Jump to content

Luftmengde/masse måler


Recommended Posts

Guest SAmundsen
Posted

Noen som har en viss peiling på hvor mye det koster for en ny LMM?

Min tok kvelden i dag, så nå kjører jeg uten... Bilen har forresten aldri gått så rent som nå, ikke noe fusking/lugging :blink:

Posted (edited)

Prøvde nettopp å forklare dette i en annen topic....

 

LINK

 

Og har jeg skjønnt dette riktig så er det motorgangen, hvor rent den går som er fin fint nå?....at du kanskje har hatt en slitenlmm en stund, men ikke vært klar over det....mulig mulig... :unsure:

 

Skulle ha 600 for en brukt en på høggern i Lier....så ligger nok der kanskje litt under...(gullgraver han karen i Lier tror jeg :P )

 

Peder

Edited by Peder`n
Guest SAmundsen
Posted
Jeg kjøpte ny på ford rett før jul og betalte 1600,-

 

takker for svar! Gidder ikke kjøpe brukt da den sikkert holder i akkurat 1 uke eller noe, så da blir jeg nok 1600 fattigere når lønninga kommer....

Posted

Jeg nappa ut lmm`en min en dag, og glemte å putte den inn igjen, da syns jeg den gikk noe dårligere og fuska ganske greit.. Så plugga jeg den inn igjen etter 2 dager eller no, og resatte ECU, nå går den egentlig litt bedre, går ikke så fort ned til 500 rpm nå, som den gjorde før når motoren var kald.. sånn for å ha nevnt noe om den

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Guest SAmundsen
Posted
Jeg nappa ut lmm`en min en dag, og glemte å putte den inn igjen, da syns jeg den gikk noe dårligere og fuska ganske greit.. Så plugga jeg den inn igjen etter 2 dager eller no, og resatte ECU, nå går den egentlig litt bedre, går ikke så fort ned til 500 rpm nå, som den gjorde før når motoren var kald.. sånn for å ha nevnt noe om den

 

 

hmm... bilen min går faktisk helt rent uten LMM tilkoblet, og går ikke noe dårligere enn før... tomgang på 500? min ligger stabilt på ca 800-900, både med og uten LMM tilkoblet.

Guest SAmundsen
Posted
Da hadde det vært morro å se hva motoren sier til å få på en lmm som fungerer....

 

Peder

 

det finner vi ut den dagen jeg kjøper ny...

Guest HUGO
Posted

Jeg betalte 1500,- ca i fjor på Ford i Sandvika.

Guest mondeoGLX
Posted

Min LMM viser kaldt så og si hele tiden med noen få unntak der det akkurat vipper innom "normal"..

Er vel kanskje et tegn på at den burde byttes?

Eller er det kanskje en fordel å teste han litt med ledningene trekt ut?

Posted (edited)
1549kr hos Ford på hønefoss, ser ut som prisene varierer en del...

 

 

LITT OT.

Vannpumpe ford mondeo 93-98 røhne og selmer lillestrøm 799.-

Vannpumpe ford mondeo 93-98 Røhne og selmer ensjø 1200,-

(ca 12min å kjøre i mellom disse)

 

Min LMM viser kaldt så og si hele tiden med noen få unntak der det akkurat vipper innom "normal"..

Er vel kanskje et tegn på at den burde byttes?

Eller er det kanskje en fordel å teste han litt med ledningene trekt ut?

 

Er vel tempviser til vannet du tenker på?

Og vet at tempen kan dette litt når termostaten slår over.

Edited by 96mondeo4x4

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Guest mondeoGLX
Posted
LITT OT.

Vannpumpe ford mondeo 93-98 røhne og selmer lillestrøm 799.-

Vannpumpe ford mondeo 93-98 Røhne og selmer ensjø 1200,-

(ca 12min å kjøre i mellom disse)

Er vel tempviser til vannet du tenker på?

Og vet at tempen kan dette litt når termostaten slår over.

 

Kansje det, jeg er ikke så inne på hva alt heter.. Er iallefall den "termostaten" som er til ventre i dashborde æ mene.. :rolleyes:

Guest Waterwolf
Posted

LMM er ikke der til pynt. den samarbeider med lamdaen og hvist lmm er gåen så jobber lamdaen seg ihjel og kan ryke etter kort tid. dermed oppstår det høyt bensinforbruk og mye fusking/lugging

Dette har jeg hørt i fra flere ford mekanikere.

Guest mondeoGLX
Posted
LMM er ikke der til pynt. den samarbeider med lamdaen og hvist lmm er gåen så jobber lamdaen seg ihjel og kan ryke etter kort tid. dermed oppstår det høyt bensinforbruk og mye fusking/lugging

Dette har jeg hørt i fra flere ford mekanikere.

 

Det kan jo forklare årsaken til at han lugge og hakke ved tomgangkjøring..

Rimelig dyr i forbruk også, men det kan vel ha en sammenheng med kjøringa.. :unsure:

Kan det være en fordel å bytte den da, eller går det faktisk an å fikse den litt?

Guest Waterwolf
Posted
Det kan jo forklare årsaken til at han lugge og hakke ved tomgangkjøring..

Rimelig dyr i forbruk også, men det kan vel ha en sammenheng med kjøringa.. :unsure:

Kan det være en fordel å bytte den da, eller går det faktisk an å fikse den litt?

 

Den må nok byttes og mest sannsynelig lamdaen også.

Det som skjer er at hjernen ikka har noe luftmåling for å se hvor mye luft den får iforhold til bensin.

Ryker Lmmen blir lamdaen sprø (fordi hjernen som sakt ikke har noen luftmåling å gå etter) på avgassmålingene og regulerer bensintrykket helt feil .

Dermed får den for mye bensin på feil tidspunkt.

Noe vil ikke bilen klare og forbrenne ved kald motor og da vil resten fyke ut grenrøret.

 

Det som skjer da er at lamdaen blir dynket i bensin noe som den liker svært dårligt, og gir bare ut ennda sprøere signaler til bensintrykksregulatoren.

 

Og til slutt som sakt så ryker Lamdaen også. Går den andre veien også er lamdaen gåen så jobber Lmmen seg ihjel på feile signaler.

 

Det du merker er at den blir bedre når motoren er varm fordi da klarer motoren og forbrenne opp mesteparten i forbrenningskammeret og spytter ikke bensinen ut grenrøret.

 

Mondeoen skal ha et T stykke ved fordeleren også (vacumslanger) anbefaler deg og sjekke den også.

Guest SAmundsen
Posted

da var NY LMM på plass, bilen går betraktelig bedre nå.

Ble raskere respons på gassen også, nå skjer det noe med en gang gassen klemmes inn. Slipper å "vente" 1 sekund før det skjer noe...

Guest mondeoGLX
Posted
da var NY LMM på plass, bilen går betraktelig bedre nå.

Ble raskere respons på gassen også, nå skjer det noe med en gang gassen klemmes inn. Slipper å "vente" 1 sekund før det skjer noe...

 

Gratulere med ny LMM :)

Så det er ikke bare jeg som sliter med at det er lang responstid før turtallet kommer seg når man klemmer gassen i bånd..

Var vel ikke mye slit å bytte LMM`n heller?

Guest SAmundsen
Posted
Gratulere med ny LMM :)

Så det er ikke bare jeg som sliter med at det er lang responstid før turtallet kommer seg når man klemmer gassen i bånd..

Var vel ikke mye slit å bytte LMM`n heller?

 

2stk slangeklemmer og en kontakt bare som måtte løsnes, har alu-rør og silikonbend fra spjeldet og fram til luftfilter ;)

Det eneste som gjenstår nå er å rense lambda'n evt. kjøpe ny... Regner med at denne er ganske sliten etter at jeg har kjørt en stund uten LMM.

Posted

Bilen min kan av og til få slike "tulltak" som jeg kaller der :P Der den håpper opp og den fra 200-300rpm til kanskje 1000rpm :P

Det er kun av og til dette skjer, kan det være LMM som er dårlig ?

Ford-avatar.jpg

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...