Jump to content

Ford Mondeo 1998 modell - tåkelys


NeDD

Recommended Posts

Hei!

 

Topic sier det meste... evt. også med komplett vribryter?

 

Har nettopp handlet meg denne:

8142254_319997_2_1_155l.jpg

 

Og JA, mye skal gjøres så ikke klag enda! :P

 

Men lurte på en ting.. hvilke felger trur dere hadde vært nice og kjøpt? Har lyst på 17" eller 18"

Edited by NeDD
Link to comment
Share on other sites

Denne jobben har jeg gjort 2 ganger og er egentlig veldig enkel.

Du reiser til Ford og bestiller 2 lamper, lysbryteren og rele. Også reiser du innom en eller annen bilrekvisita og kjøper deg 2 gode H3 pærer.

Deretter vipper du av dekslet som lysbryteren din sitter og skrur løsbryteren før du setter inn den nye bryteren. Det neste du må gjøre er å finne den kontakten som relet skal inn i. Denne kontakten sitter på baksiden av sikringsboksen under dashbordet, dvs. mellom sikringsboksen og torpedoveggen. Denne kontakten kan være litt vrien og finne men den er der. så setter du inn relet som er 1/2 så stort som et vanlig rele og monterer tilbake alt sammen.

Så går du frem til fangeren og vipper av de ringene som sitter rundt der lysene skal inn og finner kontaktene som skal sitte bak på lampene. Disse kontaktene ligger rett på baksiden av fangeren.

Monter alt på plass og vips så har du cruiselysa klare til bruk. :)

 

Alt du trenger kommer på mellom 1500 og 2000,- hos Ford. Og så vidt jeg vet så er det ingen andre steder å få kjøpt alle de bitene du trenger.

 

Ellers så må jeg vel si at Mondeo er en av få biler som kler hvit.

Også er det utrolig morro å kjøre akkurat i fartsgrensen fordi nesten ingen tør å kjøre forbi deg :D Hadde selv en hvir stv. en gang o ble nesten aldri forbikjørt :lol:

 

 

Og til han som lurte på boltsirkel og antall bolter så er boltsirkelen 4-108 på Mondeo 1993 - 2000, mens den nyere utgaven 2001-> har 5-108

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Takk.

 

Fordelsker: Jeg ringte Ford Kvernaland på Bryne i Rogaland.. 1350,- pr lykt + 550,- for bryter. 3250kr det. Derfor jeg lurte på om noen hadde liggende ;)

 

He He.. Skjønner at du begynte på lete andre steder når du fikk de prisene der. Jeg ga ikke så mye da jeg kjøpte bitene på Ford i Lillestrøm.

Link to comment
Share on other sites

Fordelsker: Du, den kontakten bak sikringsboksen... Sitter den ytters som en kobling på siden av 5-6 andre, eller er det en løs ledning. Klarer ikke se skikkelig pga pedalene er i vegen :)

 

Forresten.. tror jeg tabbet meg litt ut.. Monterte lysene og koblet til og bytta om bryter panelet. Dvs jeg satte ikke i det relèet jeg ikke helt hvor skal i, og så når kvelden kom så skulle jeg sette på fjernlyset, så trakk jeg også ut slik at tåkelysene ble tent, men da sloknet alt. Så nå funker IKKE turteller, speedo, bensinmåler, varmeapparat osv Kun nærlys, interiørlys, sigarettenner, cd spilleren, varmetråder og setevarmer.. Men mainlight sikringene var ikke brutt. :huh:

Noen forslag? Brent noe av ledningsnettet? Nei, det lukta ikke svidd :P

Link to comment
Share on other sites

Fordelsker: Du, den kontakten bak sikringsboksen... Sitter den ytters som en kobling på siden av 5-6 andre, eller er det en løs ledning. Klarer ikke se skikkelig pga pedalene er i vegen :)

 

Forresten.. tror jeg tabbet meg litt ut.. Monterte lysene og koblet til og bytta om bryter panelet. Dvs jeg satte ikke i det relèet jeg ikke helt hvor skal i, og så når kvelden kom så skulle jeg sette på fjernlyset, så trakk jeg også ut slik at tåkelysene ble tent, men da sloknet alt. Så nå funker IKKE turteller, speedo, bensinmåler, varmeapparat osv Kun nærlys, interiørlys, sigarettenner, cd spilleren, varmetråder og setevarmer.. Men mainlight sikringene var ikke brutt. :huh:

Noen forslag? Brent noe av ledningsnettet? Nei, det lukta ikke svidd :P

 

Det høres ut som at den kontakten som sitter på sikringsboksen har løsnet litt slik at det er dårlig kontakt.

 

Har vært borte i dette problemet selv en gang og brukte 5 timer før jeg fant ut at det var så enkelt som dårlig kontakt akkurat der jeg hadde tuklet for å finne et rele. Liitt flaut :blush:

 

Når det gjelder den kontakten hvor relet du har kjøpt skal sitte så kan du stikke fingeren opp igjennom det firkantede hullet som er over sikringene da du har felt ned boksen. Da du stikker fingeren opp der og nedover mot torpedoveggen så sitter denne kontakten tredd inn på et spor slik at du kun kjenner toppen av kontakten. Regn med såre fingre for det er litt trangt og du kan nesten glemme å få tredd kontakten tilbake på festet sitt, men det er bare å dytte releet ned i der hvor det skulle sittet feste så går det bra.

Edited by Fordelsker
Link to comment
Share on other sites

Yeah, skal prøve.

 

Fant utav det lille problemet mitt forresten! :)

Var sikringen for Engine managment system som hadde røket... Bare en liten 7,5 amp. sikring :D

Men veldig så lett det går an å jukse på kilometerstanden på mondeo da! En liten sikring, og det stopper -_-

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil
Litt off topic.. Men vet dere om noen leverandører som selger ST 220 styling til min mondeo 98? Tenkte vertfall på grillen, sideskjørt og fronten. Internettsider og telefon nummer som mottas med takk :)

 

til 98 mod passer nok ikke ST220 kit.. men ST200 ;)

Link to comment
Share on other sites

Under dashbordet i sikringspanelet. Nr 30 om jeg ikke husker helt feil, ENGINE MANAGMENT SYSTEM heter den. Oppfordrer ingen til å ta den ut og så kjøre.

Speedo, turtall, temperaturmåler, bensinmåler, lys i displayet, varmeapperat, antispinn og fjernlys fungerer IKKE når sikringen ikke er i.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...