Jump to content

Funksjoner div motordeler på Sierra 2.0 Doch? Motorfusk...


Guest Cossie77

Recommended Posts

Guest Cossie77

Hei. Har en 1990 sierra sedan 2.0 4x4. Har problem med at motor/starter fusker. For det første er starteren veldig treg. Og når jeg først får start så hoster og harker den liksom. Er starteren i ferd med å gå? Eller andre ting som påvirker startmekanismen? Eller må jeg bare bytte starteren for at den skal bli normal igjen? For det andre så merker jeg lugging. Har problem med at bilen under kjøring kommer til et dødpunkt ved fullt gasspådrag. Akkurat som lugging og at motoren bremser liksom. Stort sett ved høyt turtall, merker det veldig godt i 2. gir ved full gass. Akkurat som motor bremser rundt 40-60 km/t, men også i 4-gir med full gass. Men på den annen side, ikke kun ved full gass. Etter å ha kjørt en stund, og motoren er varm, så kan bilen av og til være helt ****** når jeg starter opp igjen etter kort stans. Da er det akkurat som om eksos er helt tett. Hele bilen rister når jeg gasser, den får liksom ikke ut lufta. Må kjøre et stykke før ting stabiliserer seg igjen. Må si at eksosen er skadet. To store hull i rørene rundt mellompotta. Kan frieksos påvirke motoren? Katalysatoren er ikke tett.

 

Har nettopp byttet bensinfilter, plugger og luftfilter, og fordeler ser ny ut. Prøvde å montere ifra tomgangsreg, men ble ikke noe bedre. Prøvde også å koble ifra TPS'en(gasspjeld føleren), men forandret ingenting det. Uten den, så stoppet bare bilen på tomgang når jeg ikke ga gass. Prøvde også en annen tomgansreg plukket fra en bil på høgger'n. Ble ikke noe bedre med den. Skal prøve å rense den jeg har å se om det hjelper men....tror ikke feilen ligger der.

 

Ble tipset om at feilen kan ligge i selve hjernen. Hva koster evt en ny hjerne? Og hvor får man tak i den billigst mulig? Kan feilen ligge i pluggledningene? Har spenningsregulator, coil og rotor noe med dette å gjøre? Hva med lamdasonde og div sensorer/følere som diskuteres på forumet? Kan bensinpumpa være gåen slik at motor får for lite bensin ved full gass? Eller kan det være noe jeg ikke har nevnt????

 

Og lurer litt på hvilke funksjoner disse motordelene nevnt over har. Er ikke en "skruer" selv, og har ikke mye peiling på motor og triksing og mixing frammi der med div følere og sensorer. Trenger evt GODE forklaringer.

 

Tilbakemeldinger mottas med stor takk ! Har forstått det sånn at dette er diskutert heftig før på forumet, og at det er MANGE flere enn meg med samme problemer!!! Og som fortsatt har problemer.... Håper at dere med litt peiling på motor og hvordan div funksjoner funker kan gi noen vettuge svar.

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekka batteriet? Hvor gammelt er det, kan gjøre mye ugang om ting ikke får riktig spenning. Evnt så pleier man å få noen av disse symptomene ved ødelagt lambda.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Det skal vel kunne måles men jeg er ikke helt sikker. Du kan jo evnt ta av kontakten til den. Den sitter på eksos røret ned fra motoren. En ca 4-5cm lang "pigg" med 4 kabler på, følge den kablen så skal du finne en kontakt du kan ta fra hverandre, om bilen blir ennå værre å kjøre da så funker lambdaen din. Hvis du ikke merker noe forskjel så må denne byttes. Koster 400kr på biltema for en universal, noe billigere enn orginal bosch til nesten 2000kr. Funker like bra så.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Symtomer som min 4X4 doch .

Ford verksted byttet veivaksel sensor og trykket ned plugg hettene ned på pluggene da det var "ymse" kontakt på disse

 

Biltema sin universal Lamda må kobles( løse ledninger)kommer med løst vedlagt kontakt

 

Om du er usikker på egen kunnskap på bilen "løp og kjøp" Ford Sierra , Haynes "Gør det selv hånd bok"

Les og lær du også .

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Hvor får jeg kjøpt Haynes Ford Sierra på norsk eller svensk? Finner den kun på engelsk på ebay....

 

Kom gjerne med flere innspill og erfaringer rundt slikt motorfusk.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får jeg kjøpt Haynes Ford Sierra på norsk eller svensk? Finner den kun på engelsk på ebay....

 

Kom gjerne med flere innspill og erfaringer rundt slikt motorfusk.

Finnes på www.biltema.no

I svensk og engelsk språk

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Har ikke fått kjøpt meg Haynes boka ennå i påska. Blir vel etter påske tenker jeg. Kom gjerne med noen gode innspill/erfaringer så langt....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Cossie77

Har fortsatt problemer med motorfusk.

 

Sammendrag:

Har problem med at bilen under kjøring kommer til et dødpunkt ved fullt gasspådrag. Akkurat som lugging og at motoren bremser liksom. Stort sett ved høyt turtall. Men på den annen side, ikke kun ved full gass. Etter å ha kjørt en stund, og motoren er varm, så kan bilen av og til være helt ****** når jeg starter opp igjen etter kort stans. Da er det akkurat som om eksos er helt tett. Hele bilen rister når jeg gasser(den er ikke slik når jeg starter den kald). Blir også sånn når den står for lenge på tomgang. Motoren rister og etter hvert hele bilen. Og den er helt umulig å kjøre med. Bare hoster og harker. Må ruse en del og prøve å få bilen igang igjen. Må kjøre et stykke før ting stabiliserer seg igjen. Da forsvinner ristingen og det går over til kun lugging på høyt turtall ved gasspådrag.

 

Har nå byttet plugger(NGK), pluggledninger(Mekonomen), luftfilter, bensinfilter, fordelerlokk, rotor. Har prøvd å bytte til annen tomgangsreg, men ble ikke noe bedre. Har prøvd å bytte til annen lamdasonde(brukt), men ble ikke bedre. Eksos fra KAT og ut er nå skiftet. KAT er ok.

 

Litt frustrert over denne fuskingen nå, og lurer på hva som kan gi dette problemet. Tips???

 

Har forstått det sånn at Coil er enten eller. Virker den ikke så går ikke bilen. Så da er vel den utelukket, siden jeg får start og den er kjørbar i perioder. Har jo ikke noe garanti for at den nye(brukte) lamdaen er ok. Skal prøve å koble den ifra og se om det blir verre da. Ellers kan det jo være den. Blir også nevnt noe om batteri og spenning og om selve hjernen. Hva tror dere? Noen andre følere eller sensorer som kan være defekte?

 

Har også prøvd å få tak i Haynes Sierra manual, men finnes ikke til 4x4 på svensk. Engelsk utgår.... Ble anbefalt å kjøre bilen på Ford å ta et feilsøk med feil-kode maskin der. Det koster vel flesk tenker jeg, men mulig det blir løsningen til slutt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt sikkert....men jeg tror ikke selve feilsøkingen koster skjorta....men om dem finner noe på det gamle feilsøkingsmulighetene der er noe annet....surt å betale noe som helst når du kjører derfra med samme bil i samme stand...

 

Har forraedten en feilkodeleser jeg også...mulig den kan brukes....der må man sitte å telle blink....funker sikkert ...

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Har fortsatt problemer med motorfusk.

 

Sammendrag:

Har problem med at bilen under kjøring kommer til et dødpunkt ved fullt gasspådrag. Akkurat som lugging og at motoren bremser liksom. Stort sett ved høyt turtall. Men på den annen side, ikke kun ved full gass. Etter å ha kjørt en stund, og motoren er varm, så kan bilen av og til være helt ****** når jeg starter opp igjen etter kort stans. Da er det akkurat som om eksos er helt tett. Hele bilen rister når jeg gasser(den er ikke slik når jeg starter den kald). Blir også sånn når den står for lenge på tomgang. Motoren rister og etter hvert hele bilen. Og den er helt umulig å kjøre med. Bare hoster og harker. Må ruse en del og prøve å få bilen igang igjen. Må kjøre et stykke før ting stabiliserer seg igjen. Da forsvinner ristingen og det går over til kun lugging på høyt turtall ved gasspådrag.

 

Har nå byttet plugger(NGK), pluggledninger(Mekonomen), luftfilter, bensinfilter, fordelerlokk, rotor. Har prøvd å bytte til annen tomgangsreg, men ble ikke noe bedre. Har prøvd å bytte til annen lamdasonde(brukt), men ble ikke bedre. Eksos fra KAT og ut er nå skiftet. KAT er ok.

 

Litt frustrert over denne fuskingen nå, og lurer på hva som kan gi dette problemet. Tips???

 

Har forstått det sånn at Coil er enten eller. Virker den ikke så går ikke bilen. Så da er vel den utelukket, siden jeg får start og den er kjørbar i perioder. Har jo ikke noe garanti for at den nye(brukte) lamdaen er ok. Skal prøve å koble den ifra og se om det blir verre da. Ellers kan det jo være den. Blir også nevnt noe om batteri og spenning og om selve hjernen. Hva tror dere? Noen andre følere eller sensorer som kan være defekte?

 

Har også prøvd å få tak i Haynes Sierra manual, men finnes ikke til 4x4 på svensk. Engelsk utgår.... Ble anbefalt å kjøre bilen på Ford å ta et feilsøk med feil-kode maskin der. Det koster vel flesk tenker jeg, men mulig det blir løsningen til slutt....

 

 

Dra ut kontakten til lamdaen .dakjører motoren på reserve program og funker fint !

Og du eliminerer evt den feilen

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Prøvde å dra ut kontakten til lamdaen og kjøre uten lamda. Bilen ble hverken bedre eller værre tror jeg. Like mye fusking som før, evt kanskje litt mere. Litt usikker på det. I hvertfall ikke bedre. Hva vil dette si da tro? Han som byttet eksos målte CO og påstod at den skulle være riktig nå. Er CO riktig hvis lamda er gåen?

 

Hvordan får jeg testa om hjernen er i orden? Og noen andre følere som kan prøves å koble ut og kjøre uten? For å se om det blir værre eller ikke....

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Ble tipsa i dag om at falsk luft i eksos sannsynligvis er hovedproblemet til motorfuskinga. Ble fortalt at det oppstår lekkasjer i pakningen mellom eksosmanifoil og motor og i pakning mellom eksosmanifoil og røret under den, dvs det røret som lamdasonden står på. Dette fører til et hegoføler får feil verdier og dermed fusk. Beste måte å finne ut dette på var å blande zalo og vann og sprute på disse to skjøtene/pakningene og pøse på med luft inn i eksos bakfra. Forutsetter at eksos bakover er 100% tett. Er det lekkasjer der så vil det bruse rundt disse skjøtene, og da bør pakningene byttes. DOCH motoren skulle være veldig ømfintlig på dette problemet. I verste fall måtte røret med lamdaen på byttes eller evt planes i enden mot manifoil. Dette skal nå prøves på min bil. Må bare få tak i luft først. Blir spennende. Aldri vært borti dette på sierra før.

 

Noen som har hatt dette problemet før?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

dette kan høres ut som det problemet jeg sliter selv med for tiden.. mye fusk ved gasspådrag og etter en kort stans, men dem kommer seg etterhvert.. tok ut ledninga til lambda men ingenting skjedde, ikke noe bedre vertfall..

så hiver meg på her! :D

Link to comment
Share on other sites

har en DOHC 92 i familien (med auto) den var helt j*** og kjøre harket- hostet - stoppet ved rødt lys - dro ikke skinet av pølsa - plutselig var det 500hk og helt bra men almen tilstanden var dårlig . Det beste var og stoppe den vente 2 min for så og starte den igjen , noen ganger ble den da bedre .

Så fikk vi ikke start på den - ble konstater død starter - byttet til ny starter - og plutselig er alle problemene borte . Virker som om starteren får motoren opp i høyere hastighet ved start . Men det viktigste alle omkring feil er borte ...........

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Skiftet bensinpumpa jeg. Da ble alt bra igjen. Bensintrykk test viste at motoren fikk for lite bensin, 2 bar i stedet for 3,5 som er originalt.... Ikke rart motoren oppfører seg merkelig da. Så bytt bensinpumpa!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...