Jump to content

Fra japse til Ford Mondeo


Guest POS

Recommended Posts

Jupp, da sørget familieforøkelse (fra 2 til 3) for at stasjonsvogn var neste steg...

Så har jeg tatt steget fra det "trygge" (Japse biler) til tysk/ amerikansk. Håper at det valget ikke lar seg straffe med motorhavari etc.

 

Her er et bilde av min bil (dvs. helt lik, men dette er en annen Mondeo). Jeg har til og med like felger ;-)

 

 

De ekstra 1000-meterne er photoshoppet inn. Jeg vurderer å modde grillen (som vanlig) og sette på ekstra lykter.

 

Anlegg i Ford Mondeo

Skal også bygge om anlegget. Jeg vil ha god lyd. Er ikke tilhenger av bom-bom med tilsvarende risting av dører, men ønsker fin lyd. De originale 6x8" og Denon dårlig spiller skal ut, og erstattes med gode 6,5" komponentsett. Diskantene skal sannsynligvis monteres på dørstolpene foran. Bak blir det vel coaxial høyttalere på 6,5". Aktiv sub etterhvert ;-)

 

For dem som lurer på det; det går an å kjøpe avstandsringer/ konvertering fra 6x8" til runde 6,5" elementer. Det gjør at man plutselig har mye å velge mellom av høyttalere. Jeg betalte 149,- for 2 slike hos Boomcar i Grimstad.

 

 

Tenker videre å bytte linsene i lyktene (som nå er blitt gule) - og få "blå" pærer i samtlige lykter. Innendig tenker jeg å montere dioder "rundt omkring". Er tilhenger av "nattlys".

 

 

Så slik er det; fra Mazda til Mondeo... - et eksperiment for en som egentlig er glad i japser (som dessverre holder seg så godt i pris...)

 

PS: Det blir spennende med Mondeo. Virker som en bil med god kjørekomfort, gode kjøreegenskaper og mye bra utstyr.

 

PPS: Dette forumet virker meget bra: har allerede fått en god del tips. Alt fra modding, til tekniske ting. Gratulerer med et godt forum!

Edited by POS
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny bil, stell godt med den, så har du bil i mange, mange år fremover :) (Det er det mange Mondeo eigere glemmer, derfor er Mondeo en "problembil")

Link to comment
Share on other sites

Takk!

Kanskje et dumt spørsmål, men...

 

Hva er det mest viktige å huske på av stell med Mondeoen?

 

(Jeg kjøpte bilen fordi den ser godt stelt ut. Ser ut som om de har vært nøye:

Ikke rust (har vært litt i hjulbue bak som ble tatt tidlig)

Fin under.

Gode dempere og slikt.

Bremser relativt nye.

Air Con med ny gass (eller hva de enn skifter)

...

Edited by POS
Link to comment
Share on other sites

Generelt vedlikehold som oljeskift, plugg-skift, filterskift og vask (Spesielt om vinteren) hjelper mye på bilens levealder, men det vet du selvsagt..

 

Det er ikke noe spesielt med Mondeo som jeg kan komme på, men husk fra tid til annen å rense kontaktene i motorommet med elektronikkspray. På noen av Mondeoene er T-stykket som sitter under EGR-ventilen et svakt punkt. Kan være lurt å se etter et par ganger i året. Ellers har jeg personlig opplevd at følerene som sitter i LMM fort blir sorte, og bilen kan gå litt ujevnt. Sjekk også denne en gang i blandt, og rens med elektronikkspray og fjern forsiktig med Q-tips.

 

Kan ikke komme på noe annet i farta :)

Edited by Mike
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel et dumt spørsmål, men jeg tør å spørre:

 

Hva er EGR ventil (forkortelse for noe selvsagt)

 

og hva er LMM (igjen forkortelse...)

 

(Min bil går av og til ujevnt - spesielt ved lite motorbelastning; kjøring ved fartsdumper osv) - uavhengig om Air Con står på eller ei...

Link to comment
Share on other sites

EGR-ventilen er den ventilen som skal føre noe av eksosen tilbake i manifoilen, slik at den brennes på ny.

 

LMM er forkortelse for luftmengdemåler/luftmassemåler, i Mondeo sitt tilfelle, luftmassemåler.

 

Tror ikke det er unormalt at bilen går ujevnt på over fartsdumper.. Ligger du på 1100-1300 omdreininger vil det nok gå litt "humpete" når en møter litt motstand :)

Link to comment
Share on other sites

Vanlige feil på mondeo er håndbrekk, ujevn gange på motoren, høyt bensinforbruk, værsjuke, og en hel masse elektronikk feil, men hei.

 

En bil med så fint design og så god kjøre komfort må en jo bli glad i uansett.

 

PS: Jeg lærte å kjøre bil i min fars Mazda 626 (94mod) men ble mondeo (95mod) på meg

Link to comment
Share on other sites

PS: Jeg lærte å kjøre bil i min fars Mazda 626 (94mod)

 

Samme bil jeg skal selge: bli litt for liten plass til barnevogn der...

(Ellers har den vært pålitelig, rask og sportslig å kjøre...) :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny bil og i fabrikat :rolleyes:

 

Har lest de svarene du har fått og fikk lysst til å kommentere noen av dem.

 

Jeg er nå inne på Mondeo nr. 4 og har egentlig aldri hatt noen av de problemene en av de forrige svarene nevner her. Jeg har hatt en 94' 2 stk. 97' og har nå en 2000 mod.

 

Håndbrekket måtte justeres en gang på Mondeo nr.2 forøvrig den eneste av dem jeg har kjøpt ny.

 

0,56 (1,8 L) 0,6 (2,0 L) pr. mil på langkjøring og 0,7 -0,8 pr. mil på blandet kjøring og dette uten å tenke økonomisk kjøring, det kan man vel ikke kalle høyt bensinforbruk akkurat. :o

Har aldri hatt V6'ern så jeg vet ikke hva den bruker på mila.

Værsjuke, vel jeg vil vel ikke si at Mondeo er noe mer utsatt her enn andre biler. Det som har vært problemet på spesielt de 2 første generasjonene er at de "surner" hvis man starter dem for så å stoppe dem igjen etter bare veldig kort tid uten at man har hatt noe turtall. Det som er problemet da er at den soter igjen og er veldig lei å få start på. Det er vel ikke så mange av spesielt den første generasjon som det ikke er overhalt topp og skiftet oljetrykksbryter på.

Det du kan gjøre hvis denne formen for soting oppstår slik at den ikke vil starte er å gjøre stikk i strid med sunn fornuft. Du kan nemlig trå gasspedalen helt i bunnen samtidig som du forsøker å starte, da får du nemlig tømt sylinderene for ubrukt bensin.

 

Ujevn gange... På den andre generasjon Mondeo som hadde AC så er det ett kjent problem at de lugger en del så lenge AC'n står på. Samt at de har en bensinkuttfunksjon som gjør at de lugger en del spesielt ved kjøring i kø og motorbrems.

Andre generasjon Mondeo har også en form for ujevn gange når du f.eks. girer ned til 3. gir for å kjøre forbi da kjenner du at den drar litt hakkete. På de mondeoene som kom med siste oppgradering i 2000 har de fjernet bensinkuttluggingen, nappingen i 3. gir som jeg nevnte og AC luggingen så de brukte 3 år på klare å fjerne disse irritasjonene

 

Elektronikkfeil har jeg aldri opplevd. Det eneste problemet som kan kalles for elektronikkfeil som jeg har opplevd er at speedometeret og alle andre instrumenter sluttet helt å virke i perioder. Det viste seg ved nærmere gransking at årsaken til problemet var at forrige eier hadde trikset med speedometeret og dermed ødelagt diverse der inne. Bilen hadde gått 100000 km mer enn det som sto der :angry:

 

Hadde forresten en liten sak med takluka på den ene 97 modellen, den holdt på sette hodet mitt i glass og ramme :lol: Den var ikke festet skikkelig fra fabrikken slik at hele luka med skinner og alt sammen holdt på ramle ned i hodet mitt :o

 

Ellers så er jeg helt enig i at Mondeo har god komfort og ganske gode kjøreegenskaper. :) Det er vel ikke uten grunn at onkel politi har hatt så mange mondeo'r

 

Det er ett par ting som er forbruksartikkeler på Mondeo, det er bærebruer foran samt shakler (vet ikke helt hvordan det skrives :blush: ) bak.

 

Visste du forresten at den typen av Mazda 626 som kom i 1993 hadde veldig mange komponeneter til felles med Mondeo som også kom i 1993 ?? Enkelte komponenter til Mazda'n kan du faktisk gå på Ford å kjøpe og motsatt.

 

Akkurat om det har jeg en liten artig historie om. En jeg gikk på kurs med en gang hatet Ford så inderlig at det var en bil aldri ville ha, da heller gå. Han hadde en Mazda 626 94 mod. og denne skrøt han langt oppe i skyene. Så var det en gang jeg satt på med ham og fortalt om disse mange felleskomponentene og nevnte likheten av fronten i profil. Han ble temmelig usikker og sa at dette skulle han undersøke for dette trodde han ikke noe på. Resultatet var at etter 3 mnd. så solgt han bilen uten å ha kjørt noe med den i løpet av disse 3 mnd. Hvorfor det tror du.... :lol:

Edited by Fordelsker
Link to comment
Share on other sites

Han ble temmelig usikker og sa at dette skulle han undersøke for dette trodde han ikke noe på. Resultatet var at etter 3 mnd. så solgt han bilen uten å ha kjørt noe med den i løpet av disse 3 mnd. Hvorfor det tror du....
He he

Vel, jeg er nok mest glad i japser (ennå) - fordi jeg har kjørt dem mil etter mil uten antydning til problemer (selv om det var gamle biler).

Men nå prøver jeg Ford, og er veldig fornøyd hittil.

 

Det du kan gjøre hvis denne formen for soting oppstår slik at den ikke vil starte er å gjøre stikk i strid med sunn fornuft. Du kan nemlig trå gasspedalen helt i bunnen samtidig som du forsøker å starte, da får du nemlig tømt sylinderene for ubrukt bensin.

Det står faktisk i INSTRUKSJONSBOKA (!!!) - som jeg faktisk har lest...

 

Det står at det SKAL man gjøre... he he...

 

Opplever av og til at når motoren kaldstartes - så går den opp til et visst turtall, og sakte men sikkert senker seg. Så etter 1-2 minutter stopper den...

 

Hva kan det skyldes?

 

(Jeg vet ikke når plugger, filter osv er skiftet sist...)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...