viceguy Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 har tenkt på å gå opp 1 tomme fra 16" til 17" på felgene om ei knapp uke, har imidlertid hørt at 17" felger (forutsetter da at inpress er lovlig) har en tendens til å slite hjullagra fortere. Er det noen sannhet i dette eller er det rett og slett gjort en dårlig jobb (i kombinasjon med dårlige deler) når lagret har blitt byttet? Hørte om en her fra byen som hadde byttet lager forran 3 ganger (!) på samme side, han kjører med 17". En annen som riktignok kjører med 18" Har ødelagt begge lagrene forran, men skal også sies om denne bilen at den er grise-senket etter "vinkelsliper metoden". Jeg føler lissom på meg at om jeg kjøper meg slike problemer vet å invistere i nye felger så dropper jeg kjøpet. Dere som her 17" på Mondeo kom med innspill da, nedenfor er bilde av felgen jeg har bestemt meg for AR Blade
sierracossie Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 vinkelsliper metoden er vel ikke akkurat gunstig med tanke på at man da gjerne har en litt for myk bil i utgangspunktet. Dermed er det jo lagrene som får all smellen når man treffer en dump eller et hull i veien. Men å gå opp til 17" skal i og for seg ikke være noe problem. Har ikke hørt om noen som måtte bytte hjullager oftere. 86 sierra cosworth
donald Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Skal jo ikke slite mer på hjullagrene fordi du setter på større hjul. Nyere biler blir jo levert med 17-18" originalt nå. 2006 Ford Focus 1.6 TDCi1992 Sierra 2.0 DOHC Sedan SOLGT
Trond_V Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Om du går opp ein tomme skal ikkje ha noko å sei for hjullagera sin del. Men om du hiv på spacers, då kjem hjullagera til å merke det, sidan du flyttar kreftene lenger ut. Veit ikkje heilt korleis eg skal forklare det men..
viceguy Posted June 17, 2006 Author Posted June 17, 2006 Regna med det var noe sånt Jada forstår hva du mener hehe vil ikke has på meg rykte at jeg er dum
Peet Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 heelt feil innpress på felgene og spacere e vel d som sliter hjullagre egentlig.. og feil cambervinkel hjelper vel litt på og..
viceguy Posted June 17, 2006 Author Posted June 17, 2006 Cambervinkel går ikke å justere på Mondeo, men takk til dere alle for synspunkter og tilbakemelding... keep them coming. Da blir det nok de felgene i første posten, tror det blir pent jeg
Guest rask-drosje Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Formelen : kraft * arm gjelder. jo lengre ut felgen bygger så blir det større press på lageret. blir omtrent som på ett spett. jo lengre spett jo større kraft.
Guest Bestigo Posted June 18, 2006 Posted June 18, 2006 Jeg har 17" på min bil, men ikke hatt no problem med hjullagrene..
Guest ja9^ Posted June 18, 2006 Posted June 18, 2006 om du holder deg til korrekt inpress osv så er det 0 problem, men mondeo mk1 har bare godkjenning opp til 17"
RS2USE Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 har hatt 15-16-17 og 18 toms hjul på mondeoen uten et eneste hjullager skift (1999-2006) men vet om en med 14" hjul som har byttet opptil flere
Recommended Posts