Jump to content

Tett eksos? EGR osv. ?

Recommended Posts

Guest Larsarus
Posted

Heia.

Jeg har en FORD - MONDEO 2.0 GLX 16V ZETEC - Årsmod. 95

Motoren går som en klokke å¨tomgang, og drar helt greit til ca 2800 rpm. Men der stopper det opp. Det virker nesten som den bremser opp på 3000 rpm. Har også fått en slags klirrelyd i Catalysatoren.

Jeg prøvde å presse den på turtallet, og da skjedde det noe. Det virker som om noe "sprakk". Nå er det en suselyd/hvislelyd i motorrommet når jeg gir gass, pluss at det kommer veldig mye eksos inn i bilen. Det høres ikke ut som det er hull i eksosannlegget.

Jeg er en novise når det gjelder biler, men har forstått det slik at noe av eksosen blir sendt inn i motoren igjen. EGR-systemet.

Kan det være at jeg sprengte en pakning eller en slange når jeg presset den på turtallet, og at denne pakningen/slange røk pga for høyt trykk som igjen skyldes tett catalysator????

I så fall, hvor er denne pakningen/slangen plassert, og hvordan bytter man den.

Lars Tore

Posted

Høres logisk ut det du sier der ja. Katten din er nok tett og eksosen prøvde å gå en annen vei. Åssen det egr greiene fungerer,veit jeg ikke,men uansett må du fikse katten/eksosen din. :rolleyes:

Posted

Hvis du ser midt på torpedoveggen sitter det en blank sak med to slangetilkoblinger og en kontakt.(eksostransduser) Her har slangene hoppet av, fordi det blir for høyt trykk i systemet når katalysatoren er tett

Over til fienden...