Jump to content

17" felger = hyppig hjullager-bytte?


viceguy

Recommended Posts

har tenkt på å gå opp 1 tomme fra 16" til 17" på felgene om ei knapp uke, har imidlertid hørt at 17" felger (forutsetter da at inpress er lovlig) har en tendens til å slite hjullagra fortere. Er det noen sannhet i dette eller er det rett og slett gjort en dårlig jobb (i kombinasjon med dårlige deler) når lagret har blitt byttet?

 

Hørte om en her fra byen som hadde byttet lager forran 3 ganger (!) på samme side, han kjører med 17". En annen som riktignok kjører med 18" Har ødelagt begge lagrene forran, men skal også sies om denne bilen at den er grise-senket etter "vinkelsliper metoden".

 

Jeg føler lissom på meg at om jeg kjøper meg slike problemer vet å invistere i nye felger så dropper jeg kjøpet. Dere som her 17" på Mondeo kom med innspill da, nedenfor er bilde av felgen jeg har bestemt meg for

 

AR Blade

07-blade.jpg

Link to comment
Share on other sites

vinkelsliper metoden er vel ikke akkurat gunstig med tanke på at man da gjerne har en litt for myk bil i utgangspunktet. Dermed er det jo lagrene som får all smellen når man treffer en dump eller et hull i veien. Men å gå opp til 17" skal i og for seg ikke være noe problem. Har ikke hørt om noen som måtte bytte hjullager oftere.

86 sierra cosworth
 

Link to comment
Share on other sites

Om du går opp ein tomme skal ikkje ha noko å sei for hjullagera sin del. Men om du hiv på spacers, då kjem hjullagera til å merke det, sidan du flyttar kreftene lenger ut. Veit ikkje heilt korleis eg skal forklare det men..

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje

Formelen : kraft * arm gjelder. jo lengre ut felgen bygger så blir det større press på lageret. blir omtrent som på ett spett. jo lengre spett jo større kraft. :D

Link to comment
Share on other sites

om du holder deg til korrekt inpress osv så er det 0 problem, men mondeo mk1 har bare godkjenning opp til 17"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...