Jump to content

trenger hjelp etter motorbytte


packs

Recommended Posts

nettopp byttet motor i mk5-en.

motoren som nå er satt inn er en cvh fra 88. motoren som satt i før var en cvh fra 91. etter hva jeg har leste skal disse være klin like. har da satt over eksosmanifoil og efi innsuget fra den gamle motoren slik at jeg skulle slippe tull.

men neida, bilen vil ikke starte!

starteren virker.

 

problemet kan ligge i en sensor som det ikke er hull til:S <-se bilde av sensor

inn fra blokka mot girkassa <- se bilde av feste hull fra 91 mod blokka.

noen som vet om denne er kritisk?

noen som kan hjelpe meg?

Edited by packs

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

det er en veivaksel føler.. som gir signal til hjernen om når det skal gi gnist ut ifra coilen.. og jeg tipper du hadde mekanisk sprut før?.. da denne ikke har denne føleren.. så du må nok få tak i en blokk ifra nye EFI motor.. ;)

 

rett meg om ejg tar feil...

Link to comment
Share on other sites

omg!!

stemmer det ja. var mekanisk på denne før.

**** til stress. er det noen måte å lure denne på?

eller noen som kan ta på seg oppgaven med å lage et slikt hull??

har sliti og skrudd som **** nå så betaler for å få dette i orden!

 

etter hva jeg leste og etter hva jeg så, så var dette den eneste forskjellen

Edited by packs

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

denne bilen vil du ikke få start på ;)

 

Cvh etter 90mod er litt annerledes i innsuget. Det vil si at du må bruke toppen fra den 91motoren. Ellers vil det ikke komme bensin inn i motoren. Dette er for at det er ett ekstra "hull" eller hva en kan kalle det som dysene skal gå mot.

 

I tillegg er det denne veivføleren som heller ikke er på den 88mod motoren.

 

Tror det letteste er å få fatt i en nyere CVH motor.

 

Hva var gale med den gamle motoren din?

Link to comment
Share on other sites

hmm.. tror ikke det er noen forskjeller på toppen egentlig. sammenlignet begge og satt over alt fra den gamle uten problemer.

 

så du tror ikke jeg får fyrt opp motoren bare ved å borre til et hull jeg kan feste sensoren i?

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

kom gjerne med forslag om hvem som kan borre et slikt hull i drammensområdet.

er det ingen som som har bygget om fra mekanisk til efi før?

 

bruker litt edit så jeg ikke poster unødvendig mange ganger.

 

den gamle motoren hadde rullet langt, clutchen var det ikke mer igjen av og girkassa begynte å bli veldig sliten. samtidig var jeg møkk lei 105hk.

fikk da et tilbud på en eldre motor som ikke hadde rullet langt etter overhaling. toppen var portet og kvassere kammer var montert. helt ny clutch og fin girkasse. jeg tenkte at siden jeg uansett må ha ut motoren for å bytte dette så setter jeg inn en annen motor en for å spare tid og krefter og ikke minst penger.

men har jo vist seg at i praksis var det mye enklere enn i teorien.

 

jeg har da 2 alternativer siden jeg nekter å ta hele motoren ut igjen.

1. enten få tak i elnett til den mekaniske innspruten

2. eller finne en løsning sånn det står i dag.

Edited by packs

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

du hadde altså en cvh motor fra 91, og byttet denne ut med en fra 88?

 

riktig.

om det var dumt eller smart er en annen sak

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

det ER forsjell på disse ;)!

 

Har sgrudd såpass på disse motorene at dette vet jeg ;)

 

ettersom du sgriver du har Efi innsprut nå, å det var MFI på den 88motoren så er det forsjell ;)! har ikke motor tiljengelig nå, ellers kunne jeg tatt bilde å vist deg ;)

 

Menne mener en kan få en adapterplate på burton slik at dette skal passe.

Edited by Kindher
Link to comment
Share on other sites

ok. stemmer at det sto mfi på ja.

kan du hjelpe meg å finne en link til en slik adapter plate?

er blokka og veiva lik unntagen hullet? har fått en til å lage et hull til sensoren, men han måtte vite om resten var det sammen.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

nej både og.. men du har jo gått fra efi til mfi da. men her er en sånn plate hvis du skal bruke efi innsug og el nett.til den sensoren trenger du og et sånn tannhjul som sitter på veiva på efi motoren. er vel bare det på efi

 

http://oddkiddcreations.co.uk/v3/index.php...t&Itemid=27

 

 

hmm.. **** ass.

kanskje det enkleste er å skaffe el-nett med hjerne til mfi-en?..

noen som har liggende?

eller alt sammen tilbake igjen og stå enda noen uker uten bil.

Edited by packs

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

det enkleste for deg vill bli og kjøpe den convertion plata på oddkidd sia/ event bytte til efi topp, og borre opp et hull i blokka di, men husk, du må ha svinghjulet fra 91 mod`n...

 

Det vill nokk helt klart bli enklest.. og lage det hulle til sensoren er ikke no problem, da du har målene osv fra den gammle blokka..

 

og bytter du til efi topp så har du en litt bedre topp med tanke på flow egenskaper osv, da ventilene/portene er litt annerledes på efi toppen..

 

bygge om til MFI vill koste deg blod, svett og tårer, garantert... mk5 ble aldri levert som mfi så vitt jeg vet så da, har du ikke no konkret ledningd nett som passer, så da må hver en kontakt bygges om...

Link to comment
Share on other sites

det enkleste for deg vill bli og kjøpe den convertion plata på oddkidd sia/ event bytte til efi topp, og borre opp et hull i blokka di, men husk, du må ha svinghjulet fra 91 mod`n...

 

Det vill nokk helt klart bli enklest.. og lage det hulle til sensoren er ikke no problem, da du har målene osv fra den gammle blokka..

 

og bytter du til efi topp så har du en litt bedre topp med tanke på flow egenskaper osv, da ventilene/portene er litt annerledes på efi toppen..

 

bygge om til MFI vill koste deg blod, svett og tårer, garantert... mk5 ble aldri levert som mfi så vitt jeg vet så da, har du ikke no konkret ledningd nett som passer, så da må hver en kontakt bygges om...

 

 

er ikke bedre flow på efi toppen da mfi toppen er porten og med andre kammer :P .

ser nok ut som jeg må ha inn gammle blokka igjen da <_<

får forsøke meg med litt klipp og lim i ledningsnette i starten. hehe.. er veldig lite som ser annerledes ut.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

yeah.

jeg åpnet opp et deksel under ved girkassa og holdt sensoren mot svinghjulet for å sjekke. endelig fikk jeg motoren til å tenne:D. tror dere det ikke holder med å borre et hull da?

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

nope, men ser ikke helt hva den plata du linka til hjelper mot. er jo bare en mellomlegsplate? sjekka på den gammle toppen og så ingen forskjeller. eneste var festene til efi innsuget på topplokket. satt jo over alt fra den gamle motoren inkludert feste bolter.

 

tusen takk for mange raske svar foresten.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

takk for tegning og forklaring.. forstår hva du mener nå :) (må ha det inn med teskje :blush: ).

innsuget er portet og er vesentlig større enn orginalt.

kan dette gjøre at jeg slipper plata?

hville jeg fått problemer med å montere uten plata? for alt så ut til å gå som det skulle.

så ut som dysene på mfi gikk lenger inn i toppen enn på efi

Edited by packs

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...