Jump to content

nok et rs-turbo topic :P


tuszi

Recommended Posts

hva slags deler trenger jeg til å bygge om den motoren jeg har nå er en L4B motor. med insprøytning.

1. grenrør? type?

2. innsug? noe som må byttes?

3. turbo? hva slags turbo er orginal? hvor mye klarer den å lade? hvor mye klarer en rs-turbo hjerne med overlading?

4. intercooler? hva er bra og ikke koster for mye?

5. rør? hva slags rør må jeg ha med hensyn til kjøling å sånn til turbo. også til intercooleren en som har uttak til dumpventil.

6. dumpventil? hvem er det bra lyd i og ikke trenger mye for å ptsjj?

 

kommer sikkert mer ettervært :blush: håper på bra svar ;) :D :wub:

Link to comment
Share on other sites

hva slags deler trenger jeg til å bygge om den motoren jeg har nå er en L4B motor. med insprøytning.

1. grenrør? type?

2. innsug? noe som må byttes?

3. turbo? hva slags turbo er orginal? hvor mye klarer den å lade? hvor mye klarer en rs-turbo hjerne med overlading?

4. intercooler? hva er bra og ikke koster for mye?

5. rør? hva slags rør må jeg ha med hensyn til kjøling å sånn til turbo. også til intercooleren en som har uttak til dumpventil.

6. dumpventil? hvem er det bra lyd i og ikke trenger mye for å ptsjj?

 

kommer sikkert mer ettervært :blush: håper på bra svar ;) :D :wub:

 

 

du har vell mer eller mindre 3-4 slike topic`er tidliger om omtrent samma spørsmål da (?)

jeg vet hvertfall at jeg har svart på et par av de, og skreve omtrent det samme, men kan svare igjen :P

 

 

nå er det svert få her inne som vet hva L4B betyr, men regner med at det betyr at motoren din er utstyrt med ke-jet sprut i stede for k-jet ?

første bud er og få i deg rs turbo stempler, event kjøpe smidde mahle stempler...

 

1: bruker da bare orginal rst manifold

2: kan bruke insuge du har nå, ikke no problem

3: orginal rs turbo har t3, type liten, altså den har et 36 eksos hus, og den lader omtrent det du vill, og tørr, men uansett så er nokk en cossie turbo et bedre valg..

4: man finner omtrent ikke en billig og bra inter cooler, me mindre du finner noe på ebay, event sveiser om selv fra enn annen bil eller noe.. om sveiste cossie coolere er meget populært i england, men skall du kjøpe deg 2-3 coolere og få noen til og sveise de sammen, så er du fort oppe i samme pris som for en værsting til rst..

5: røra kan ikke vi bestemme da :blink: det kommer jo ann på hvilket insug du velger å bruke, og få til dump utak er jo det minste probleme...

6: bailey dv 36 :D den tok kaka spørr du meg =)

Link to comment
Share on other sites

veit at jeg har spurt mange ganger :P men måtte ha det ordentlig så jeg veit sånn ca hva som må kjøpes ;)

1. hvor kjøper du den dumpen?

2. røra mente jeg kjølinga og sånn. det med røra fra intercooler finner jeg ut av ;)

3. men må vel kanskje ha den finne greia som går over motoren da?

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

Guest abn0rmal

Du burde skaffe deg bremser og stabstag fra RST og hvis du vil ha det gokjent! Større tromler bak etc.

Link to comment
Share on other sites

tror du burde ta deg en titt ned i motor rommet på en rs turbo, fordi det er veldig trangt nedi der, altså rundt turboen osv... skal du selv begynne å bygge om rør osv. så får du virkelig en sveise jobb p.g.a mange krappe svinger.

Men en orginal rs turbo hjerne klarer vel maks 0,72 bar før den kutter, så chippen er helt avgjørende for hva du skal lade.

Selv har jeg en stor turbonetics turbo med ett allt for stort eksoshus, det gir deg ingen glede når man kjører pga at max lade trykk kommer så allt for sent.

Men for all del... gjør noe med bremsene før du begynner på motoren.

Selv org. er litt for dårlig synes jeg.

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

slangene til kjølinga er mer eller mindre identisk på alle cvh`ene, eneste forskjellen er at ene slangen på rst har utgang til turboen.. men er ikke bestandig nødvendig da, spørs om du kjøper vann eller olje avkjøt turbo..

 

og det fine greiene over motoren? hva tenker du på da?

visst du tenker på røre så kan du ikke bruke det på xr3i insuget, må ha rst innsug da i såfall...

 

dumpem min kjøpte jeg fra amber-performance

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg vert deg ville jeg brukt xr3i insuget istede, det orginale rs turbo røret som går over topp dekslet er jo med på og få insugs lufta utrulig mye varmere, enn om du har et rør som går rett ned på siden...

 

mer varme = større effekt tap...

har lekt litt med tanken på ombyggd xr3i insug på min rst, men fant ut at det ble for mye jobb.. blir heller et helt custom made med trompeter og greier visst det skall bli aktuellt...

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg vert deg ville jeg brukt xr3i insuget istede, det orginale rs turbo røret som går over topp dekslet er jo med på og få insugs lufta utrulig mye varmere, enn om du har et rør som går rett ned på siden...

 

mer varme = større effekt tap...

har lekt litt med tanken på ombyggd xr3i insug på min rst, men fant ut at det ble for mye jobb.. blir heller et helt custom made med trompeter og greier visst det skall bli aktuellt...

 

OT:

 

sett heller et varmeskjold mellom turbo og innsugsrør. jeg hadde det på min, og selv etter 10-12 runder med pisking på rudskogen, kunne man ta på røret. alibaba kjørte like mange runder, men uten varmeskjold, og røret hans var intet mindre enn shit-hot! klin umulig å ta på ihvertfall!

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...