Jump to content

Dynamo, Olje, EFI?


Recommended Posts

Guest Cyteck
Posted

Hei igjen =)

 

-Jeg har en Escort Xr3i 87mod Cab, og kunne tenke meg en større dynamo på bilen, hvordan størrelse er det orginalt på dynamon i bilen min? Oxo lurer jeg på hvem "bil/modell" jeg kan finne en større dynamo fra for at den skal passe på min?

 

-Hvordan olje skal jeg bruke på bilen? Har blitt anbefalt 5-30.. dere enige der eller?

 

-Hva er EFI ?;p

Posted

Biltema 10w40 syntetisk er å anbefale :)

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Guest Cyteck
Posted

Takktakk, ingen som vet noe om dynamoen? =)

Posted

scorpio med automat har 90 eller 95 amp dynamo mener jeg å huske.. bolt on, bare å dra på hugger`n og nappe tak i en..

 

den orginale er vell på snaue 65-70 vill jeg tro..

Guest xr4is
Posted

Efi er inspruten på bilen din. Den tilfører motoren bensin og luft. Også kalt "innsug" ;)

Posted

orginalt har vel denne 55 amp dynamo.. 90 amp skaffes fra alle v6 forder. Scorpe eller sierra. Jeg har henta to fra hoggeren. Men du må ha lengre reim fordi denne dynamoen er mye større og orginal reima får du ikke på. :P

 

Jeg kjører selv på ?-50 syntetic fra biltema på rsturbo.

 

Mest sansynlig har nok du mfi og ikke efi. :P

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Posted

som sagt lurte han bare på hva efi betydde ikke om han hadde det. :P og har også lakt ut en link til en 90 amp dynamo over her

Posted

Anmerkning til bilmodell: 2,0I DOCH

 

tuszi: har den festene på riktige sia da? hehe

 

I så fall lærer du meg noe nytt. Trudde det bare var v6erene som bare passa. Fordi den har toppfestet på samme sia som cvh.

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Posted (edited)

Hvis du har noen som kan sveise i den sprø aluen der så. Men nei.. Jeg mener at festene ikke kan moddes når det fins alternativer som ikke behøver mod.

 

Hvorfor folk sier at det er scorpe dynamoen som passer er fordi bilen ofte er levert med v6 og gjerne 90 amp dynamo. Men det er motoren som bestemmer hvilken side toppfeste er på. Har ingentig og si om bilen er automat eller ikke.

 

Du skal tru jeg har sett under panseret på mange scorper og sierraer på hoggeren og konkludert med at "****" her var det bare en to-liter. Så her har jeg ikke noen dynamo under min leiting etter de to jeg har henta.

Edited by TJ_RS_Turbo

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Posted

må lage sitt eget feste da. ekke verre en det. men da må han ha fra v6 scorpio vis han skal ha større dynamo?

Posted
men da må han ha fra v6 scorpio vis han skal ha større dynamo?

 

Hvis du ikke skjønner svaret får det bare være.

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Posted
Hvis du ikke skjønner svaret får det bare være.

trenger ikke være frekk bare fordi jeg har litt vanskeligheter for å helt forstå ting

Posted

Nei, tenkte på det etterpå. Ble bare litt oppgitt fordi jeg syns jeg hadde forklart meg godt nok legre opp også var jeg kanskje litt mårragretten. :P

 

En annen forklaring: Hvis en går ut i at sierra 2.0 "pinto" rekkefirrer, 8 ventiler, har dynamoen på "riktig" side og står med strammefestet opp(det ene øye). Så står v6(2.3,2,4,2.8,2.9liter) dynaomen på "riktig" side men med på hodet med strammefestet ned. Mens på cvh står dynamoen på feil side av motoren, i forhold til reimhjul, men den står med strammefestet opp. Derfor passer den på cvh motoren fordi strammefestet blir på riktig side av dynamoen når en snur v6 dynamoen 180 grader.

 

Ja, han kan skaffe dynamoe fra alle sierra og scorpio med v6. Han bør lese på den røyde lappen på dynamoen der står det om det er 90 eller 75 amp. Og noen noen granadaer. Men der er det bare gia som har 90 amp trur jeg. Dessuten har noen av dem engelsk v6 som jeg ikke vet noe om. Vet heller ikke noe særlig om 2.0i dochen, men regner med at dynamoen der står likt som på pintoen. Har ikke forska på det.

 

Jaja. Vanskelig å forklare, et par bilder hadde sagt mer enn tusen ord.

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...