Guest Hovden Racing Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Hadde en diskusjon før i dag.. Om hvor mye hk en kan klare på originale kammer.. Jeg var sikker på att man ikke kunne passere 400 på originale kammer jeg Hvor mye hk går det egentlig an å greie med originale kammer?
RS 1000 Posted June 23, 2006 Posted June 23, 2006 (edited) Hadde en diskusjon før i dag.. Om hvor mye hk en kan klare på originale kammer.. Jeg var sikker på att man ikke kunne passere 400 på originale kammer jeg Hvor mye hk går det egentlig an å greie med originale kammer? Det som alltid er tilfellet er at det er hele oppsettet på den aktuelle motoren som bestemmer hvor stor begrensing originale kammer er, så hvilket oppsett tenker du på? Motorer som bygges for å kjøre høyt ladetrykk har gjerne milde kammer, og da vil de originale klare en god del faktisk, og i alle fall over 500 hk. På motorer som bygges slik som det nå er blitt mer vanlig at man bygger, med høyt fløde, ville race kammer og lavt ladetrykk, så begrenser det seg mye mer. Eks. Det er nå tilsalgs en motor med BD 16 + kammer som har bremset 382 hk og 464 Nm med 1,3 BAR ladetrykk. Setter man i de originale kammene (og mapper om) på denne, så tipper jeg at man mister hele 15 - 20 % av effekten med uforandret ladetrykk. (Siden effekten da er lavere, tåler turboen at man øker trykket til 1,6 BAR (dersom motoren har lav nok komp) og da gjenvinner man en godt del av det tapte og man får ett høyere dreiemoment i mellomregisteret på kjøpet, så som du ser. Det er alltid avhengig av OPPSETTET på motoren.) Edited June 23, 2006 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts