Jump to content

kamkjede


Guest sierraman

Recommended Posts

Guest sierraman

Hvordan får man av kamkjede på en DOCH-motor?

Eg trudde det var et låsledd, slik som på motorsykkler, men det finner eg ikkje selv om eg har dratt kjede noen ganger rundt.

 

takk for svar :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest sierraman
må dra den opp etter at du har løsnet den nede. er ikke så mange måter å gjøre det på.

 

 

 

kjede er altså helt, ingen låsesplint. ok. får prøve igjen da

Link to comment
Share on other sites

Håper du er helt sikker på hva du gjør for noe når du holder på med slikt selv. Du må ha ny kjedestrammer, og denne kan ofte trenge litt "hjelp" for å funke.

Vet om "hjemmemekkere" som har holdt på med slikt selv, med en haug bøyde ventiler og ødelagt stempel som resultat :(

Link to comment
Share on other sites

Håper du er helt sikker på hva du gjør for noe når du holder på med slikt selv. Du må ha ny kjedestrammer, og denne kan ofte trenge litt "hjelp" for å funke.

Vet om "hjemmemekkere" som har holdt på med slikt selv, med en haug bøyde ventiler og ødelagt stempel som resultat :(

Mener du at dette ikke er en jobb for hobbymekkere?? Må muligens av med toppen selv, så hadde vært kjekt å vite om det bare er å gi opp før man har begynt liksom..hehe

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får man av kamkjede på en DOCH-motor?

Eg trudde det var et låsledd, slik som på motorsykkler, men det finner eg ikkje selv om eg har dratt kjede noen ganger rundt.

 

takk for svar :rolleyes:

Du har selfølgelig servicemanualen til DOHC motoren .

Om ikkje

vil Anbefale deg en tur til eventuelt biltema KJØP deg HAYNES gjør det sjælv hånd boka boka " Ford Sierra 1982 till 1993 "

Her står det hvor dan og hva du skal gjøre .

Link to comment
Share on other sites

ikke noe problem om du har tid og kan skru litt..

 

var veldig usikker første gang jeg skulle gjøre dette, gikk bra med meg og bilen :lol:

 

koster 12 000kr på ford for bytte av topp pakning på dohc :blink:

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvilket nivå du ligger på, men du skal ha tunga veldig rett i kjeften når du holder på med akkurat denne motoren, er til og med ford-mekanikere som har dreti seg ut på en slik jobb.

 

Hvorfor skal du ha av toppen da ?

En toppakning som jeg tror synger på siste verset...Lekker ut litt olje i front av motor :(

 

EDIT: var kanskje ikke meg du spurte?hehe

Edited by rogern
Link to comment
Share on other sites

er ikke noe problem å ta den av, gjorde dette selv for ikke så lenge siden..

men du må ha en ny strammer til kjedet..

hvis du står foran bilen, så er det en slags arm som står nede under det venstre kamhjulet. Kan minne om den som er bakerst på giret på en sykkel.

 

den kan presses ned, så kan kjedet taes av. Ikke splitt kjedet..

Denne strammeren må kjøpes ny( er en hylse under selve den armen med et lite tannhjul på..)

 

pass på at motoren er stilt inn på nullpunkt før du løser ut den strammeren..

Link to comment
Share on other sites

Guest sierraman

Skal ha av kjede på en delemotor, slik at eg får litt trening før eg går igang med kvassere kammerer på motoren som står i bilen.

Kjøpte HAYNES boka på biltema idag, sto mye bra der.

 

Men gshock skriver at motoren må stå i et nullpunkt når du løser ut strammeren, hva mener du/han med det?

 

Og hva er prisen på en ny strammer?

 

Takker for svar B)

Link to comment
Share on other sites

Skal ha av kjede på en delemotor, slik at eg får litt trening før eg går igang med kvassere kammerer på motoren som står i bilen.

Kjøpte HAYNES boka på biltema idag, sto mye bra der.

 

Men gshock skriver at motoren må stå i et nullpunkt når du løser ut strammeren, hva mener du/han med det?

 

Og hva er prisen på en ny strammer?

 

Takker for svar B)

 

har aldri hørt om det eller gjort det selv. :huh:

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

Skal ha av kjede på en delemotor, slik at eg får litt trening før eg går igang med kvassere kammerer på motoren som står i bilen.

Kjøpte HAYNES boka på biltema idag, sto mye bra der.

 

Men gshock skriver at motoren må stå i et nullpunkt når du løser ut strammeren, hva mener du/han med det?

 

Og hva er prisen på en ny strammer?

 

Takker for svar B)

 

 

Prisen på en ny strammer er 514kr hos ford :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...