Jump to content

Bakaksel 17M


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Hei, fetteren min har kjøpt seg en 17M som er bygd om til 2.6 V6, men han er litt på jakt etter en bakaksel ed litt lavere utveksling som passer 2.6 bedre, altså burde vel en bakaksel fra 26M eller 20M 2.3 kanskje være tingen, evt noe annet som kan passe.

 

Syns han snakka om at bilen kanskje greide 110 med nåværende aksling, litt drøyt.

 

Noen tips, noen som kanskje har en billig passende aksling som jeg kan formidle kontakt med.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje
Hei, fetteren min har kjøpt seg en 17M som er bygd om til 2.6 V6, men han er litt på jakt etter en bakaksel ed litt lavere utveksling som passer 2.6 bedre, altså burde vel en bakaksel fra 26M eller 20M 2.3 kanskje være tingen, evt noe annet som kan passe.

 

Syns han snakka om at bilen kanskje greide 110 med nåværende aksling, litt drøyt.

 

Noen tips, noen som kanskje har en billig passende aksling som jeg kan formidle kontakt med.

 

Hvilken modell er detta ?

 

P7 modellen med 1,7l bakaksel og V6 burde klare i overkant av 150 km/t. Til denne fantes det en RS bakaksel som vile gi en toppfart på ca 200km/t,

 

P5 modellene har fra 3,5:1 opp til 4,11:1 i utveksling(4,11:1 var kun på spesialbestilling).

 

P5

Modell 211,212 har 3,89:1.

Modell 211S,212S har 3,7:1

Modell 215,216 har 4,11:1.

Modell 221,222,223,231,232,233 har 3,5:1

Modell 225,226 har 3,7:1

 

 

Utvekslingene på gearkassene er like på alle P5 .

Alle 3 trinns

1-3,29:1

2-1,61:1

3-1,0:1

Reverse-3,10:1

 

Alle 4 trinns

1-3,43:1

2-1,97:1

3-1,37:1

4-1,0:1

Revese 3,78:1

 

Alternativ kan jo Volvo 240 brukes . Må moddes litt men tåler betydelig mere en orginalen og er vel noe lettere og få tak i . Diffen på 17m er ikke noe bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke funnet ut navnet på modellen, men dette er en modell som kun ble laget ett år på 60-tallet. gjør visst 140 nå når jeg pratet med han(syns 110 virka litt lite ja).

Så kanskje dere skjønner hvilket Meisterstuck det er.

Er ikke så inne i Taunus dessverre.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

har vel en p7-1 eller av noen kalt p7-a som er 68 modell denne kom og forsvant iløpet av 1 år og ble regna som fiasko modell hos ford i tyskland etter denne kom p7-2eller p7-b som gikk fra 68-72 og ble erstattet av granada mk1 i mars 72

p7-1 er ford i tysklands svar på edsel i usa begge er fiaskomodeller. blir mere verdt som regel da på grunn av lite antall biler.

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje

Hadde en 71 modell 17m på 80 tallet som jeg satte i 2l v6 på 100 hp, brukte orginale 17 kasse og diff på denne og den gjorde over 160.

 

Det finnes vistnok en annen bakaksel RS utgave og da skal den klare ca 200km/t.

 

Kan jo bruke volvo aksel. krever vistnok litt moddifisering på fester,bremser og mellomaksel, men tåler en del mer og lettere og få tak i .

 

Diffene på P5 har følgende utv:

 

17m .

4,11:1

3,89:1

3,7:1

 

20m.

4,11:1

3,7:1

3,5:1

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...