Jump to content

Ombygging til Cosworth


RST

Recommended Posts

Jeg tenkte på å kjøpe meg en aller annen Sierra med havarert motor for så å bygge den om til Cosworth. Ser ut som jeg kan komme billig unna det! Men det jeg lurte på er hva det koster/hvam som må til for å få den godkjent ombygd?

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så vanskelig å bygge en Mk4 escort til bakhjulstrekk, man bruker undersiden av en escort mk2(fra fremre torpedovegg og bak)

 

Har man først fått klargjort karrosseriet for bakhjulstrekk så er det en enkel sak å tilpasse resten til et cosworth oppsett. :D

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere holde dere til temaet! :D Har ikke resurser til å bygge Escorten om... :oops: Det får holde med en Sierra, selv om den ikke er like stilig å se på :wink: Koster det mye for å få en ombygd sierra godkjent? Er det ikke noen som har bygd om en?

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

Guest Multicell

Jeg fikk en sierra godkjent, ombyggd, det kostet meg en time på Ford, som skrev at alt var byttet.

Tok papiret med til biltilsynet, som skrev ut nytt vognkort gratis.

Link to comment
Share on other sites

Okei! :twisted: Så det er ikke verre!? Er det noe forskjell i selve karoseriet på en standard sedan og en cosworth? Vet at karroseriet på en Escort Cosworth skal påståelig være 100% bedre enn vanlig escort.. Men har ikke hørt om noen forskjeller på Sierraen..

Det går mot Cosworth til sommeren. Får bare håpe noen snille folk vil forsikre den :shock:

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

Det er ike forskjell på karosseriet på vanlig sedan og Cosworth :lol: ! Det er bare på vingebilen og vanlig 3 dørs som er forskjellig, er visst 2000 flere sveisepungt på vingebilen. Bare å sette i gang å bygge :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Japp! 8) Det kan du være sikker på, nå må jeg først finne meg et brukende skall! Har planene klar! Her blir bil! :twisted:

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

Moderator/administrator kunne kanskje rydde opp i denne siden..!! mye tøys her, er det vel bedre å skrive sånn på generell-siden!

 

KAROSSERI - ULIKHETER: Sierra:

Det ER forskjell på vanlig Sierra Sedan og Sierra Cosworth karosseriene.

I bagasjerommet er det stiverplater mellom Støtdempertårnene og gulvet hvor bakstillingen sitter. Ved ombygging av en vanlig Sierra må man kjøpe disse platene hos Ford, og sveise inn for å få den godkjent.

 

Hvis man skal ha 4x4 må man også Sveise inn en utsparing for drivakslene i Rammevangene forran.

 

Det skal visst ikke være mer forskjell enn dette.

 

Hvis man har Aircondition, så ser ut til at det er en forskjell i Torpedoveggen også. Er et stort "hus" som sitter sveist på innover midt under frontruta når man har AC, som ikke er der ellers. Skal til å forsøke å flytte over en slik nå fra delebilen min, over på ombyggingsbilen.

 

Hilsen

Gsimon

Link to comment
Share on other sites

Viste ikke at det var noe som het cl turbo :roll: Bare clx trubo-diesel. Men jeg vet mange som får bilene regisrert som noe mindre attraktivt og får ned premiene, så det går sikkert ann. 8)

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

Guest Multicell

Er ingenting som heter is turbo heller i utgangspungtet.

Poenget er at forsikkringselskapet ikke har det inne på dataen, og da kan du få en meget gunstig pris.

Ett exepel er 50,- mere pr. år

Da har du iallefall en bil som godkjent med turbo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Ford Gnomen

Hvilke papirer må du vise på Ford? Har hørt du må vise papir på kor delene stammer fra etc. etc.

Og må delene du bruker stamme fra en bil? Tenker å bruke styringa fra Escort, ingen ABS, kanskje bur og div. andre ting som avviker fra en cossie.

Ingen som har delenr. på de forsterkningene som må sveises inn?

Den lokale Ford sjappa har ikke helt peil på cossie...

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Sorry, det er litt travelt for tiden.

 

Tingen å gjøre for ombygging er:

 

A) Før du begynner finn en Ford-verksmester som lover å se på bilen (timebetalt) og som lover å gi deg et skriv som kan tas med som anbefaling til Biltilsynet når den gangen kommer.

 

B) Skaff deg en delebil som er dokumentert, du må bare ha de originale Import-papirene fra Tollvesenet, som viser at det er betalt MOMS på den! Uten dette kommer du ingen vei hos Biltilsynet

 

C) Stripp den Norske bilen nesten helt ned (ut med tepper, ledninger, paneler, Forstilling/Motor/Gear, Bakstilling osv.

 

D) Sveis over de nødvendige delene, jeg brukte 2 timer på å borre/slipe løs stiverplatene fra bagasjerommet, så jeg slapp å kjøpe dem. AC-utsparingen tok 4 timer, men så var jeg uheldig med frontruten... som sprakk under sveisingen dessverre. Min bil var allerede 4x4, men hvis ikke må du også sveise utsparing i rammevangene forran.

 

E) Monter ALLE delene fra delebilen over på prosjektet ditt. (styling var visst ikke det viktigste, men all mekanikken inklusiv originale felger/dekk må være der. Bilen må være helt original (utrimmet, samt at deler må høre sammen osv. til den årsmodellen/ typen som skal bygges til )

 

F) Gjør arbeidet veldig ordentlig, skru helt ferdig, pass på at det er ingen feil på bilen, dra f.eksempel på en EU-kontroll på et annet verksted først,

deretter drar du til Ford-verkstedet som lovet å se på den for deg, få skrivet, og deretter videre til Biltilsynet....

 

Lykke til. Ikke begynn på dette med mindre du føler deg kompetent til å plukke fra hverandre en bil!

 

Er du itvil om du vil, så ta en tolmodighetstest ved f.eks å skru løs dashbordet i bilen din, og sett det inn igjen, tenk om du virkelig vil gjøre dette!!

 

Tviler på om noen får til jobben på under 150 timer, og det blir veldig plundrete om man ikke har et stort, fint verksted med masse utstyr, jekker, taljer, osv.

 

Husk: Ting tar minst 5 ganger lenger tid enn du planlegger....hehe

 

Hilsen

Gsimon

Link to comment
Share on other sites

takker for infoen.

dette er noe å tenke på mye jobb (men for cosworth er det verdt det) :D

det med dashbord har jeg allerede vært borti skrudd ifrahverandre en toyota og så satt den sammen igjen.

og har en kamerat som har strippa ned en sierra for og så bygge den opp igjen veldig tolmodighets arbeid.

 

men jeg tror det er verdt det for cosworth!! :D

Link to comment
Share on other sites

takker for infoen.

dette er noe å tenke på mye jobb (men for cosworth er det verdt det) :D  

det med dashbord har jeg allerede vært borti skrudd ifrahverandre en toyota og så satt den sammen igjen.

og har en kamerat som har strippa ned en sierra for og så bygge den opp igjen veldig tolmodighets arbeid.

 

men jeg tror det er verdt det for cosworth!! :D

 

Sierra-prosjektet begynner ta form nå.

alt det elektriske er snart lagt opp på nytt, med større kabler og alt som har med strøm på den ene siden av bilen og alt som har med signaler på den andre, for at minst mulig støy på anlegget.

Tror det blir bra til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...