Slåstad RS Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Etter å ha kjørt x antall Sierra IS og 2,0 i gl osv. av alle årsmodeller , har jeg lagt merke til at 85-86mod.motorene er mye friskere en 87-89. Jeg har byttet motorstyring også , men 87-89 motoren er å blir dau. Så etter å ha demontert en 86 motor og en 88 , har jeg gått på med lupe for å finne forskjellen. Det viser seg at forbrenningskammeret i 88 motoren er en del høyere en i 86 , ca 1,2mm. Dette vil jo utgjøre en god del på kompresjonen , og er forklaringen på effektforskjellen. Stempelhøyden er prikk lik , og nei 86 toppen er ikke høvlet. Jeg har målt høyden på begge toppene og den er lik. Kamakslingene er også identiske. Dette gjelder motorer føre de kom med katalysator. Tenkte bare informere om dette , da det også er viktig ved turbokonvertering. Kjetil Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Ford ragger Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Så vil dette si at man kan montere en topp fra is 85-86mod på den nyere ohc motorn og denne vil da gå bedre? Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link
Slåstad RS Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Kan ikke gi noen garanti på det , men ut i fra det jeg fant på mine motorer så ser det slik ut. Vil gi samme effekt med å høvle toppen ca 1mm , men da må man justere opp kammen etterpå. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Maarius Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Dette vil du jo kunne lese ut av motordata... kompresjonsforholdet...
Guest jalla racing IST Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 jeg har målt en egr motor 89-90 mod og der er stemplet 1mm lavere enn ifra 86
Slåstad RS Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Er ikke så lett , da alle står oppført med 9,2:1 . Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
LordSnick Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 ikke i autodata, der er noen oppført med 8,1:1 eller 8:1 mener jeg det var. 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
Slåstad RS Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 (edited) Ja , men som jeg skrev øverst gjelder dette motorer uten katalysator. For meg så var dette noe jeg ikke viste om , men hvis det bare er meg så kan denne posten slettes. Edited March 27, 2007 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Guest SieRRa Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Ja , men som jeg skrev øverst gjelder dette motorer uten katalysator. For meg så var dette noe jeg ikke viste om , men hvis det bare er meg så kan denne posten slettes. Måler du bredda ,så finner du ut noe mere hehe
Slåstad RS Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 (edited) Jada , i forhold til min 81. topp har du rett med 1,9mm. Pokker også.... hehe. Men , ventillene er like store. Edited March 27, 2007 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
RsMuffe Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 hadde blitt litt mere riktig måling. hvis du la en plexiglass plate(med et lite hull) over forbrenningskammeret etter du fylte kammeret med vann f.eks. og så hatt en passe stor sprøyte som du "sugde" opp vannet med og sjekket hvor mye vann det var evnt. i forskjell. hadde vært artig å vite.
Slåstad RS Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Ja , skal bruke plexi , olje og målesprøyte senere for å finne nøyaktig volum. Men utformingen av kammeret er helt lik , bare flyttet ca. 1,2-1,3mm høyere opp på 87-89 toppen. Det jeg ville påpeke er at det ER forskjell på disse toppene. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
rsemil Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Ja , skal bruke plexi , olje og målesprøyte senere for å finne nøyaktig volum. Men utformingen av kammeret er helt lik , bare flyttet ca. 1,2-1,3mm høyere opp på 87-89 toppen. Det jeg ville påpeke er at det ER forskjell på disse toppene. greit at noen tar seg bryet med å finne ut dette da:) kjekt å vite quote graham robson: "you know, we could put that engine in a sierra, with a turbo, and there`s no way anything would beat us on the track"
LordSnick Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 (edited) I autodata så står det følgende på motorkode NRA/NRD: NRA = 9,2:1 og NRD = 8,5:1 på Sierra 2.0 fra 1985-1987 Står oppført med hk 115/85kW på begge.? hmm? Motorkode NRB og NR2: NRB/NR2 = 9,2:1 dette på Sierra 2.0 fra 1985-1986 Står oppført med hk 115/85kW Motorkode N4A/N4I: N4A kom både med 9,2:1 og 8,5:1 på Sierra 2.0 i 1987-1989 N4I kom med 9,2:1 på Sierra 2.0 i 1987-1989 Disse står også oppført med hk 115/85kW Så har vi den 100hk med N4B motorkode den kom med 8,5:1 på Sierra 2.0 i 1987-1989 Edited March 28, 2007 by LordSnick 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
Slåstad RS Posted March 29, 2007 Author Posted March 29, 2007 (edited) Tror alle som bygger/ trimmer ohc må måle ut kompresjonsforholdet selv , da det er så mange forskjellige utgaver. Kompresjonsforholdet regnes ut på følgende måte: Vs+Vk dele på Vk = kompresjonsforhold. Vs = Volum sylinder ( Volumet over stempel med stempelet i nedre dødpunkt) Vk = Volum kompresjon ( Volumet i forbrenningskammeret + ev.volumet i forsenkingen i stempelet hvis du har lavkompstempler.) Måles i kubikkdesimeter ( dm3) Husk å ta med tykkelsen på toppakningen sammenpresset i beregningen. Edited March 29, 2007 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now