Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter å ha kjørt x antall Sierra IS og 2,0 i gl osv. av alle årsmodeller , har jeg lagt merke til at 85-86mod.motorene er mye friskere en 87-89.

Jeg har byttet motorstyring også , men 87-89 motoren er å blir dau.

Så etter å ha demontert en 86 motor og en 88 , har jeg gått på med lupe for å finne forskjellen.

Det viser seg at forbrenningskammeret i 88 motoren er en del høyere en i 86 , ca 1,2mm.

Dette vil jo utgjøre en god del på kompresjonen , og er forklaringen på effektforskjellen.

Stempelhøyden er prikk lik , og nei 86 toppen er ikke høvlet. Jeg har målt høyden på begge toppene og den er lik.

Kamakslingene er også identiske.

Dette gjelder motorer føre de kom med katalysator.

 

Tenkte bare informere om dette , da det også er viktig ved turbokonvertering.

 

Kjetil

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

Så vil dette si at man kan montere en topp fra is 85-86mod på den nyere ohc motorn og denne vil da gå bedre?

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Posted

Kan ikke gi noen garanti på det , men ut i fra det jeg fant på mine motorer så ser det slik ut.

 

Vil gi samme effekt med å høvle toppen ca 1mm , men da må man justere opp kammen etterpå.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Guest jalla racing IST
Posted

jeg har målt en egr motor 89-90 mod og der er stemplet 1mm lavere enn ifra 86

Posted

ikke i autodata, der er noen oppført med 8,1:1 eller 8:1 mener jeg det var.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Posted (edited)

Ja , men som jeg skrev øverst gjelder dette motorer uten katalysator.

 

For meg så var dette noe jeg ikke viste om , men hvis det bare er meg så kan denne posten slettes.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Guest SieRRa
Posted
Ja , men som jeg skrev øverst gjelder dette motorer uten katalysator.

 

For meg så var dette noe jeg ikke viste om , men hvis det bare er meg så kan denne posten slettes.

 

 

Måler du bredda ,så finner du ut noe mere hehe

Posted (edited)

Jada , i forhold til min 81. topp har du rett med 1,9mm.

Pokker også.... hehe.

Men , ventillene er like store.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

hadde blitt litt mere riktig måling. hvis du la en plexiglass plate(med et lite hull) over forbrenningskammeret etter du fylte kammeret med vann f.eks. og så hatt en passe stor sprøyte som du "sugde" opp vannet med og sjekket hvor mye vann det var evnt. i forskjell. hadde vært artig å vite.

Posted

Ja , skal bruke plexi , olje og målesprøyte senere for å finne nøyaktig volum.

Men utformingen av kammeret er helt lik , bare flyttet ca. 1,2-1,3mm høyere opp på 87-89 toppen.

Det jeg ville påpeke er at det ER forskjell på disse toppene.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted
Ja , skal bruke plexi , olje og målesprøyte senere for å finne nøyaktig volum.

Men utformingen av kammeret er helt lik , bare flyttet ca. 1,2-1,3mm høyere opp på 87-89 toppen.

Det jeg ville påpeke er at det ER forskjell på disse toppene.

greit at noen tar seg bryet med å finne ut dette da:)

kjekt å vite :closedeyes:

quote graham robson: "you know, we could put that engine in a sierra, with a turbo, and there`s no way anything would beat us on the track"

Posted (edited)

I autodata så står det følgende på motorkode NRA/NRD:

NRA = 9,2:1 og NRD = 8,5:1 på Sierra 2.0 fra 1985-1987

Står oppført med hk 115/85kW på begge.? hmm?

 

Motorkode NRB og NR2:

NRB/NR2 = 9,2:1 dette på Sierra 2.0 fra 1985-1986

Står oppført med hk 115/85kW

 

Motorkode N4A/N4I:

N4A kom både med 9,2:1 og 8,5:1 på Sierra 2.0 i 1987-1989

N4I kom med 9,2:1 på Sierra 2.0 i 1987-1989

Disse står også oppført med hk 115/85kW

 

Så har vi den 100hk med N4B motorkode den kom med 8,5:1 på Sierra 2.0 i 1987-1989

Edited by LordSnick

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Posted (edited)

Tror alle som bygger/ trimmer ohc må måle ut kompresjonsforholdet selv , da det er så mange forskjellige utgaver.

 

Kompresjonsforholdet regnes ut på følgende måte:

 

Vs+Vk dele på Vk = kompresjonsforhold.

 

Vs = Volum sylinder ( Volumet over stempel med stempelet i nedre dødpunkt)

Vk = Volum kompresjon ( Volumet i forbrenningskammeret + ev.volumet i forsenkingen i stempelet hvis du har lavkompstempler.)

 

Måles i kubikkdesimeter ( dm3)

 

Husk å ta med tykkelsen på toppakningen sammenpresset i beregningen.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...