Jump to content

Felg tar i fjærbein ved sving


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Hei

 

Har nå fått montert senkesett og konidempere på bilen. Hvorvidt den ble lav kan jo diskuteres, men det er mulig å se forskjell :)

 

Alt er skrudd til skikkelig og ingenting er løst, likevel har jeg lagt merke til at felgen tar i fjærbeinet ved hard og brå sving. Det er akkurat såpass at lakken skrapes av. Det skjer på begge sider, og bare når det innerste hjulet presses inn i overkant. Altså høyre felg tar såvidt borti fjørbeinet når man svinger hardt til høyre. Og motsatt på andre siden såklart.

 

Dette skjønner jeg fint lite av, for når man kjører rett fram eller svinger i "normal" hastighet merkes ingen ting. Ei heller når man jekker opp bilen og snurrer hjulene. Men det skal da vel ikke være mulig at hjulet beveger seg i forhold til fjærbeinet? :huh:

 

Alt er somsagt skrudd til godt og med ca rett moment der hvor det er oppgitt. Problemet er verst ved høyre hjul, men begge fjærbein har altså fått lakken slipt bort på et bittelite område der felgen kommer i kontakt.

 

Nå hadde ikke jeg allverdens klaring mellom felg og fjærbein fra før, så kanskje er det bare tykkere lakk på fjærbeina fra koni? :lol:

 

Men det bekymrer meg somsagt at hjulet beveger seg i forhold til fjørbeinet. Er det mulig å få fjørbeinet skeivt ned i navet? Eller er det noe annet som kan ha innvirkning? Eneste jeg kan komme på er hjullager som kan være litt dårlig, men kommer ingen ulyder eller noe.

Link to comment
Share on other sites

humm , rett innpress da ?

 

lett løsning er spacer da ,

 

hadde samme problem på xr2i'n min , men da på grunn av bankevekter på innsiden , bl greit når jeg fikk 2mm extra :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Spacer er jo en lett løsning ja, men jeg er mer bekymra for at felgen beveger seg i forhold til fjørbeinet. Det er forsåvidt ikke noe problem å kjøre slik det er nå, da felgen har tatt av litt lakk og nesten ikke er borti fjærbeinet lenger. Må iallefall kjøre såpass at man nesten detter ut av setet før man såvidt hører noe.

 

Det var vel ca en millimeter klaring mellom felg og originale fjærbein. et36 og 8x18 felger. Bankevekter har det aldri vært plass til, så det er nok limte lodd på felgen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje
Spacer er jo en lett løsning ja, men jeg er mer bekymra for at felgen beveger seg i forhold til fjørbeinet. Det er forsåvidt ikke noe problem å kjøre slik det er nå, da felgen har tatt av litt lakk og nesten ikke er borti fjærbeinet lenger. Må iallefall kjøre såpass at man nesten detter ut av setet før man såvidt hører noe.

 

Det var vel ca en millimeter klaring mellom felg og originale fjærbein. et36 og 8x18 felger. Bankevekter har det aldri vært plass til, så det er nok limte lodd på felgen :)

 

Du har ikke litt slakk i hjullageret ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Nå er jeg ikke helt sikker på hvilken herlighet du snakker om, men bilder skal nok komme. Både av fjærbein, felg og "senk". Senk i anførselstegn da bilen ikke har blitt spesielt mye lavere enda. Men det siger vel sammen, får jeg håpe :)

 

Ang. problemet så er vel litt dårlig hjullager den eneste forklaringen jeg kan komme på som gir slike symptomer. Men nå skal det sies at etter litt inspirert kjøring lørdag så er problemet så godt som forsvunnet, sannsynligvis fordi felg/fjærbein har slitt seg til. Det høres kanskje brutalt ut, men det er ikke snakk om mye slitasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Erik Braseth
det er ikke snakk om mye slitasje.

Nå er det derimot snakk om mye slitasje. Hvis jeg rygger i nedoverbakke samtidig som jeg legger over fullt mot venstre så hører (og kjenner) man at felgen skraper i fjærbeinet. Her er det nok litt slakke i hjullager ja, men ifølge boka mi så skal mutteren i navet draes til med 390-450Nm :blink: Lurer litt på om man får til det uten å demontere noe.

 

Nødløsningen blir foreløpig 3mm spacer fra biltema.

 

Hvis det ikke er slakk i hjullageret (jeg er ikke kar om å kjenne noe slakke) så må det jo være slakk der hvor fjærbeinet står nedi navet, og det skal vel godt gjøres?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Venstre fjærbein

 

Høyre fjærbein

 

Felgkant, felgen som har stått på høyre side

 

Neimen om jeg vet hva som egentlig foregår nede ved navet når man kjører. Siden jeg uansett skal bytte fjærbeinslager på høyre side kan jeg like greit demontere resten og se om det blir bedre hvis jeg setter det sammen på nytt. Problemet oppsto somsagt da jeg skiftet dempere. Felgene tok ikke borti de originale demperne/fjærbeina.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan så de gamle fjørbeinene ut da? merker på dem? Tviler på at koniene er tjukkere, sikker på at du har fått dem ordentlig ned i festet? Dratt skruen SKIKKELIG godt til? Ikke så den ryker altså men. Hehe..

Jeg dro av den bolten, og prøvde å kjøre en liten stubb med det, og da fikk jeg samme problemet som du har nå

Edited by Count

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe tro på slakk i hjullager, det ville du ha merket og hørt lenge før det eventuellt ble så ille som dette ville jeg tro....

 

Peder

 

Enig med Peder her jeg, og jeg hadde samme problemer med bankevekter på min stv med cossiefelger, og originale fjærbein...

 

Trur rett og slett det er spindelen eller foringer som gir etter...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Enig med Peder her jeg, og jeg hadde samme problemer med bankevekter på min stv med cossiefelger, og originale fjærbein...

 

Trur rett og slett det er spindelen eller foringer som gir etter...

Det tror jeg også. Knirker og skriker i foringer når jeg kjører over fartsdumper eller når jeg slipper bremsepedalen etter oppbremsing. Hvilke foringer er det som først og fremst på byttes da?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Sånn som forstillinga er konstruert så er det vel umulig at det er foringer som gir etter. Det må enten være noe med hjullager eller nedre feste på fjærbeinet.

 

Blir vel å demontere det meste der framme i helga og prøve å sette sammen på nytt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder en knapp på nedre feste på fjærbeinet.. Siden det er det eneste du har tuklet med. Hjullageret blir ikke bare plutselig så slakt at hjulet bikker så mye inn i sving at det tar i fjærbeinet. Hvis, som sagt, ikke Koniene er tjukkere enn standarddemperne.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...