Jump to content

Blinklys, parklys, fjernlys, kjørelys...


Guest Sonic_N

Recommended Posts

Jeg er så uendelig glad for at jeg sto først i rekka da jeg, og bilen bak meg skulle kjøre ut på Europavegen for noen timer siden :blush: . Jeg hadde rett før kjørt forbi en søt liten Honda Civic som sto med blinklyset på, noen meter før krysset. Bakpå bilen var det en liten rød "L", alle vet jo at det betyr at føreren er under læring.

 

Så her kommer jeg til krysset. Jeg stopper, det kommer jo biler fra høyre og venstre, og stooore røde opp-ned-trekant-skilt vet jo alle hva betyr. :blink:

 

Jeg ser i speilet, og der kommer en ung, nervøs jente, med mamma som lærer. Jeg smiler litt og tenker tilbake på den gang da jeg drev med det der..

 

Så ser jeg til høyre igjen. Klart. Ser til venstre. Oh..det kommer en bil.. men den blinker inn veien jeg kommer ifra, så da ser det klart ut, så da kan jeg putre ut på veien. Men etter flere år med drosjekjøring, et utrykningskurs, litt aviskjøring og slikt, så nøler jeg litt. Bilen har litt høy fart. En raskt titt i speilet viser at mor i bilen bak er lettere uenig i at jeg står der å knøler.. :unsure: vifter med hendene og ber meg liksom kjøre.. :angry:

 

Ser raskt bort på bilen som kommer fra venstre..fortsatt med blinklys på høyre side. Men i 60+ km/t, passerer en ny, sølvfarget, Volvo XC90, med en ung dame bak rattet, fortsatt med blinklyset på! :angry: :angry: :wacko:

 

Du verden hvor glad jeg er for at jeg sto først, og ikke den unge damen som en gang skal ut i denne farlige verden.. :huh:

 

 

det var dagens lille skrekkopplevelse..

 

 

Men .. det kan se ut som om folk ikke vet hva, eller hvordan lysene på bilen skal brukes. Eller..hele bilen for den saks skyld. Bilkjøring er mye mer enn bare det å skifte gear, bruke rattet, skru på radioen, sminke seg å snakke i mobiltelefon..

 

Det er jo egentlig ganske enkelt.. nå må ingen her på forumet tro at jeg angriper noen av dere...men hvis dere vet at dere gjør det jeg snakker om, så ta det heller til etteretning.

 

Kjørelys.... lys for å bruke når man KJØRER.. ikke når man står parkert et sted. Nå når høsten nærmer seg, så blender man lett andre billister, også når man står litt utenfor veien, f.eks på en parkeringsplass. Og da blir det vanskelig å se de som evt går langs veien..

 

Blinklys, eller nødblinklys. Blinklys for å vise hvilken retning man skal, i et kryss eller lignende.

Nødblink..ligger litt i navnet.. IKKE det samme som parklys, men mange tror det. "Pyttsann.. HER er det fint å stå", på med nødblink, så er det lov å stå over aaaaaaaaaaaaalt hvor det passer. Eller? Gjerne med nødblink, og kjørelys på samtidig..det blir jo litt småsexy.

 

Parklys.. lys som skal brukes når man står parkert.. så enkelt er det gitt...

 

Fjernlys da.. det vet jo alle hva er, og hvordan det skal brukes. Kan brukes for å varsle folk om at motkommende bil ikke har på sine egne lys, evt hilse på gamle kjente og ukjente, varsle en kontroll, eller varsle om farer i veibanen.. kan også brukes i høstmørket for å lyse opp veien bedre.. men det kan være greit å slå de av når det kommer biler imot. Slå dem også av når du parkerer om kvelden, selv om alle lys slukkes når du slår av bilen. Det er lett å starte opp neste dag, og kjøre med langlys på, fordi du ikke har sjekket alle brytere og spaker..

 

Er vel ikke så vanskelig ?

 

Kjørelys= Brukes når man kjører

Parklys= Brukes når man står parkert

Fjernlys= Brukes når man vil ha litt mer lys for å se veien bedre..evt det andre jeg nevte tidligere

Blinklys= retningsvisende lys, vise hvor du skal i et kryss, eller avkjøring

Nødblinklys= Brukes for å varsle andre trafikanter om nød, din egen eller andres...

 

 

Før jeg avslutter..en solskinnshistorie fra trafikken..

 

Jeg kommer rullende i drosja mi.. ser en bil noen hundre meter fremme, står i kollektivfeltet med nødblink på. jeg kommer nærmere og setter på mine egne nødblink, parkerer bak bilen, og går ut, frem til mannen i bilen forran og spør om han trenger hjelp, kanskje jeg skal ringe etter tauebil, eller lignende.

"Sjå t ******** å bry deg me dine eigne sakar du, din lille drittunge" var svaret jeg fikk... "eg ska bærre inn her i 10 minutta me noka papira.." fortsatte han.

 

Hadde nok stått opp med feil fot, i feil seng, i feil hus, i feil fylke og med feil dame den morgenen han tenkte jeg og passet mine "eigne sakar" ..

 

 

Sikkert flere som har opplevd slike "lysende" problemer i trafikken..

 

Kjør forsiktig folkens, det begynner å bli mørkt om kveldene..høstmørket kommer snikende...

Link to comment
Share on other sites

Ja utakk er vist verdens lønn :(

 

Tar med denne fra goodkoz sin blog, litt humoristisk men også en tankevekker til oss alle på 4 hjul:

 

Alle bileiere: Gå ut og ta en titt på hvert av de fire hjørnene på bilen din. Finner du fire orangefargede glass der? Bra! Og ta samtidig en titt på venstre side av rattstammen din. Finner du en spak der? Glimrende, da er vi godt på vei! Men vet du at det å skyve spaken opp eller ned gjør at det blinker i de orangefargede glassene? Nei...det var det jeg trodde...

 

Egentlig har jeg trodd at blinklys var ekstrautstyr på mange biler. Men jeg har ikke klart å finne noe gjennomgående standard på hvilke modeller som mangler dette. For det er biler av alle former og farger og modeller som tydeligvis ikke har blinklys. De blir ihvertfall ikke brukt som de er ment å brukes...

 

Først har du de som konsekvent aldri bruker blinklys. De tror at verden omkring seg vet hvor de skal, og derfor er det totalt bortkastet tid og energi å skyve på denne merkverdige spaken. Antagelig har de brukket av spaken og kastet den på gulvet i baksetet, den tar jo bare opp plass uansett.

 

Så har du de som blinker idet de svinger. Jeg lærte på kjøreskolen at man skal blinke 6 sekunder før man skal svinge, men den regelen tror jeg bare det var jeg som fikk med meg. Først begynner man å snu på rattet, og når en av hendene tilfeldigvis er i nærheten av spaken, kan man jo strekke ut en finger og skyve på den, bare sånn for syns skyld.

 

De neste på lista er de som bare blinker når de har biler bak seg. Det er da virkelig ikke nødvendig å gi beskjed til bilen som står i krysset foran og venter på å komme ut at du faktisk skal ta av og det er plass for han å kjøre ut?!?

 

Det finnes også de som blinker bare når det er åpenbart hvor de skal. Som når veien gjør en sving, og man ikke har mulighet til å ta av noe sted, da er det viktig å blinke. Eller hvis man står i et kryss med to filer, den ene går til høyre, den andre til venstre. Ja da er det livsviktig å gi beskjed til omverdnen hvor man skal. Men borte i gata, hvor man skal inn på en bensinstasjon, nei da er det ikke noe vits i å blinke, da er det bare å kjøre saktere, og gjerne stoppe før man har tatt helt av, for å bestemme seg for hvilken pumpe man skal kjøre til.

 

Så har vi disse evinnelige rundkjøringene da. Jeg lærte på kjøreskolen at man skal blinke seg ut av rundkjøringen, men senere har regelen blitt endret til at man skal både blinke når man er på vei inn i rundkjøringen, men også på vei ut. Okay. Man står foran en rundkjøring og skal til venstre. Da sier regelboka at man skal blinke til venstre, og når man har passert 2. utkjørsel i rundkjøringa, så skal man blinke til høyre. Men nei...man blinker til venstre hele tiden (har man da tenkt å ta et russekrav og kjøre 10 runder?), eller så ligger man i innerste fil og blinker høyre hele tiden, som om man sier til medtraffikantene: Ha-ha, nå kan dere gjette på hvilken avkjørsel jeg har tenkt å ta!

 

En annen type blinkere, er de som blinker selv om det ikke er en bil i mils omkrets, og som begrunner det med at: hvis jeg skulle kræsje med en elg, så vil ihvertfall forsikringsselskapet kunne se i bilvraket at retningsviseren var brukt, og da kan de ikke skylde på at elgen ikke så hvor jeg skulle!

 

Det finnes også noen som vil spare på slitasje av blinklysspaken og blinklyspæra, men som allikvel vil være flinke og bruke blinklyset, og det er de som blinker èn gang. Da har de sagt ifra, men de trenger ikke tenke på å måtte skifte pære før bilen er moden for skraphaugen. Og for medtraffikantene blir kjøreturen en stirrekonkurranse: ha hele tiden ett øye på blinklysene til bilen foran, slik at du ikke går glipp av den lille blinken. Ups! Bilen foran tok av til høyre...jaja, jeg så ikke blinklyset, jeg tapte konkurransen...

 

Konklusjonen må være tredelt:

1: Det finnes like mange måter å bruke et blinklys på som det finnes sjåfører i verden.

2: Type blinklys montert i bilen blir modifisert til å passe eieren av bilen i løpet av den første timen etter at man har fått bilen.

3: Det er utrolig hva man ser av retningsviseranvendelse når man kjører 7 mil hver dag.

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Obligatorisk lesning for alle dette! ;)

 

Og mens vi er igang:

 

Du er ute å kjører i høstmørket, langs landeveien en mørk kveld. Du møter en bil, begge blender ned fra fjernlys til nærlys. Alt vel så langt. Men så... bilen som kommer imot deg er 5 meter forran deg, og smeller på med fullt fjernlys! HVORFOR?

 

Er folk redde de ikke skal få studert grillen til den møtende bilen skikkelig eller?

Vent med fjernlysene til du har passert bilen som kommer imot, eller iallefall er på siden av den!

Og blir du forbikjørt av en bakfra, ja da blender du ned, så ikke vedkommende som kjører forbi får fjernlyset ditt i bakspeilet!

 

Utrolig irriterende og ødeleggende for nattsynet det der. Det verste er at kjørelæreren min sa at det var slik man skulle bruke fjernlysene!

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Det er enormt mange som ikke kan bruke fjernlys, og slår dem på før man har passert noen.. det er faktisk farlig, ødelegger nattesynet og kan skremme en uerfaren billist ut i skogen.. :(

 

Men dette med rundkjøringer, er et kapitell for seg selv.. men, i mitt hode, er det ikke så vanskelig.. mulig det er hodet mitt det er noe galt med.. men jeg TROR ikke det. :huh:

 

Når jeg nærmer meg en rundkjøring, og evt skal til høyre ved første utkjøring, så blinker jeg med høyre blinklys før jeg kommer til rundkjøringen, slik at andre kan se hvor jeg skal, slik at de slipper å stoppe helt opp. Bedre trafikkflyt er noe vi er glade i. :rolleyes:

 

Ellers..hvis jeg skal rett fram..så ligger jeg i høyre felt i rundkjøringen, men prøver å vise med plasseringen av bilen at jeg skal rett fram, evt så "skrever" jeg over begge feltene slik at det ikke blir NOEN tvil..men kun hvis det ikke er andre biler i umidelbar nærhet, jeg blinker i det jeg passerer første utkjøring, og forsvinner avgårde..

 

Skal jeg til venstre, legger jeg meg til venstre i rundkjøringen, sjekker at jeg ikke har noen ved siden av meg i det ytterste feltet, blinker etter den andre utkjøringen, ser meg tilbake og skifter felt, og forsvinner ut av rundkjøringen..

 

Når jeg kommer imot en rundkjøring, ser jeg til høyre, venstre, høyre og venstre igjen. For, når to vikepliktskilt står på hver sin side av kjørefeltet mitt, så betyr jo det vikeplikt for alle. Så da har jeg vikeplikt for alle som ER I rundkjøringen, og ikke bare for de som kommer fra venstre. Så hvis noen har rukket seg inn i rundkjøringen før meg, så må jeg stoppe. :closedeyes:

 

Er jeg inne i en rundkjøring, og noen fra høyre eller venstre kommer og torpederer meg, så har de brutt vikeplikten. :o

 

Men daglig opplever jeg "uvettig bruk av rundkjøring", får se mange fingre, knyttnever og lignende. :blink:

Men av hensyn til min egen, og faktisk ANDRES sikkerhet, så lar jeg vær å framprovosere en kollisjon, og heller slakker av på gassen, bremser litt og kjører hjem til sambo`s kjøttkaker, uskadet, og med hel og fin bil. :wub:

 

Men du verden det er mye rart å se i en rundkjøring.

Det som skremmer meg mest, er når jeg allerede er inne i en rundkjøring, så kommer det noen som mener jeg har brutt vikeplikten. Jeg blir ikke REDD, jeg bare undres over hva slags folk jeg faktisk omgås med i trafikken.. :wacko: :blink:

Jeg kan se hornene vokse ut i panna dems, og jeg SER bilen akselerer. De drar på det de klarer, durer inn i rundkjøringen og liksom skal kjøre på meg, og prøver å komme så nær som mulig bakenden på min bil for å sikker skremme meg... noen logisk forklaring på slik oppførsel ? :mellow:

 

Nei det er ikke lett å ferdes i trafikken....

Edited by Sonic_N
Link to comment
Share on other sites

Obligatorisk lesning for alle dette! ;)

 

Og mens vi er igang:

 

Du er ute å kjører i høstmørket, langs landeveien en mørk kveld. Du møter en bil, begge blender ned fra fjernlys til nærlys. Alt vel så langt. Men så... bilen som kommer imot deg er 5 meter forran deg, og smeller på med fullt fjernlys! HVORFOR?

 

Er folk redde de ikke skal få studert grillen til den møtende bilen skikkelig eller?

Vent med fjernlysene til du har passert bilen som kommer imot, eller iallefall er på siden av den!

Og blir du forbikjørt av en bakfra, ja da blender du ned, så ikke vedkommende som kjører forbi får fjernlyset ditt i bakspeilet!

 

Utrolig irriterende og ødeleggende for nattsynet det der. Det verste er at kjørelæreren min sa at det var slik man skulle bruke fjernlysene!

 

Ifølge boka skal man slå på langlyset når man er 2 billengder ifra møtende bil, og ikke etter man har passert bilen.

x:88 Ford Sierra IS-Turbo
x:86 Ford Sierra 2.0L
98 VW Passat Sedan
87 Volvo 240 Turbo

Link to comment
Share on other sites

Det høres helt horibelt ut... men hvis boka sier det, så er det vell det man MÅÅÅ gjøre da..? Eller skal man bruke litt sunt vett?

 

Man vet jo det at er man to billengder ifra møtende bil, så vil man høyst sansynlig blende den som kommer imot. Sjåførlæreren min sa alltid at jeg skulle slå på fjernlys igjen, i det bilene var side om side...

 

det er ikke alltid man kan følge boka.......

Link to comment
Share on other sites

etter å ha lest dette om lys frister det å sende det inn som leser innlegg i lokal avisa så alle 'gamlingene' utpå her hadde skjønt hva lysbryteren er til , att det hakket i midten er til å brukes nå man står parkert.

 

er jo **** meg enkelte som slår på langlys når de står parkert bare for å se bedre hva som skjer rundt sin egen bil ????

 

det har jo hendt att jeg har dratt opp døra til de som har praktisert dette å FORKLART hva lysbryteren skal brukes til å truet med anmeldelse , kommer som regel på parklys da :P

 

første jeg lærte dama da hu kjørte opp var lys bruk , å hu kjefter minst like mye som meg på folk somm ikke veit hva den brukes til den derre lysbryteren ..........

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Obligatorisk lesning for alle dette! ;)

 

Og mens vi er igang:

 

Du er ute å kjører i høstmørket, langs landeveien en mørk kveld. Du møter en bil, begge blender ned fra fjernlys til nærlys. Alt vel så langt. Men så... bilen som kommer imot deg er 5 meter forran deg, og smeller på med fullt fjernlys! HVORFOR?

 

Det blir skarpt hvis man ser inn i lysene... Jeg synes ikke det er noe ille hvis man holder blikket rett fram. :)

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Det høres helt horibelt ut... men hvis boka sier det, så er det vell det man MÅÅÅ gjøre da..? Eller skal man bruke litt sunt vett?

 

Man vet jo det at er man to billengder ifra møtende bil, så vil man høyst sansynlig blende den som kommer imot. Sjåførlæreren min sa alltid at jeg skulle slå på fjernlys igjen, i det bilene var side om side...

 

det er ikke alltid man kan følge boka.......

 

man slår iallefall av fjernlysene FØR man bleder møtende trafikk. folk flest bør kunne tenke litt logisk... :wacko:

2 billengder?? idiotisk, jeg hadde kjørt et par 1000 metere rett i tryne på vedkommede.... ;)

 

og det med når folk setter på fjernlysa igjen... en hel haug med idioter setter på lysene igjen i det bilene møtes, så i det øyeblikket de suser forbi så sitter du igjen med null syn....bare et hvitt felt...og er man heldig så er man på en rett strekning... :angry:

 

er så "heldig" at vi har en strekning på noen km her, 80 sone, totalt mørklagt pga militært område.... + veiarbeid, så veien er ikke verdens beste :wacko:

fy f... så mange idioter....enten så kjører de med kombinert nærlys og grøftelys, med fjernlys helt til du ikke vet hvor hen du er henne, eller med lys som peker i hytt og pine... 90% av møtende trafikkanter burde tatt et lite kurs i lysbruk....

 

arrrrgh! :angry: ;)

94 mod RockFord Escort 1,8 si sport stv Fennecen Edition / Focus 2011 Titanium stv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...