Jump to content

Kan noen hjelpe meg med tips om disse?


Guest Waterwolf

Recommended Posts

Guest Waterwolf

fikk lyst på en av disse to forsterkerne. føler for at det bikker over på jbl for de ringtrafoene den har men :rolleyes: er litt i tvil. JBL http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1073

Rockford http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=988 . synes rockforden så så spinkel ut :huh: .

Er det bedre med en mono forsterker på 600 w rms eller blir det samme nytelsen med en av disse :P .

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du skal drive for elementer da?

JBL og RF er jo begge veldig strømsterke saker.

Watt er bare veiledende... Man får forsterkere til 1500 som angivelig skal kunne yte 1000W+.

Men aldri i livet om de klarer å levere nok strøm til at det kommer til å funke bra.

 

Men av de to der, ville jeg kanskje gått for JBL'en...

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
Hva er det du skal drive for elementer da?

JBL og RF er jo begge veldig strømsterke saker.

Watt er bare veiledende... Man får forsterkere til 1500 som angivelig skal kunne yte 1000W+.

Men aldri i livet om de klarer å levere nok strøm til at det kommer til å funke bra.

 

Men av de to der, ville jeg kanskje gått for JBL'en...

Jeg skal drive en magnat på 250 w rms 12". jeg ville ha en slik forsterker fordi at når jeg først skulle kjøpe en "dyr" en :blush: så tenkte jeg å slå på stor tromma :P . om ikke så lenge til så holder sikkert ikke 250w rms hehe, da er det lettere og sette inn ett større ett :D .

ps elementet er allerede kjøpt for en stund siden :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
Jeg skal drive en magnat på 250 w rms 12". jeg ville ha en slik forsterker fordi at når jeg først skulle kjøpe en "dyr" en :blush: så tenkte jeg å slå på stor tromma :P . om ikke så lenge til så holder sikkert ikke 250w rms hehe, da er det lettere og sette inn ett større ett :D .

ps elementet er allerede kjøpt for en stund siden :rolleyes:

jaujau det ble ingen av dem det ble en slik en http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1651 :blush: . nå er spørsmålet bare hvordan jeg skal få stilt inn forsterkeren(brokoblett) riktig

slik at jeg ikke sprenger høytalern. den er jo bare på 250w rms og forsterkeren kan levere 650w rms :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at ofte sprenges høyttalere av at forsterkeren er for svak, ikke at den er for sterk.

 

Det er ikke så mange måter å "stille inn" brokobling på, de fleste jeg har vært borti tar man + fra høyre-kanal, og - fra venstre-kanal eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
Jeg har hørt at ofte sprenges høyttalere av at forsterkeren er for svak, ikke at den er for sterk.

 

Det er ikke så mange måter å "stille inn" brokobling på, de fleste jeg har vært borti tar man + fra høyre-kanal, og - fra venstre-kanal eller lignende.

hm jaha da lærte jeg noe nytt i dag også :P . med innstilling i brokobling mener jeg ikke at tar man + fra høyre-kanal, og - fra venstre-kanal. men å stille inn frekvensen der høytaleren skal spille og begrense utgangs spenningen. slik at jeg ikke pøyser på med for mye spenning. hvist du forstar hva jeg prøver og forklare(sånn nogenlunde) :blush:
Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
sånn jeg forstod det så vil du begrense watten ut av forsterkeren så den ikke overbelaster elemtene med mer en di tåler. right?
Jepp korrekt :D endelig en som snakker samme språk :P
Link to comment
Share on other sites

Jepp korrekt :D endelig en som snakker samme språk :P

Du har gain kontroll på forsterkeren vil jeg tro. Da er det egentlig bare å finne en låt med sinnsykt mye bass. Sette gain kontollen på lavest styrke og spilleren på det høyeste resten av anlegget klarer å spille. Så justerer du opp gain en til maks nivå før subben begynner å låte anstrengt. Gain kontrollen er det samme som volum kontroll på forsterkeren

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
Du har gain kontroll på forsterkeren vil jeg tro. Da er det egentlig bare å finne en låt med sinnsykt mye bass. Sette gain kontollen på lavest styrke og spilleren på det høyeste resten av anlegget klarer å spille. Så justerer du opp gain en til maks nivå før subben begynner å låte anstrengt. Gain kontrollen er det samme som volum kontroll på forsterkeren
Aaa...... det er slik man gjør det :D der kom det opp et lys for meg :P hehe

Takker :wub:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...