Jump to content

Signalkabel fra biltema


Guest Waterwolf

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Så lenge man ikke har brente jordingsbaner i spilleren, og kabelen ikke ligger klin inni ledninger med mye strøm så skal ikke støy være et problem.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått med meg det ang hva resultatet er når man bruker den som jording, eneste er erfaring med at etter jeg begynte å jorde denne, har jeg aldri hatt støy/forstyrrelser..

 

ja, men prøvde du uten å jorde den (rett og slett ikke bruke den i noen av endene)? kan ikke forstå annet enn at det skulle ha resultert i akkurat det samme?

1997 Audi A6 2,5TDI

1967 Ford Mustang 289cui

x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt

x1986 Volvo 740 GL

x1985 Mazda 626

x1987 Volvo 240 - spiker

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Har ikke fått med meg det ang hva resultatet er når man bruker den som jording, eneste er erfaring med at etter jeg begynte å jorde denne, har jeg aldri hatt støy/forstyrrelser..

 

 

sorry, men det du sier er feil. Den kablen er ment til remote -enkelt og greit...

 

når du snakker om "bytte små strømmer" stemmer men som andre nevnte så er jordingen til signalen separert fra jording til strømmen... at du fikk "mindre" støy når du brukte dette som jording tyder på at du allrede hadde feil i spilleren siden du får redusert støyen på den måtte. Dette fungerer som jording bare i HJEMME anlegg da man får samme jordings potensiel mellom cd og forsterkeren feks ;) -gamelt tryks fra platespilernes sin store tid-

 

ikke for å være ekkel men personlig synes jeg at det er veldig dumt å påsto det du sier når du ikke vet hvorfor ;)

 

ellers er Biltema kabler bare billige og greie å bruke men ikke noe man bruker på komponenter av kvalitet -personlig mening/erfaring etter å ha prøvd det-

Link to comment
Share on other sites

sorry, men det du sier er feil. Den kablen er ment til remote -enkelt og greit...

 

når du snakker om "bytte små strømmer" stemmer men som andre nevnte så er jordingen til signalen separert fra jording til strømmen... at du fikk "mindre" støy når du brukte dette som jording tyder på at du allrede hadde feil i spilleren siden du får redusert støyen på den måtte. Dette fungerer som jording bare i HJEMME anlegg da man får samme jordings potensiel mellom cd og forsterkeren feks ;) -gamelt tryks fra platespilernes sin store tid-

 

ikke for å være ekkel men personlig synes jeg at det er veldig dumt å påsto det du sier når du ikke vet hvorfor ;)

 

ellers er Biltema kabler bare billige og greie å bruke men ikke noe man bruker på komponenter av kvalitet -personlig mening/erfaring etter å ha prøvd det-

 

mangen sier den er remote, men på sidene til bilradiospesialisten står følgende:

 

Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

 

fordi styrestrømmen kan gi signalstøy siden den ligger midt i lavnivå sonen,..

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

hehe... ja, der er de garantert "experter".... :rolleyes: på likt linje med hvorfor man skal ha en kondensator...

 

styre strømmen er ikke høyere enn 100mA faktisk rundt 10-20mA (milliAmper) desuten er signalen SKJERMET.... og i tilleg har de fleste forsterkere en såkalt PSEUDOBALANSERT inngang som eliminerer støy som blir INDUSERT i kablene (som ville vært tilfeldig med den remote kablen) da den induserte støyen vil ha samme fase i både den + lederen og minus lederen (skjermen) og da vil en balansert inngan eliminere disse da de blir summert i en PSEUDObalansert inngang... ergo elimineres. DERFOR blir støyen kaftig når det de fleste kaller "brente jordings banner" da bare en fase blir forsterket opp og da også støyen blir forsterket opp... uten at den "elimineres" med støyen som er i minus fasen som kommer fra den "brente jordings bannen"....

Edited by sierrano
Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Hvordan vil det gjøre noen forskjell om man jorder bare en ende av kabelen? Dersom bare en ende jordes vil det jo ikke gå noe strøm i kabelen, det samme vil jo skje dersom man ikke jorder noen av endene?

Link to comment
Share on other sites

Oi! her var det mye rat ute å gikk hehe :P

 

hehe... ja, der er de garantert "experter".... :rolleyes: på likt linje med hvorfor man skal ha en kondensator...

 

styre strømmen er ikke høyere enn 100mA faktisk rundt 10-20mA (milliAmper) desuten er signalen SKJERMET.... og i tilleg har de fleste forsterkere en såkalt PSEUDOBALANSERT inngang som eliminerer støy som blir INDUSERT i kablene (som ville vært tilfeldig med den remote kablen) da den induserte støyen vil ha samme fase i både den + lederen og minus lederen (skjermen) og da vil en balansert inngan eliminere disse da de blir summert i en PSEUDObalansert inngang... ergo elimineres. DERFOR blir støyen kaftig når det de fleste kaller "brente jordings banner" da bare en fase blir forsterket opp og da også støyen blir forsterket opp... uten at den "elimineres" med støyen som er i minus fasen som kommer fra den "brente jordings bannen"....

 

Styrestrøm strømmen kommer jo HELT anpå hvordan forsterker du har og hvor mange. Har 2 i bilen sjøl og og den ene der trekker mer enn det M2-ATX'n hadde satt av til remote (~100mA) dermed droppa spenninga og forstereken spilte ikke reint før jeg brukte ett relè i mellom og fikk styrespenninga opp på batterinivå.. I og med at singalstyrken i phonokablene er utrlig lavt så er det vel ikke noe problem for en styrestrøm på over 100mA som ligger helt parallelt med phonokabelen å forstyrre.

 

Hvordan vil det gjøre noen forskjell om man jorder bare en ende av kabelen? Dersom bare en ende jordes vil det jo ikke gå noe strøm i kabelen, det samme vil jo skje dersom man ikke jorder noen av endene?

 

Det vil absolutt ikke være noe forskjell om du bare jorder den ene ednen av kablen. Jord til jord går det ikke no strøm UANSETT. Og om det i det hele tatt hjelper å jorde denne "rmeote" ledningen aner jeg ikke....

Link to comment
Share on other sites

Eg holder på med hobby mekk på mitt anlegg i bilen, funer det med høygtaler kabel til jord og signal kabel? (hadde ikkje noen andre kabler )

Altså.. Det GÅR, men ville så absolutt ikke anbefalt det, da du BØR ha minst like stor jordkabel som plusskabelen din..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Oi! her var det mye rat ute å gikk hehe :P

Styrestrøm strømmen kommer jo HELT anpå hvordan forsterker du har og hvor mange. Har 2 i bilen sjøl og og den ene der trekker mer enn det M2-ATX'n hadde satt av til remote (~100mA) dermed droppa spenninga og forstereken spilte ikke reint før jeg brukte ett relè i mellom og fikk styrespenninga opp på batterinivå.. I og med at singalstyrken i phonokablene er utrlig lavt så er det vel ikke noe problem for en styrestrøm på over 100mA som ligger helt parallelt med phonokabelen å forstyrre.

Det vil absolutt ikke være noe forskjell om du bare jorder den ene ednen av kablen. Jord til jord går det ikke no strøm UANSETT. Og om det i det hele tatt hjelper å jorde denne "remote" ledningen aner jeg ikke....

de fleste REMOTE utganger leverer max 500mA da dette er en lav signals transistor som brukes som et switch :) og de fleste forsterkere trekker rundt 10 til 20 mA pga at den spenningen trigger en basis inngang -om du ikke viste det for noe rart og.... :) de forsterkere som trekker mer strøm enn dette bruker styre strømmen til å matte referanse spenning til control ic, -dette var ellers en velkjent problem med eldre (old school) forsterkere fra PPI.

 

ellers om du har flere forsterkere så må du summere totalt strøm som hver enkelt trekkes fra remote... elementær elektronikk ;) ellers er jo enig i det du sier ang -null strøm fra jord til jord men avhengi om det ikke er noen spenning forkjell pga motstand i karroseriet...

 

jeg har 5 stk forsterkere + processor i bilen og de fungerer uten noe remote relee men satt på det pga av flere andre anordninger som feks, voltmetere, kontrol kort for dynamo og AC ladder styring.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...