Jump to content

Problemer med klima


Guest zacroa

Recommended Posts

Guest zacroa

hei!

 

jeg hentet meg en 2001 mondeo stasjonsvogn 2.0L bensin i dag.

men har litt trøbbel med klima (manuel type) når jeg trykker på knappen lyser den, men hører ingen endring i motor lyd.

tenkte det kanskje hadde noe med innslaget gjøre,men vifte kontrollen og varm/kald skru dingsen er litt merklig,

hvis jeg setter den på kald, så kan den etter 5min plutselig begynne å gi varm luft, hvis jeg da tar vifta ned på 0, og så opp igjen

gir den kald igjen.

 

er det noe styringsenhet for dette noe sted i bilen? kjent problem? og kan det feilene ha sammenheng?

 

roar

Link to comment
Share on other sites

Vi vel ikke høre så mye forandring på motoren på disse, og uansett så slår ikke clutchen på kompressoren inn i samme øyeblikk som du trykker på knappen.

 

Ang det andre problemet så har det blitt skiftet en del varmespjeldmotorer, men da er problemet at du ikke får regulert i det hele tatt. Tror nesten det er bryteren/bryterpanelet som er problemet., selv om jeg aldri har vært borti det på manuell klima.

 

Men blåser det skikkelig kaldt, når det blåser kaldt? I så fall er AC delen i orden.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest zacroa

nei, det er helt klart at klima ikke fungerer. blåser ikke kaldt som a/c skal. er det det ett felles bryter panel for de

runde vriderne? kal/varm og vifte?

 

for man retter jo opp feilen på den ene med å vri på den andre.

 

roar

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo en mulighet for at det ikke blåser kaldt rett og slett fordi du ikke får justert til kaldt. Tror nesten du må oppsøke et verksted her gitt. De tre vribryterene er samme enhet ja, så jeg tror nok feilen ligger der, men som sagt. Aldri vært borti problemet på manuell klima, automatisk derimot..

Men start bilen, slå på AC, og følg med på clutchen på AC kompressoren. Rett under beholderen for servoolje. I midten av reimhjulet ser du tre runde klosser. Står disse rolig går ikke kompressoren. Følg med et par minutter og se om disse snurrer med reimhjulet av og til. Gjør de det er AC systemet ok, og problemet ligger i luftfordelingen.

Går de aldri rundt, har du et annet problem, og det er sannsynligvis hull i røret/slangen mellom kompressoren og kondenseren/ tørka

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest zacroa

da fikk jeg sjekket litt i dag... kompressoren slår ikke inn, så da får jeg dra innom ford og se hva som er problemet.

 

når det gjelder tempratur merklighetene, så er det nok ikke bryterene, fant ut at grunnen til at den retter seg opp når jeg tar vifta ned på null, er

at spjel motoren er så dårlig at den ikke klarer å bevege seg når det går luft i systemet.

 

hvor sitter den? kurrant å bytte?

 

roar

Link to comment
Share on other sites

Ta ut hanskerommet. (vipp med en skrutrekker i klemmene nede, og ta av demperen innerst og øverst i høyre hjørne.) Da ser du tre spjeldmotorer. den nederste er temperaturspjeldet. Tre skruer og kontakten så er den ute Pass på at spjeldet står helt åpent eller lukket når du monterer den nye. Sett i kontakten og vri bryteren til den siden spjeldet står. Slå på tenninga og la motoren gå til den stopper. så skrur du den på plass. Liten justering kan være nødvendig for å få den på plass, bare vri hjulet på motoren manuelt

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdafun

Focusst: virker som du har rimelig peil. hvor sitter den clutchen på ac-kompressoren på 97 escort 1,8? mistenker at min ac heller ikke virker. samtidig er lyset borte i de de tre bryterene (varmt/kaldt,viftehastighet og luftretningene).

 

er det eventuelt samme sikring på de lysene og AC-en?

Link to comment
Share on other sites

Focusst: virker som du har rimelig peil. hvor sitter den clutchen på ac-kompressoren på 97 escort 1,8? mistenker at min ac heller ikke virker. samtidig er lyset borte i de de tre bryterene (varmt/kaldt,viftehastighet og luftretningene).

 

er det eventuelt samme sikring på de lysene og AC-en?

Clutchen sitter alltid i reimskiva på kompressoren den. At AC ikke virker tviler jeg sterkt på har noe med lyset i reguleringspanelet å gjøre. Lyser AC lampa i bryteren?

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest zacroa

snakket med ford i dag, og det skulle ha 850kr for motoren, siden jeg jobber med elektronikk og er mye borti elmotorer,

tenkte jeg at jeg skal ta den ut å se på den før jeg eventuelt bestillte en. til min store glede består denne delen av en motor og en gearbox.

renset opp og la nytt fett i gearboxen så fungerer det som aldri før.

 

til dere som har lignende feil, men at dere ikke får justert i det hele tatt, er vell sjansen stor for at en av drevene har sprekt pga tung belastning, så da må man nok kjøpe ny hos ford.

 

roar

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdafun
Clutchen sitter alltid i reimskiva på kompressoren den. At AC ikke virker tviler jeg sterkt på har noe med lyset i reguleringspanelet å gjøre. Lyser AC lampa i bryteren?

 

ja den lyser.. men hører ikke at ac slår inn med sånne "klikk" når motoren står på tomgang...?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest zacroa
Nå er det jo en mulighet for at det ikke blåser kaldt rett og slett fordi du ikke får justert til kaldt. Tror nesten du må oppsøke et verksted her gitt. De tre vribryterene er samme enhet ja, så jeg tror nok feilen ligger der, men som sagt. Aldri vært borti problemet på manuell klima, automatisk derimot..

Men start bilen, slå på AC, og følg med på clutchen på AC kompressoren. Rett under beholderen for servoolje. I midten av reimhjulet ser du tre runde klosser. Står disse rolig går ikke kompressoren. Følg med et par minutter og se om disse snurrer med reimhjulet av og til. Gjør de det er AC systemet ok, og problemet ligger i luftfordelingen.

Går de aldri rundt, har du et annet problem, og det er sannsynligvis hull i røret/slangen mellom kompressoren og kondenseren/ tørka

 

 

da har bilen vært innom for EU, og fikk de til å vakum teste og eventuelt etterfylle gass på A\C, dette ble gjort, men er fortsatt ikke noe liv i det.

lurte litt på hva slange/rør mellom kompressor og kondenseren du mener? er dette ett rør det går olje eller gass i?

og hvor holder det røret til?

 

roar

Link to comment
Share on other sites

da har bilen vært innom for EU, og fikk de til å vakum teste og eventuelt etterfylle gass på A\C, dette ble gjort, men er fortsatt ikke noe liv i det.

lurte litt på hva slange/rør mellom kompressor og kondenseren du mener? er dette ett rør det går olje eller gass i?

og hvor holder det røret til?

 

roar

Hvis du ser på kompressoren går det to rør inn der, de henger sammen og er festet med en skrue midt i mellom. Da er det bare å følge disse to.

Men hvis de fikk fylt den med gass uten at den forsvant med en gang, og det fortsatt ikke fungerer tyder det vel på et annet problem.

Vanskelig å feilsøke på et forum

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

da har bilen vært innom for EU, og fikk de til å vakum teste og eventuelt etterfylle gass på A\C, dette ble gjort, men er fortsatt ikke noe liv i det.

lurte litt på hva slange/rør mellom kompressor og kondenseren du mener? er dette ett rør det går olje eller gass i?

og hvor holder det røret til?

 

roar

 

Det går 2 rør fra kompressoren. Det ene går til ac radiatoren, mens det andre går til kondenseren/ tørka.

Den sitter montert under plast innerskjermen på høyre framhjul. (stor alufarget klump)

Det røret som går fra komp. til tørka har en tendens til å ligge å gnisse på hjelperamma på bilen så det blir hull i det.

 

Det er også noen sikringer til ac anlegget som du bør sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Guest zacroa
Det går 2 rør fra kompressoren. Det ene går til ac radiatoren, mens det andre går til kondenseren/ tørka.

Den sitter montert under plast innerskjermen på høyre framhjul. (stor alufarget klump)

Det røret som går fra komp. til tørka har en tendens til å ligge å gnisse på hjelperamma på bilen så det blir hull i det.

 

Det er også noen sikringer til ac anlegget som du bør sjekke.

 

 

de sa at de hadde trykktestet annlegget og fylt, så da er det vell ikke det som er problemet kanskje da?

 

har sjekket to sikringer, en i kupe og en i motorrom, er en diode jeg ikke har sjekket.

 

roar

Link to comment
Share on other sites

Det er vel også et rele til ac`n + at det sitte vel følere både på lav og høytrykks rørene.

Er det ikke gjenomgang på disse følerne, så starter heller ikke ac.

 

Du kan også sjekke ac pumpa ved å tvangskjøre den. Dette gjøres ved å ta ut relet til ac`n, så kortslutte 2 pinner i sokkelen ved å bruke en ledning med 10A sikring på.

Husker ikke nå vilke pinner det er, men det kan man vel se på relet. (30 - 87)

Edited by Ove!
Link to comment
Share on other sites

Guest zacroa
Det er vel også et rele til ac`n + at det sitte vel følere både på lav og høytrykks rørene.

Er det ikke gjenomgang på disse følerne, så starter heller ikke ac.

 

Du kan også sjekke ac pumpa ved å tvangskjøre den. Dette gjøres ved å ta ut relet til ac`n, så kortslutte 2 pinner i sokkelen ved å bruke en ledning med 10A sikring på.

Husker ikke nå vilke pinner det er, men det kan man vel se på relet. (30 - 87)

 

 

har sjekket litt spenninger på sikringer, og satt en kortsluttning mellom pinnene på releet og da går pumpa, så tror det er ett signal som mangler ett eller annet

sted, må vell komme meg til ford å få lest ut feilkoder, de kan vell gi en pekepinn på hvor feilen er.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest zacroa

da viste det seg at verkstedet hadde surra så det var ikke trykk i anlegget, røret fra kompressoren var lekk.

byttet dette og blei fylt på nytt så funket det, prøvde å bytte trykksensor først siden verkstedet sa det var trykk.

når det ikke hjalp da, dro jeg tilbake å ba de sjekke igjen.

da var det plutselig lekk.

 

verksted typen var i tillegg like service venlig som ett gjennomsnitt ekorn, så det verkstedet blir ikke brukt mer.

 

takk til ove! for feilsøk og skjema over PM!

 

da er det bare dempere bak igjen før den er EU godkjent, så litt på det og skjønner ikke hvordan man kommer til den topp bolten?

noen tips? har bare sett på høyre side, men der var det trangt!

 

 

roar

Link to comment
Share on other sites

da er det bare dempere bak igjen før den er EU godkjent, så litt på det og skjønner ikke hvordan man kommer til den topp bolten?

noen tips? har bare sett på høyre side, men der var det trangt!

roar

bruker åp slippe ned bakstillinga litt vi. Løsne bremserørene fra klipsene og ta ut tre bolter på hver side så kan den senkes 20-30 cm. Da blir det bedre plass

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest zacroa
bruker åp slippe ned bakstillinga litt vi. Løsne bremserørene fra klipsene og ta ut tre bolter på hver side så kan den senkes 20-30 cm. Da blir det bedre plass

 

 

det vil jeg tro blir litt lettere ja,

 

tusen takk for tips.

 

roar

Link to comment
Share on other sites

Guest zacroa
bruker åp slippe ned bakstillinga litt vi. Løsne bremserørene fra klipsene og ta ut tre bolter på hver side så kan den senkes 20-30 cm. Da blir det bedre plass

 

 

skal ikke være lett..., etter tips om å senke bakstillinga gikk jobben med å bytte dempere greit.

jeg hadde nivåregulerings dempere på bilen, men etter å ha fått pris på 3500 pr stk

spurte jeg ford om jeg bare kunne erstatte de med vanlige dempere, det var ikke noe problem sa de.

 

men etter bytte, er bilen synlig lavere bak en foran virker som demperene er kortere.

var monroe reflex dempere jeg satt på...

 

så lurer litt på om jeg kan ha fått feil dempere/fel info av ford/om det går seg til??

 

 

roar

Link to comment
Share on other sites

skal ikke være lett..., etter tips om å senke bakstillinga gikk jobben med å bytte dempere greit.

jeg hadde nivåregulerings dempere på bilen, men etter å ha fått pris på 3500 pr stk

spurte jeg ford om jeg bare kunne erstatte de med vanlige dempere, det var ikke noe problem sa de.

 

men etter bytte, er bilen synlig lavere bak en foran virker som demperene er kortere.

var monroe reflex dempere jeg satt på...

 

så lurer litt på om jeg kan ha fått feil dempere/fel info av ford/om det går seg til??

roar

Dempere har egentlig veldig lite med høyden å gjøre. Infoen du har fått stemmer, så du må nok kikke litt på fjærene dine

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest zacroa
Dempere har egentlig veldig lite med høyden å gjøre. Infoen du har fått stemmer, så du må nok kikke litt på fjærene dine

 

skal skru opp og sjekke, men skjønner ikke helt hva de kan være annet en en for kort demper. den var synlig kortere en den orginale, 2-3 cm

men regnet med at den strakk seg ut når den kom på bilen.

 

men ser på hele bilen at den blir trekt ned bak, er lav i hjulbuen der og høy foran.

 

 

roar

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...