Jump to content

juksing på sierra cosworth


Guest setra

Recommended Posts

har en 2wd 89 mod sierra cosworth, og jeg har flere problemer.

 

1: den "hakker" på ca 2000 og 3000 omdreininger. (rykker og pottesmell)

 

2: når jeg tråkker inn gassen virker det som den skal dø ut i ca 1 sek. før det smeller til og begynner å dra avgårde.

 

3: når jeg har den i 4 og 5 gir så begynner turbutrykket å "slippe ut" når jeg får ladet ca 1,3-1,4 kg. (pop off lyden kommer)

 

har portet topp, lav komp stempler, gr. a pakkning, T34 turbo, siemens 800 dyser, 400 chip, 3bar map, 3" mongose effekt anlegg.

 

har byttet: plugger (0,6 i åpning), fordeler lokk (2 ganger), rotor, sensor inni fordeleren. veiv sensor, høy effekt coil, plugg ledninger, ledning fra coil til fordeler, tennings forsterker, map sensor, hjerne, wastegate, pop off ventil.

 

har riktig bensin trykk (3,5 bar)

 

noen som har noen ideer til hva som kan være galt?

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Hvis du har litt høy tomgang åsså bør du sjekke om det drar noe falsk lyft noe sted... hadde samme symptomer jeg og da var halve plenumspakningen vekk.... :)

Link to comment
Share on other sites

Hatt problem #1 og #2 jeg også.

 

1: den "hakker" på ca 2000 og 3000 omdreininger. (rykker og pottesmell)

 

2: når jeg tråkker inn gassen virker det som den skal dø ut i ca 1 sek. før det smeller til og begynner å dra avgårde.

 

På #1: Når jeg ga jernet så fjuska den, men om jeg gassa forsiktig gikk det bra. Da justerte jeg ned turbotrykket på aktuatoren, å det ble bedre.

 

#2: Skjedde bare noen ganger, ikke alltid, når bilen gikk høyere på turtall enn normalt og jeg ga full gass dødde den ut før den bro avgårde igjen, å fjuska og jokka litt sånn. Men plutselig ble kunne den bli bra igjen. Fikk tips om at det kunne være mapsensoren, men siden du har bytta den, kan det sikkert ikke være det?

 

Håper du finner ut av det!

Link to comment
Share on other sites

har bil tema coil.. vet det høres litt jalla ut, men har hørt at det skal være nok effekt i de..

 

dumpen er ikke problemet, har byttet med en jeg vet funker.

 

plenumspakningen har jeg ikke sjekka. den er litt høy på tomgang, så er muli du er inne på noe. skal sjekke det imarra så får vi se.

 

når det gjelder de pluggene ved torpedo veggen, så kan jeg ikke skjønne hvilke du mener.. har lest andre poster på det forumet her, og flere ganger har folk nevnt" de tre kontaktene ved torpedo veggen".. men jeg finner jo ikke noen kontakter.. vist noen vet hva de ledningene går til hadde de kanskje vært litt lettere å finne.

 

takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjøre for å skjekke etter flaskluft er å kjøpe deg en box startgass og spraye rundt ved innsuge og vis da turtall øker er det falskluft :)

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

har bil tema coil.. vet det høres litt jalla ut, men har hørt at det skal være nok effekt i de..

 

dumpen er ikke problemet, har byttet med en jeg vet funker.

 

plenumspakningen har jeg ikke sjekka. den er litt høy på tomgang, så er muli du er inne på noe. skal sjekke det imarra så får vi se.

 

når det gjelder de pluggene ved torpedo veggen, så kan jeg ikke skjønne hvilke du mener.. har lest andre poster på det forumet her, og flere ganger har folk nevnt" de tre kontaktene ved torpedo veggen".. men jeg finner jo ikke noen kontakter.. vist noen vet hva de ledningene går til hadde de kanskje vært litt lettere å finne.

 

takker for svar

 

Kanskje dem er flytta....orginalt ligger dem noen få cm over nivået til topplokket, stripsa fast til lydisoleringa rett bakenfor...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

-Eller map-sensor, vanntempsensor! :mellow:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

har bil tema coil.. vet det høres litt jalla ut, men har hørt at det skal være nok effekt i de..

 

dumpen er ikke problemet, har byttet med en jeg vet funker.

 

plenumspakningen har jeg ikke sjekka. den er litt høy på tomgang, så er muli du er inne på noe. skal sjekke det imarra så får vi se.

 

når det gjelder de pluggene ved torpedo veggen, så kan jeg ikke skjønne hvilke du mener.. har lest andre poster på det forumet her, og flere ganger har folk nevnt" de tre kontaktene ved torpedo veggen".. men jeg finner jo ikke noen kontakter.. vist noen vet hva de ledningene går til hadde de kanskje vært litt lettere å finne.

 

takker for svar

 

Ledningene til de kontaktene går til dyser,veivaksel føler og fordeler blant annet.. Følg ledningene fra disse så kommer du nok frem til de tre "magiske" stikkene.. :)

Link to comment
Share on other sites

ser du bor i østfold har du hatt bilen lenge? har du opplevd noe av det samme før? for meg låter det ut som det er noe galt med og er du sikker på at du har en chip som er tip top?

 

har hatt bilen i et halvt år ca. snakket med forige eier om problem nr 3, og han hadde hatt det problemet, da byttet han fordelerlokk og rotor. men nå har jeg jo byttet dette opptil flere ganger, så tror ikke det er det.

 

har byttet dyser og chip etter at jeg begynte å få problemer med turbotrykks utslippingen.. skal prøve å sette inn nye dyser å chip igjen til uka, ettersom jeg har begynt å få misstanke om at problem nr2 kan være "seige" dyser..

Link to comment
Share on other sites

ser du bor i østfold har du hatt bilen lenge? har du opplevd noe av det samme før? for meg låter det ut som det er noe galt med og er du sikker på at du har en chip som er tip top?

 

har hatt bilen i et halvt år ca. snakket med forige eier om problem nr 3, og han hadde hatt det problemet, da byttet han fordelerlokk og rotor. men nå har jeg jo byttet dette opptil flere ganger, så tror ikke det er det.

 

har byttet dyser og chip etter at jeg begynte å få problemer med turbotrykks utslippingen.. skal prøve å sette inn nye dyser å chip igjen til uka, ettersom jeg har begynt å få misstanke om at problem nr2 kan være "seige" dyser..

 

Begynn å se deg om ette nytt ledningsnett.....ikke så utrolig dyrt i forhold til all den feilsøkinga du driver med nå <_<

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Begynn å se deg om ette nytt ledningsnett.....ikke så utrolig dyrt i forhold til all den feilsøkinga du driver med nå <_<

 

Peder

 

heldigvis har jeg en som jeg låner deler av til å prøve, ellers hadde det fort blitt dyrt ja...

 

pluggene som sitter på nå er noen platinium plugger fra bosch, husker ikke helt hva typen heter, har også prøvd motorcraft og champion plugger uten hell.

 

pop off'en som jeg har byttet til har stått på en cosworth som lader 2bar, så har gått litt vekk fra teorien om at det er den som er for svak.

 

får teste med en annen coil, så får vi se.

 

er litt punch på å få sjekka den plenumspakningen som ble nevnt ovenfor også, men har blitt dårli med skruing idag.

 

de tre "magiske" er lokalisert foresten.. hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest setra

har funnet ut av problemene, og tenkte det kunne være til hjelp for andre med lignende problemer om jeg skrev hva jeg fant ut.

 

problemene med at den hakket på 2-3000 omdreininger var de tre omtalte kontaktene som var møkkete. sprayet på kontakt spray, og så ordnet det seg.

 

problemet med at den holdt på å dø ut når jeg tråkket på gassen, før det smalt til å spant av sted, var temp sensoren på innsuget som var ødelagt.

 

grunnen til at turbo trykket "slapp" ut var aktuatoren som var for gammel å slakk til å kunne kjøre med så høyt trykk på.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...