Jump to content

motorbytte 2.0l til v6


sierraturbo

Recommended Posts

skal nå kjøpe meg en sierra 2.0gl med automatgear (1987 mod sedan) og har planer om å sette i en v6 er kansje en 2.3l eller 2.8l eller 2.9l men blir nok mest sansynlig en 2.3l fra en eldre sierra eller granada med 5 trins manuel gear eller viss dere mener jeg bør velge en anen motor så kan dere greit det men vil helst ha 6syl da det er litt finere lyd i de :blush: (vill ikke ha cosworth blir jo stjelt så fluer) men nå kommer det viktige hva må byttes i understell og bremser for å få det godkjent.

 

hva motor er dette? ikke och det vel :huh:

 

 

 

å her er bilen :rolleyes:

 

 

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

hva motor er dette? ikke och det vel :huh:

 

Nei, det du har der er nok ingen och. Ser mer ut som en helt vanlig OHC med gasser...

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

og er det mye jobb å bygge om fra automatgear til manuell? da tenker jeg helst på cluthpedalen må det sveises fester eller er det fester alerede? mye jobb?

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

Det du har er en helt alminnelig Pintomotor, 2.0.

De har benevnelsen Single OverHead Camshaft, SOHC eller OHC om du vil.

Å bytte til 2.3 maskin gir deg en effektøkning på skremmende 13 Hk og veier en del ekstra.

Ville vel heller byttet til manuellkasse, bygget litt eksos, planet og portet toppen og fått tak i litt festligere luftfilter.

Gasseren på 2.0 tåler effektøkning til 120 Hk mener jeg å ha lest.

 

Om du absolutt vil ha V6 ville jeg gått for 2.8 med gasser, da slipper du å bytte bensintank, bruker slanger og mye av ledningsnettet og får kjapt og greit 135 Hk.

Men det er jo mye som må gjøres med bremsene i såfall.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

skal nå kjøpe meg en sierra 2.0gl med automatgear (1987 mod sedan) og har planer om å sette i en v6 er kansje en 2.3l eller 2.8l eller 2.9l men blir nok mest sansynlig en 2.3l fra en eldre sierra eller granada med 5 trins manuel gear eller viss dere mener jeg bør velge en anen motor så kan dere greit det men vil helst ha 6syl da det er litt finere lyd i de :blush: (vill ikke ha cosworth blir jo stjelt så fluer) men nå kommer det viktige hva må byttes i understell og bremser for å få det godkjent.

 

Hvis du skal ha V6'er burde du gå høyere enn 2,3 litern. Hadde en selv, men byttet den ut igjen til en 2.0i OHC :P Motoren går jo bra, men savnet litt effekt, og 2.0i har omtrent samme effekt ;)

Hvis du skal ha en 2,8 eller 2,9 Kan du jo se om du finner en billig delebil med en slik motor originalt. Da finner du alt du trenger på den bilen :)

 

Motor med ledningsnett (sef;))

Girkassa

Radiatoren hadde vel inn-/utgang til slanger motsatt av R4, så denne må byttes.

Motorfestene har en ørliten forskjell (en liten tapp som er flyttet 1cm. På min ble dette fikset med vinkelsliper :rolleyes:)

Bremser

Stabilisatorstag foran tror jeg må byttes

Kanskje fjærene foran da en V6'er veier litt mer enn R4 ;)

Kan være en ide og bytte differensialen for å få rett utveksling.

Hvis det er turteller i bilen må denne byttes til en som er beregnet til V6

 

 

Og angående godkjenning: Snakk med biltilsynet og hør hva de har å si. De blir mye vennligere da! (flere her på forumet som kan si det samme). Møt gjerne opp personlig istedefor å ta en kjapp telefon :)

 

Lykke til med prosjektet :)

Edited by drezz
Link to comment
Share on other sites

har nå hvert å hentet bilen :rolleyes: billig bil 2000kr og lite rust er det også i den litt helt bak på kanalene og litt på hjulbuer bak ikke så gale. men alt anet av bilen er vrak nesten. har vert hund i bilen så har spist opp heile bilen invenig :wacko:. bilen stoppet sikker 7-8 ganger på hvei hjem ca 3 mil sikker toppakningen eller noe da bilen blir for varm og stopper de førse 10-15min stoppet den ikke men så var det oftere og oftere. kjørt 282000km tror eg :ph34r: ser den er kjør så taxi over 50000km første året

 

weber.JPG

 

slik går det med hund i bilen :blink:

skade.JPG

 

utføre på gata.

sierraen1.JPG

 

sånn den ser ut inni.

framme.JPG

Edited by sierraturbo

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

da tror jeg ikke det blir 2,3l motor da. men hvor mye mer bensin bruker en 2,8 en 2.0l som står i den? fjærer ja hmm skal senkes uansett så er ikke så stort problem det.men tror nok det beste er en anen motor da denne er gått 282000km og er ikke heilt bra da den går varm. men lager meg en prosjekt tråd

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

ja hva slags er dette står weber på den.

 

Er vel en helt vanlig Weber, mener å huske at den heter Weber 2V.

 

....men hvor mye mer bensin bruker en 2,8 en 2.0l som står i den?

 

Med mindre din motor drikker like mye bensin som min gjorde (over 2 liter mila, 7 liter den dagen bensinslangene begynte å lekke), så må du nok regne med økt forbruk. V6-erene er tørste...

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

....men hvor mye mer bensin bruker en 2,8 en 2.0l som står i den?
Med mindre din motor drikker like mye bensin som min gjorde (over 2 liter mila, 7 liter den dagen bensinslangene begynte å lekke), så må du nok regne med økt forbruk. V6-erene er tørste...

 

 

og da lurer jeg på om jeg bare skal holde meg til en 4syl motor i den da.

 

blir 2.0 dohc i denne.

Edited by sierraturbo

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...