Jump to content

Bytte sikringsbox i mk6 95 1.8si


RstS2

Recommended Posts

Hey!!

 

Må bytte sikringsbox i escorten min da vifta har slutta og virke på stilling 2,

sjekket litt rundt og det er vist sikringsboxen som pleier og bugge litt på disse?

 

Det jeg lurer på er alle mk6 sikringsboxer like?? min er en sein 95 mk6 og har gått 250000km,

har det noe forseig og finne en nyere escort på huggern med mindre km og ta boxen fra den??

 

eller kan disse feilene komme sånn helt tilfeldig? med mindre km.

BTW::er disse lett og bytte, er det bare og plugge ut og inn igjen??

 

 

Veit Ford har noen forbedret boxer til salgs men de koster nesten 2 laken.

 

Bør jeg kjøpe ny eller finne en på huggern????

 

Takker for alle svar

Edited by RstS2
Link to comment
Share on other sites

Hey!!

 

Må bytte sikringsbox i escorten min da vifta har slutta og virke på stilling 2,

sjekket litt rundt og det er vist sikringsboxen som pleier og bugge litt på disse?

 

Det jeg lurer på er alle mk6 sikringsboxer like?? min er en sein 95 mk6 og har gått 250000km,

har det noe forseig og finne en nyere escort på huggern med mindre km og ta boxen fra den??

 

eller kan disse feilene komme sånn helt tilfeldig? med mindre km.

BTW::er disse lett og bytte, er det bare og plugge ut og inn igjen??

Veit Ford har noen forbedret boxer til salgs men de koster nesten 2 laken.

 

Bør jeg kjøpe ny eller finne en på huggern????

 

Takker for alle svar

Å bytte sikringsboks innebærer som oftest at man må ut med store deler av ledningsnettet i bilen. Nå vet jeg ikke om nyere escorter har hurtigkoblinger for alle ledninger ut fra sikringsboksen, men noe sier meg at dette ikke er tilfellet.

 

Hvis vifta di ikke funker på trinn 2, men på trinn 1 og 3 så er det vel naturlig å begynne med å prøve en annen bryter :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Å bytte sikringsboks innebærer som oftest at man må ut med store deler av ledningsnettet i bilen. Nå vet jeg ikke om nyere escorter har hurtigkoblinger for alle ledninger ut fra sikringsboksen, men noe sier meg at dette ikke er tilfellet.

 

Hvis vifta di ikke funker på trinn 2, men på trinn 1 og 3 så er det vel naturlig å begynne med å prøve en annen bryter :)

 

 

Har ofcoz testa andre brytere......

Link to comment
Share on other sites

Sikringsboksen på Escort er enkel og bytte. Tar 20-30 min. Du burde kjøpe ny hvis du skal bytte. Tror ikke ny koster mye over 1k men..( gjorde det sist jeg bytta) ;)

Sierra Cosworth 92 evighetsprosjekt

Link to comment
Share on other sites

Sikringsboksen på Escort er enkel og bytte. Tar 20-30 min. Du burde kjøpe ny hvis du skal bytte. Tror ikke ny koster mye over 1k men..( gjorde det sist jeg bytta) ;)

 

 

OK supert takker for svar, blir til at jeg kjøper ny :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Mulig svaret er noe for seint, men prøver likevel.

Hvis viften fungerer på 1 og 3, men ikke på 2, så er det ikke sikringsboksen som er gåen.

Fremme i motorrommet, over friskluftviften, er det montert inn to motstander som regulerer ned hastigheten til viften.

Ifølge koblingsskjemaet, så skal strømmen gå gjennom begge motstandene når bryteren til viften står i stilling 1.

Hvorfor den ikke fungerer i stilling 2, kan være at det er eiret på kontakten der ledningene går innpå denne motstanden, eller at kanskje den ene motstanden likevel er brent og at dette ikke er koblet slik jeg skrev over.

 

Er lettest om du har voltmeter og vet hvordan du skal bruke dette.

Da kan du f.eks måle om du har spenning inn på de forskjellige kontaktene til disse motstandene, eventuellt ohme disse.

 

Men, mulig sikringsboksen er på vei, så jeg får se om det dukker opp noen svar her fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Mulig svaret er noe for seint, men prøver likevel.

Hvis viften fungerer på 1 og 3, men ikke på 2, så er det ikke sikringsboksen som er gåen.

Fremme i motorrommet, over friskluftviften, er det montert inn to motstander som regulerer ned hastigheten til viften.

Ifølge koblingsskjemaet, så skal strømmen gå gjennom begge motstandene når bryteren til viften står i stilling 1.

Hvorfor den ikke fungerer i stilling 2, kan være at det er eiret på kontakten der ledningene går innpå denne motstanden, eller at kanskje den ene motstanden likevel er brent og at dette ikke er koblet slik jeg skrev over.

 

Er lettest om du har voltmeter og vet hvordan du skal bruke dette.

Da kan du f.eks måle om du har spenning inn på de forskjellige kontaktene til disse motstandene, eventuellt ohme disse.

 

Men, mulig sikringsboksen er på vei, så jeg får se om det dukker opp noen svar her fremover.

 

Hei du, neida bedre seint enn aldri...heheh oki disse motstandene må jeg sjekke, har ikke fått ny sikringsbox ennå siden det ikke er noen krise .

Takker for tipset, skal sjekke i morra:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!!

 

Ja da har vifta mi tatt kvelden helt, selvfølgelig nå som det snør og trenger vifte som bare f...!!!

 

Fikk aldri sjekka de motstandene foran i motor rommet, må du ut med batteri for og komme til ??? trangt som juling der jo...

 

Men nå er det vel heller vifta som har kvelda.

 

Sikringsboxen det er snakk om, er det den første boxen du kommer til eller den bak som må hempes av for og komme til??? relebox bare???

 

Hva tror dere??? siden den funka bare på 1 og 3 først og nå helt død, viftemotoren eller motstand eller sikringsboxen?

 

Takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

er garrantert motstanden din som har tatt kvelden, er et kjent problem på ford generelt, koster ca 400kr ny på ford kosta ihvertfall det til sierra cosworth

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hvis den ikke går på trinn tre, har nok viften tatt kveld, eller så kan det være at det er en sikring eller selve sikringsboksen som er defekt.

Grunnene til at jeg påstår dette, er:

- På max guffe på viften, går det ikke strøm via noen som helst av formotstandene til den.

- Sikringsboksen i Escorten til madammen, er defekt. Det er strøm gjennom sikringen, men ingen spenning på ledningen ut av boksen og videre til hastighetsbryteren.

 

Jeg er tenkt å fikse sikringsboksen i bilen hennes, men må bare gidde en dag.

Sist jeg drev på med den, regnet det, og bilen skulle brukes dagen etter.

I tillegg så virket det som om at det er litt pes å få ut denne boksen.

 

Med sikringsboksen, tenker jeg på hele enheten, altså denne:

 

c04d_1.JPG

 

Å komme inn til viften tror jeg ikke er så fryktelig vrient.

Dekselet over den var allerede løst på madammens bil, så hvordan det løsnes er jeg desverre ikke sikker på.

Hvis viften er defekt, frykter jeg at en må ta ut hele dashbordet.

Vet heldigvis ikke det heller, så det er godt mulig at den kan taes ut via motorrommet.

Link to comment
Share on other sites

Hei!!

 

Det var ikke motstanden ved vifta, så da er det nok vifta som har tatt kvelden.

Når jeg tenker på det ,så har det luktet litt svidd når jeg har startet om morran og vifta på full guffe.

Er nok den ja, er ett styr og bytte den motstanden, når du ikke veit hvordan den er festet.

 

Ut med batteri, da kommer du til og kjenner den men umulig og se, dekselet over er ett mareritt og få av men fikk løsnet det litt på venstre side

og da kommer du til 2 muttere ,en på hver side av vifta, dra av den ene pluggen på motstanden, den andre sitter fast i vifta,skru av en jordings plugg

rett på undersiden til høyre av vinduspussermotoren,to små svarte ledninger som er skrudd i karosseriet.

Med litt bending av dekslet over så er det bare og ta ut vifta, det gikk her ihvertfall.med mye slitt.

 

Må nok en tur på høggern i morra og fixe ny vifte, men nå veit jeg ihvertfall hvordan jeg fort skal skifte den:-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighet for det, så prøv å mate viften direkte med 12 volt.

Da får du sjekket om den står, eller om det er sikringsboksen som feiler.

Ville bare nevne det, så du muligens slipper å bytte en vifte som fungerer.

 

Eller, du kan jo sjekke spenningene inn til viften også da... Sikkert det enkleste.

Har den 12 volt, så er det viften. Er det null spenning, så vil jeg gjette på sikringsboksen.

 

Men trolig er det viften som har gitt opp...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighet for det, så prøv å mate viften direkte med 12 volt.

Da får du sjekket om den står, eller om det er sikringsboksen som feiler.

Ville bare nevne det, så du muligens slipper å bytte en vifte som fungerer.

 

Eller, du kan jo sjekke spenningene inn til viften også da... Sikkert det enkleste.

Har den 12 volt, så er det viften. Er det null spenning, så vil jeg gjette på sikringsboksen.

 

Men trolig er det viften som har gitt opp...

 

Hmmm nå begynner jeg og lure, vifta går når jeg mater den med 12volt direkte.

Det jeg har byttet, motstand ved vifte, viftebryter og sikringboxs fortsatt så funker den ikke??????

 

Pleier det og bli brudd på ledninger ut til motorrom?? har ikke målt ut ved motorrom enda pga trangt som f...

 

btw: på sikringsboxen hvis du vipper den ned fra hempa, den første store plugg du ser, en av ledningene i kabelen ligger ut med en sikring på som er smeltet??

Hva er dette?? noen andre som har sikring der på ledningen?? kan det være en enda en sikring til vifta?? hakke byttet den enda, rakk ikke igår pluss

var litt lei hele greia, men kan ikke finne noe som ikke funker ellers .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...