Jump to content

anbefalt turbo trykk?


viggo

Recommended Posts

Hei, lurte på om noen har no anbefaling ang turbotrykk med dette oppsettet : grønne dyser, steg 2 chip, 3bar map, 3" eksos, og rs500 ic (er ikke montert enda)

dette er på en cosworth 4x4 92 mod

viggo

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

har du grpA toppakning kan du lade 1,3bar ihvertfall.

 

takk for svar, joda, skal være gr,a pakning,(ifølge forrige eier), har for øyeblikket to alternativ på trykkjustering, 1, og 1,4 bar, det er borret hull i aktuatoren :(, så det er 1bar med hullet plugga, og 1,4 ellers, får få tak i en kran å sette på så d går å justere trykket på vettugt vis. vil helst at greiene skal gå leenge uten store reperasjoner...

viggo

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

kan trygt kjøre 1,4 bar so lenge bensinfilter pumpe er iorden....

ok, takker, joda filter er nytt, og pumpa håper jeg er ok:), er det en fordel å justere opp bensintrykket litt?, eller er d greit nok med standard? 3,5 på tommgang uten vacuum(tror jeg d var jeg hadde)

viggo

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

ok, takker, joda filter er nytt, og pumpa håper jeg er ok:), er det en fordel å justere opp bensintrykket litt?, eller er d greit nok med standard? 3,5 på tommgang uten vacuum(tror jeg d var jeg hadde)

viggo

 

det er rett bensintrykk

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

4.1 kg bensintrykk og 1.6 kg kjører vi på steg 3 oppsett.. orginal escort overbooster jo 1.3 på blå dyser i tre sekunder.

 

skulle funke bra med 1,4 på mitt oppsett da, den går hvertfall ok,( må være litt forsiktig på gassen for å bevare piggene:) )

bilen vil ikke bli brukt til banekjøring heller, så den bør vel holde en stund, hvor mye hk kan jeg anta å ha med dette oppsettet?

viggo

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Ja uten vacum, men ser nå att han har steg 2??!! aldri skjønnt poenge med at folk kjøper steg 2 når steg 3 er bedre og ikke ei krone dyrere.. ikke at det er så stor forkjel men chipe er jo programert til å gi litt ekstra. dermed litt ekstra turbotrykk.. 1.3 kg er vel normen på steg 2 oppsett.. men 1.4 kg går vel ettersom du ikke har mulighet til noe annet..

Link to comment
Share on other sites

Men så var det turboen din da :D sikkert en orginal t3 sak ?

 

joda, orginal t3 sak d :), tanken med steg 2 var å kjøre med denne en god stund, for så å muligens oppgradere til steg 3 og større turbo en annen gang. men med 1,4 i trykk vil det vel kanskje ikke bli så lenge til turbobytte allikavel? den virker til å være i god stand enda hvertfall...:)

viggo

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Ja uten vacum, men ser nå att han har steg 2??!! aldri skjønnt poenge med at folk kjøper steg 2 når steg 3 er bedre og ikke ei krone dyrere.. ikke at det er så stor forkjel men chipe er jo programert til å gi litt ekstra. dermed litt ekstra turbotrykk.. 1.3 kg er vel normen på steg 2 oppsett.. men 1.4 kg går vel ettersom du ikke har mulighet til noe annet..

 

I de "gode gamle dager" hadde Cosworth.no ett kjekt, det vi kan kalle trimmingsforslag på siden sin.

Denne har de dessverre fjærnet, men de selger heldigvis steg 2 turboen enda. Denne har A/R 0,55 turbinhus (fungere svært godt for oss vestlendinger, og det virker som den er totalt unyttig for dere østlandinger) og bør da ha tilhørende steg 2 chip for å fungere optimalt.

 

Alle grønnoppsett skal og bør lade 1,6 bar, vel? Bayjoo chippene har ladetrykksperre på ca. 1,8 BAR fordi de fleste Cosworthmotorer har problemer med å holde ladetrykket stabilt. Man kan da lade 1,6 bar helt ut til turtallsperren, uten å gå i boostcut i mellomregisteret.

 

Det eneste steg 3 chip er bedre til er selvsagt ett steg 3 oppsett.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har AB steg 3. den kutter over 1.7bar. Går det an å fjerne det??? ****** irriterende... hvorfor er det lagd kutt på ladetrykk på 1.8bar??

 

Fordi det ikke er effektivt med høyere ladetrykk enn dette på standard motor med de turboene som vanligvis brukes. Effektøkningen fra 1,5 - 1,8 er liten pga vanvittig lav tenning. Dette produserer nesten bare varme og ikke hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eg klare vertfall ikke å ligge på 1.6 bar jevnt. nå ladder jeg 1.7 og da detter den til 1.4-1.5 bar.

 

Det er som oftest pga turboens manglende luftkapasitet og/eller pga mer eller mindre tilfeldige "innstillinger" av actuator mm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mulig den ikke gir nok luft , men holder ikke en t34 til grønndyse oppsett da?? Innstillinger av actuator er det ikke tror jeg. Har prøvd med flere actuatorer, stramm og med akkuratt litt forspenn med og uten boostcontroller (turboxs). Mulig den ikke gir nok luft , men holder ikke en t34 til grønndyse oppsett da?? har ikke noe problem å lade nok, får bare ett høyere peak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mulig den ikke gir nok luft , men holder ikke en t34 til grønndyse oppsett da?? Innstillinger av actuator er det ikke tror jeg. Har prøvd med flere actuatorer, stramm og med akkuratt litt forspenn med og uten boostcontroller (turboxs). Mulig den ikke gir nok luft , men holder ikke en t34 til grønndyse oppsett da?? har ikke noe problem å lade nok, får bare ett høyere peak.

 

Jo, T34 holder i bøtter og spann i forhold til grønndysene.

 

Når vi nå vet at du har stor nok turbo og du sier at det ikke er feiljustert forspenn og bleed på actuator, da er det på tide å skjekke om:

 

1. Om det for lite kapasitet på luftfilteret.

2. Om det er for lite kapasitet på eksosanlegget,

3. Om det er lekkasje i trykksystemet ditt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

sikkert like mangen meninger som folk man spør... har kjørt 1,5 bar på min me grønniker, 500ic, gr a pakning,brako 12,9 bolter til toppen.t34 steg 3 . målte den til 289,4hk på hjulene med 4x4 og org IC... Dette er forresten en bil du pusla sammen raymond :) går so ei kula!

 

Det som egentlig er litt vensntlig er jo ikke hvor høyt trykk man har, men hva trykket er når man drar ut 3 eller 4 gir og nermer seg sperren..

 

Og grunnen til at trykket synker pleier enten å være pga for liten turbo,eller feil instilling av blødeventiler i forhold til wg..

Link to comment
Share on other sites

Det som egentlig er litt vensntlig er jo ikke hvor høyt trykk man har, men hva trykket er når man drar ut 3 eller 4 gir og nermer seg sperren..

 

Visst trykket øker når du drar ut 3 eller 4 gir så har du enten for liten wastgate eller for liten slaglengede på actuator til wastgate. tykket skal ikke øke på turtall.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...