per dags dato aldri hørt kjølevifta gå (den som sitter på radiatoren). Er det vanlig at den skjelden starter? Selv på varme sommerdager står vifta stille...motoren min har aldri kokt heller. Har hatt endre biler hvor kjølevifta starter nesten med en gang bilen blir stående tomgang.

 

Velkomen! :P

Vel, vifta mi funker fint den! :D Har ikke teste på sommer dager, har ikke eid min så lenge. men har fåt an te og starte på vinters tid da! sto riktig nok e stund før det skjedde no!

Den æ kjøpte va på 92c. :D men det va da på Ford :)

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt min enda. Men sakal ha den ut får å sjekke om den åpner/lukker seg skikkelig. Stårbilen i ro går den opp til den varmen den skal ha.. Men med en gang jeg starter å kjøre detter tempen til under kald.. som om jeg ikke engang skulle ha startert bilen.

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Jeg har ikke kjøpt min enda. Men sakal ha den ut får å sjekke om den åpner/lukker seg skikkelig. Stårbilen i ro går den opp til den varmen den skal ha.. Men med en gang jeg starter å kjøre detter tempen til under kald.. som om jeg ikke engang skulle ha startert bilen.

 

har samme problemet, gi en lyd når du har funnet løsningen da!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg byttet termostaten og alt er bare velstand :) Veldig enkel jobb...det eneste som kan være vanskelig er den underste bolten på termostathuset. Den sitter litt knotete til. Anbefaler en liten pipe eller en kort fastnøkkel.

 

Nå kan jeg stå med bilen på tomgang og varmeapperatet på full guggemeie og temperaturen er ca litt over halvveis på instrumentet...og den holder seg der.

 

Fremgangsmåte:

 

1. Hvis du ikke har konfilter så må du fjerne resonator boksen.

2. Termostathuset sitter på høyre side av motoren. Ta av den lille og den store slangen.

3. Skru ut de 3 boltene som holder termostathuset på plass. Ta det av.

4. Napp ut termostaten. Splash...det blir plustlig veldig vått ;)

5. Rengjør anleggsflatene og sett inn ny termostat.

6. På min bil gikk det ca 2,5 liter kjølevann, men det kan hende at den trenger mer etterhvert...er ikke sikker enda.

 

B)

Edited by HUGO
Link to comment
Share on other sites

Fikk faktisk au bytta termostaten i dag! + sommer felger! :D

Ble straks bedre varme da den va byta :D Fant anledninga riktig te og bytte luft filteret au! :D (ps: det trengtes, va "svart") :blink:

 

Har ikke testa an på lang kjøring, men tenkte mæ ein liten tur i måra for og teste an skikelig. Funka fint på tomgang da. Hmm, kjøle vifta e utrolig efektiv da! ;) :D

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Kjølevifta mi har enda ikke starta, men det er sikkert fordi jeg har 88g termostat. Strøm spart ;)

 

Snodig!

He du lat bilen står og svive på tomgang til an bli veldig varm.

Vifta er treg til og komme på på min. Men an kommer, el bli aller bilen din varm? :unsure:

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

:angry:

Bytta termostaten! Men ble det noe bedre! Nei!!! :angry:

An driver og surfer melom N og O!

Men når an hadde ståt i sola og kjøre i sola va an der an sko. Sto på midten. :blink:

Hva poker er det som er galt. Er ikke no selig varme inne i cupen heller nor sola går ned. det e det som e kjipt. godt med varme når sola e oppe. men liksom ikke så mye bruk for det da! :rolleyes:

Har lest her på forum at noen har lignende prob. men er det no svar på dette problemet måte og bli kvit det??

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Det var jo kjipe greier! :( Det er tydligvis ikke temp.giveren som er gal siden det blåser dårlig med varmluft i kupeen din. Virker som den nye termostaten ikke er tett / pakkningen er utett, etc. Vannet slippes inn for tidlig.

 

Den er en slags lufteventil på termostaten...denne skal stå vendt oppover. Vet ikke hva denne gjør for noe, men verdt å sjekke ut event.

Link to comment
Share on other sites

Den er en slags lufteventil på termostaten...denne skal stå vendt oppover. Vet ikke hva denne gjør for noe, men verdt å sjekke ut event.

 

Hmm, ser det ut som ei kule i et bur???

Tru ikke den står opp nei! :( Fanken. Sto faktisk og lurte på den dere da æ bytta den, men tenkte det ikke va no viktig no! :angry:

Får se på det det. får håpe det bare e det. ^_^

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser det ut som ei kule i et bur???

Tru ikke den står opp nei! :( Fanken. Sto faktisk og lurte på den dere da æ bytta den, men tenkte det ikke va no viktig no! :angry:

Får se på det det. får håpe det bare e det. ^_^

Har DERE (jepp alle dere i denne tråden) luftet anlegget etter at dere bytta termostat da? Har mine tvil, det holder ikke bare å fylle opp beholderen med væske igjen

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Har DERE (jepp alle dere i denne tråden) luftet anlegget etter at dere bytta termostat da? Har mine tvil, det holder ikke bare å fylle opp beholderen med væske igjen

 

vel, ska te med det i dag da. Leste på forum at det var og heise opp beholdern slik at den er det høyeste punktet på bilen. og starte an! Kan det være ein ide? Ska i alle fal prøve det.

Va enten her el på Bilforumet æ leste det.

 

Men ska an vise feil i instrumente med luft i systemet, trudde ikke det. Trudde bare man fikk mindre varme i varme apparatet av det. :blink:

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Har DERE (jepp alle dere i denne tråden) luftet anlegget etter at dere bytta termostat da? Har mine tvil, det holder ikke bare å fylle opp beholderen med væske igjen

 

Det er sant, viktig å få ut event. luft i systemet. Jeg kjørte bilen min varm på tomgang med korken til vannbeholderen av mens jeg presset på de(n) store slangen. Det surkla og bobla litt i beholderen. Etter en stund roet det seg ned.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, viktig å få ut event. luft i systemet. Jeg kjørte bilen min varm på tomgang med korken til vannbeholderen av mens jeg presset på de(n) store slangen. Det surkla og bobla litt i beholderen. Etter en stund roet det seg ned.

 

Ok. hørets ut som ein plan! :D

Ska prøve det i kveld.

Men du kjørte motoren varm. Gikk ikke vifta på da??? Var det ikke du som te dags dato ikke hadde hørt den starte?? :huh:

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Ok. hørets ut som ein plan! :D

Ska prøve det i kveld.

Men du kjørte motoren varm. Gikk ikke vifta på da??? Var det ikke du som te dags dato ikke hadde hørt den starte?? :huh:

 

Den ble varm nok til at termostaten åpnet seg..på 88g. Du kan kjenne på den store slangen som går til termostathuset når termostaten slår inn....plutselig blir den varm.

 

Nei, vifta har jeg enda ikke hørt noe til...men hadde jeg satt inn 92g utgaven så ville nok vifta starta (kanskje den er herpa?). Min viser fra halveis til litt over halveis på instrumentet. Godt nok for meg...fa¤¤ så mye varmere det blåser fra kupevifta nå :D

Edited by HUGO
Link to comment
Share on other sites

Min viser fra halveis til litt over halveis på instrumentet. Godt nok for meg...fa¤¤ så mye varmere det blåser fra kupevifta nå :D

 

Hmm, min går nå heile vein. Heilt te vifta går på. Er vel rundt L. Snodig at an ikke vil starte.

Men så lenge an ikke koker er det jo greit! :D Ska ut og prøve nå...

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Arg...

Sto an og sveiv te an blei god og varm, vifta starta osv. Klemde på den slangen, bobbla ikke serlig.

Alt ser heilt normalt ut på tempratur viseren. Men er dårlig med varme i varme apparatet! :(

Kjørde ein liten tur etter på, tru du ikke den forbanade nåla begyner og krype ned mot N en igjen! :angry:

Ska jagu mæ ringe Ford i måra, kan ikke ha det sån. Kjeme te og iritere på mæ no stort av dette!!!!

Begyne og lure på om det er noe med varmeregisteret, men hvorfor vil ikke viseren vise normal temp når æ kjøre? Heler lavere som resulter i lite varme i varmeaparatet! :huh:

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

ikke for å gi noen nedtur. Hadde samma problemet med min V6 og der ble det byttet termostat,lufting og bytte av varmeregister. Ikkeno hjalp. Men så fant de ut at de skulle trykkteste systemet, resultatet ble at toppakning var gåen. Kostet meg 16000 å bytte fanskapet men nå er alt så mye bedre.

 

Og hadde jeg byttet toppakningen på Ford så hadde jeg vel blitt gjeldsoffer i tillegg :lol:

Link to comment
Share on other sites

ikke for å gi noen nedtur. Hadde samma problemet med min V6 og der ble det byttet termostat,lufting og bytte av varmeregister. Ikkeno hjalp. Men så fant de ut at de skulle trykkteste systemet, resultatet ble at toppakning var gåen. Kostet meg 16000 å bytte fanskapet men nå er alt så mye bedre.

 

Og hadde jeg byttet toppakningen på Ford så hadde jeg vel blitt gjeldsoffer i tillegg :lol:

 

:blink:

:(

 

Hmm, ringte just Ford.

De meinte at det høtres ut som termostaten. Men bytta jo den! :( Men må skjekke den ei gang te. <_<

Spurte om toppakninga, da sa de bare, enten er den gåen, eller så er an ikke. Har ikke merka at an drikke vann hel, så tru ikke det er det. :mellow:

Må skru an ut igjen og se. Testan i kokans vann!

Edited by Konsmo

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...