Jump to content

3liters essex


Vebba

Recommended Posts

Jeg har store planer om å montere 3liter'n i GL'en min i løpet av vinteren. Har finni en motor som står i en gammel Transit som jeg får til en grei og fin penge.

 

Det jeg lurer litt på er hvordan denne motoren passer over på den girkassa som allerede står i bilen? Noen som vet med sikkerhet om det passer/ikke passer?

Ellers noe jeg må passe på?

 

Kom ikke på noe mer å spørre om akkurat nå, men det kommer sikkert flere ting :P

Edited by Vebba

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg ikke tar helt feil så er clutchhuset annerledes til essex motoren

 

jupp.. essexen er krensen på clutchhus for å sei det på den måtten.. men feilt lyd er det :D

 

men i transit? etter montert det da eller?

 

edit: ka kasse du har i granadan fra før`??

Edited by Eirik Vestre
Link to comment
Share on other sites

Essex og Colognemotoren har forskjellige clutch-hus, boltene passer ikke overens.

Har hørt at det skal være mulig å sette clutch-huset fra en essex på en kasse til Cologne, men har aldri prøvd det selv.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Transiten er ombygd til 3liter. Var visst en 1,7 som sto i den for mange år siden, så ville de ha noe med litt mer fres i. De fikk taki en skjært motor og fikk gaden og larsen (ford i trondheim) til å borre den opp og bygge opp motoren. Når dette var vet jeg ikke. Men motoren er visst orginalt fra en capri.

 

Men hvis dere mener det skal gå overens, så kan jeg gjøre ett forsøk ;) Lite vits i å prakke over transitkassa tenker jeg?

 

Btw: Bilen motoren er tenkt nedi:

 

DSC00223.jpg

Edited by Vebba

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

å, fin bil! bare du får på bakfangern da;) Granada er jo så fin bil, håper å få istand min også en vakker dag.

 

Blitt no mer motor? Hvorfor ikke bare en 2.8i da, ikke enklere med en motor som kom i den Granada'n?

- Holder på med garasje hjemme og skrur ikke en dritt!

Har minst 4 Sierraer, 1 Granada, 1 Orion, 1 Rekord, 1 Kadett og ei Hobby-vogn:)

Ønsker å bli kvitt: 4 Sierra stasjonsvogn-dører, 2.9 motor, Astra G HF-skjerm og 5-bolt skivebakstilling.

Mine prosjekter

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...