Jump to content

Deffinisjon av god lyd


kimsa

Recommended Posts

Hmm.. Her kommer det sikkert mye rart og mange forslag opp.. Men man må jo si sin mening.. Og min definisjon på god lyd, er ett eller flere frontsett som har god balanse gjennom hele registeret, som spiller høyt, klart og tydelig uten skrik og skrål.. Til å kompansere dette bør man ha en sub som er rask, slår både harde toner og går dypt uten å miste kontrollen, da må man ja ha en strømsterk forsterker som man og har mulighet å finjustere frekvensen, nok strøm gjennom et godt batteri er nødvendig får å få den strømmen den trenger da det trengs, til alt dette trenger man en god styreenhet og gode kabler.. Jeg har best opplevd dette da jeg hadde 2stk 6,5" pioneer frontsett, en rf power 12" sub, 2 stk kraftige rf forsterkere, alt stinger kabler, rf kondensator, alpine headunit, alt dette bygd inn i en 97mod Volvo 850 stv, spilte over all forventning. Klart og utrolig tydelig gjennon hele systemet uansett hvilken sang som ble spilt, om det var hardrock eller klassisk..(lol)

Link to comment
Share on other sites

GOD lyd i bil er meget vanskelig å få til, og egentlig helt bortkastet spør du meg... Ja, jeg har selv konkurert innen bilstereo, og mener selv jeg vet hva GOD lyd er, og det er som sagt meget vanskelig å få til i en bil...

Men demonterer man hele bilen, og lyddemper ALT (noisekiller ;) ) regner ut kasser etter biltype, bruker en liten formue på anlegg, og justerer, flytter, prøver, lytter osv, så kan det bli bra.... Hjemmestereo er litt enklere da, men ikke dermed sagt billigere...

 

Men de fleste nøyer seg med noe omtrent slik som 2.8i TIC beskriver etter en stund... til å begynne med, så nøyer 90% seg med masse bass som sliter, og høres helt jæ**** ut...

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

God lyd i en bil kommer vel mye ann på hvilken musikk smak hver enkelt person har. Men alle musikk sjangre har noe til felles, alt av musikk skal høres. Med dette mener jeg da at uansett om man liker rolig musikk som f.eks klasisk eller ''syre'' musikk, så skal alt fram til personens øre. Dette innebærer da at man har høytalere nok som gir alt av lyd i et fint sammspill. Dette vil da si at man trenger nok høy diskanter, mellom diskanter, mellom bass og sub. Hvis man har dette, plasser rett i bilen, med rett kraft fra forskjellige forsterke, og rette innstillinger alt ettersom, så bør man ha et fint oppsett som gir fin lyd.

 

For å få fin lyd er det også viktig at ikke ting henger etter, det vil si at alt spiller i takt, at f.eks ikke sub'en kommer lenge etter, dette går da også inn på rette produkt valg osv, men ja, suben må f.eks ikke henge etter alt det andre.

 

Fin lyd kan være så mangt, men kort sett i mine ører må alt av lyd komme fram, subben/subbene må ikke overdøve eller henge etter, og man bør ha høytalere nok til å fram et pent register. Jeg må nesten si at det er litt vannskelig å fram hva god lyd er via ord, lyd er en god ting man kan snakke om lenge. :mellow: Men jeg vet selv at fin og god lyd i dine ører, Kimsa, er fin og god lyd i mine ører også, men igjen så missforstår mange god og fin lyd. Men men.

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Til min store forbauselse så er det bare svar på denne tråden som jeg liker. Arne, jeg regner med du har lest hva jeg har skrevet om lyd tidligere og det er omtrent som du sier..

 

Skal til dels også være enig i at det er vanskelig å få til god lyd i en bil, men når en får det til så er det en kjeme fin lytte plass.

 

Hadde regnet med det kom til å komme svar som, så mye bass at rutene rister, osv:P

Link to comment
Share on other sites

Til min store forbauselse så er det bare svar på denne tråden som jeg liker. Arne, jeg regner med du har lest hva jeg har skrevet om lyd tidligere og det er omtrent som du sier..

 

Skal til dels også være enig i at det er vanskelig å få til god lyd i en bil, men når en får det til så er det en kjeme fin lytte plass.

 

Hadde regnet med det kom til å komme svar som, så mye bass at rutene rister, osv:P

 

Så mye bass at rutene og speil rister..

 

 

 

 

...men samtidig ett kraftfullt, klart og balansert spekter på alle frekvenser :D

Link to comment
Share on other sites

Hva "god lyd" er kommer jo helt annt på person til person. Dette finnes det ikke noe definisjon på.

Noen synes god lyd er 2*15" i bagasjerommet, og orginale høytalere i resten av bilen. Noen synes kun bass er god lyd.

Andre liker mellomtoner og noen diskant. Dette er noe som er umuligt og sette en definisjon på.

 

Personlig så synes jeg selv at jeg har fått god lyd i bilen min nå :P

En liten Rocford Fosgate 12" puch stage1 sub i bagasjerommet i 42l lukket kasse.

Og 4 stk Rocford Fosgate 6*8" puch stage1 plasert en i hvær dør!

 

Da har jeg en nok kraftig slagbass som spiller raskt og presist.

Jeg har gjevn lyd i hele bilen, uansett om jeg sitter foran eller bak, og en mellomtone som klenger, samt diskant nok til og bli svimmel :P

 

suben drives av en Power Aqoustick POV520 som gir 300WRMS, dette gjør at jeg har full kontroll over suben, og får den til og spille slik JEG vil (ikke noen definisjon).

6*8" drives av min Pioneer DEH 40MP som gir 50WRMS ut hvær utgang.

 

Setter jeg da på orginalplaten av Dire Straits og spor nr 6 (money for nothing) og skrur volumet opp på 50,

Får jeg en skikkelig rein og flott diskant og mellomtone som "klenger" i ørene, og gjør meg glad. 32sec ut i sangen kommer slagbassen inn i bildet,

da slår suben raskt og presis, og kjennes ut som ett kakk i ryggen for hvær slag.

 

Dette er da MIN definisjon på god lyd.

Men som sagt vil andre mene at god lyd er mye bass og risting, og lite med mellomtoner og diskant!

 

rest my case :P

Ford-avatar.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hva "god lyd" er kommer jo helt annt på person til person. Dette finnes det ikke noe definisjon på.

Noen synes god lyd er 2*15" i bagasjerommet, og orginale høytalere i resten av bilen. Noen synes kun bass er god lyd.

Andre liker mellomtoner og noen diskant. Dette er noe som er umuligt og sette en definisjon på.

Det er nettopp dette jeg tok opp i mitt innlegg. Mange personer mener det er god og fin lyd når det kun er et stort ''rabalder''. Mange får spørsmålet: er dette god lyd eller? Da snakker de om 2stk 18'' elementer og 2stk 6*9. Ja, det smeller noe jæv*** og alt dette, men det er ikke fin og god lyd. (ikke missforstå, det kan faktisk bli fint med 18'' osv også, men dere forstår poenget) Det er der jeg tror mange ikke er helt med. Jeg kan gjerne si at disse to 18'' elementene og de to 6*9ene er en smule artig og greier, men det er fortsatt ikke god og fin lyd, det blir noe helt annet liksom.

 

Men som sagt vil andre mene at god lyd er mye bass og risting, og lite med mellomtoner og diskant!

Dette er liksom ikke GOD lyd, eller FIN lyd, det er kansje GØY lyd om dere skjønner, men det er ikke noe fin og god lyd. :) Om dere forstår, er fortsatt kansje folk som synes det er god lyd, eller fin lyd, men da har de virkelig ikke hørt f.eks biler lastet ned 2stk fine 10'' elementer som jobber raskt og fint sammen med masser av f.eks focal goder :)

 

Men men. Ja, jeg har lest det du har sakt oppigjenom, og jeg vet hva du mener, og jeg vet hva jeg mener når vi snakker om god lyd. Så ja, vi har nok noe til felles her. :)

 

-Arne

Edited by egO

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

jepp. MrNilsen1 og Ego ( Arne ) vi er nok ganske så enige. Og 2 10" det blir det straks. Har en til på vei, for resten av anlegget er nå så oppgraddert at det må supleres med mere bass for at det ikke skal bli for lite, det er det faktisk ikke mange som kan skryte av. hehe

Link to comment
Share on other sites

Har til nå enda ikke hørt en 12" spille Min musikk rent! så intill noen her inne klarer å spille Mariah Carey med Hero rent med en 12" så tviholder jeg på min 10" er overbevisning. :P

 

Ja og gutten på Biltreff på hamar med anlegg til nesten 100K........ Han klarte det ikke!

Link to comment
Share on other sites

Et godt anlegg/god lyd, er når høyttalerene klarer å formidle den lyden produsenten av melodien ønsket å vise.

Noen ganger kan dette være et anlegg som spiller mye bass/diskant, andre ganger er det mer behov for et godt, nøytralt mellomtoneregister, god diskant fyll, og en moderat bass. Alternativene er mange! Såpass mange at det etter min mening ikke er mulig å bygge et "perfekt" anlegg i bil.

Men, til syvende og sist, er det den personen som bygger anlegget sine ører som skal like lyden som kommer ut av høyttalerene...

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Har man godt utstyr er det ikke sikkert det låter godt. Alt kommer an på plassering og justering... Er faktisk mulig å få noen billige høyttalere til å låte pent bare man justerer riktig... God demping, riktige kasser og mye strøm kan man få det meste til å låte godt....

Link to comment
Share on other sites

Har til nå enda ikke hørt en 12" spille Min musikk rent! så intill noen her inne klarer å spille Mariah Carey med Hero rent med en 12" så tviholder jeg på min 10" er overbevisning. :P

 

En liten 12" skal klare det. Jeg har ingen problemer med og spille rent og kjapt med min rf punch!

Ford-avatar.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Liten 12" :huh: :blink: ? En 12" er vel en 12"? En 12" klarer å flytte mye mer luft enn en 10".

 

Men ofte får de for lite watt og begynner å blafre ved lav bass, samt at de er delt for høyt så man får en "ulyd" ved 80-100 hz ca... en 12" bør deles vd 50-65hz ved 12db/okt og noe høyere ved 18db/okt og heller ha midbassere, 8" f.eks som fyller opp til frontsettet... Ingen vits å kjøre ei kasse som er tuna til 40hz oppimot 100hz...

Link to comment
Share on other sites

Liten 12" :huh: :blink: ? En 12" er vel en 12"? En 12" klarer å flytte mye mer luft enn en 10".

 

Men ofte får de for lite watt og begynner å blafre ved lav bass, samt at de er delt for høyt så man får en "ulyd" ved 80-100 hz ca... en 12" bør deles vd 50-65hz ved 12db/okt og noe høyere ved 18db/okt og heller ha midbassere, 8" f.eks som fyller opp til frontsettet... Ingen vits å kjøre ei kasse som er tuna til 40hz oppimot 100hz...

 

 

Jeg har 2X8" i bilen min nå.

Disse spiller pr. i dag frekvensene fra 80 hz og ned.

Elementene klarer 37hz i den kassen de spiller i, men har til gjengjeld en DØNN rett kurve fra 87 til 41 hz.

En 12" kasse er under planlegging nå, og denne vil spille fra 45 til 19 hz. DA blir det bra på bass siden hvertfall.

Neste prosjekt, er frontsett, lyd i baksetet og kanskje noe 6X9" i bagasjerommet bare for show. :)

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Ta de 8" dine og bygg de inn i døra som midbass, 12" baki og et godt frontsett.... da får du bra lyd!!

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha god lyd av en 12" burde forsterkeren kunne levere dobbelt så mye wRMS i forhold til suben.

Min sub er på 150wRMS og forsterkeren gir 300wRMS. Og det gir meg full kontroll over subben hele veien.

Edited by MrNilsen1
Ford-avatar.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Det kommer hatl an på hvor mye strøm forstkeren gir... Og en watt er ikke nødvendigvis en watt... _Det er strømmen som avgjør.... Så en forsterker her 1800 watt 4x250w i 2 ohm osv. så stod det helt nesderst, med liten skrift: 4x25watt Rms i 12 volt 0.1%thd.... Forsterker'n min gir 2x75watt i 4ohm stereo 2x150 i 2 ohm og 400watt brokobla i 2 ohm ifølge Phoenix Gold selv og holder jeg på lenge nok kverker den nok de Proson bassera gitt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest twoface

Har en intrykk av at mange i dag bygger for å teste "vibrasjons-grensen" i bilene.. (når løsner karoseridelene??) med store basser og forsterkere men uten peiling på innstillinger å balanse.. Pr. i dag har jeg ikke anlegg i bilen min(ikke skilt eller komplett bil heller da jeg holder på å bygge..) men tar scorpioen som utgangspunkt. Her satte jeg opp et anlegg med en pioneer spiller, pioneer 5 1/4 komponentsett forran og bak i de originale plaseringer. dette drev jeg med en 4x75w forsterker av gammel blaupunkt. Bak hadde jeg en rf 10" power stage II og en rf bd100001 monoblokk. Subben er rask nok til å følge det meste (t.o.m dobbelslagene til manowar) går DYPT og spiller overraskende rent. Etter mange timer justering endte jeg opp med et anlegg som spillte rent og klart såvel klassisk som hardrock og trance med enkle grep...

 

Definisjon av ren lyd vil aldri bli den samme hos to personer, men min mening er at diskant, mellomtone og bass må stemme overens med hverandre. (noe som kan være skikkelig pain in the ass å få til) jeg har til dags dato ikke sett/hørt et anlegg som spiller alle typer musikk rent uten justeringer da dette etter min mening ikke er mulig pga variasjoner i musikken og egenskapene til de utvalgte element i anlegget. Noen justeringer må til om det skal bli BRA når du skrur opp.. uansett innstallasjon!!

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Det stemmer det... Men i visse tilfeller spiller det inge rolle hvor pent det spiller bare det spiller høyt og jevnt over hele linja. Metallica f.eks er det gromt med Stroker 18 og ville forsterkere siden lyden til Metallica aldri er "ren" Men skal man spille pusepop eller klassisk må man ha MYE dyrere anlegg og mer forsk på plassering og demping osv... Slik jeg har det i bilen nå lådet Metallica, Iron Maiden, Judas Priest og Pain f.eks FETT men f.eks bacstreet boys(gays) er ikke optimalt.

 

Dette blir bedre når ny forsterker, spiller, frontsett, midbass og en 12" til kommer inn når alt er på plass og huset er ferdig for salg... :D

Link to comment
Share on other sites

twoface synes jeg treffer spikeren veldig bra på hode i sin definisjon av hvordan folk bygger i dag!

 

Det aller værste jeg veti om er folk som kjører den klassiske bygge anlegg trenden. Vi hiver en diger kondis, to kraftige 12 bak og ei mono blokk. Så kjører en rundt og skryt av at en har så frakt anlegg, men egentlig er det bare bass og resten orgninalt. Haff, slik høres rett og slett for ****** ut.

 

Driv å hjelper en jeg kjenner nå med å bygge.

 

Han surver over å måtte betale 1300kr for et frontsett, som han i hans tilfelle kan dra med spilleren. Men å kjøpe to bass element med samlet verdi på 5000kr og mono blokk til 6000kr, det er ikke noe problem!

 

Den bilen kommer forresten til å låte crap

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

jeg holder på med planer om 40 høytalere på 24bits lydsystem.... har bare 30 nå men låter bra. kjører 12stk på strømspare modus.... og bare 1 12" sub. for mye bass ødelegger den fine lyden i bilen min.

 

Skjedde noe utroligt når jeg passerte 12 grensen angående lydbilde.... høytallere over alt, gjør at lyden kommer hele tiden rett inn i ørene, uansett hvordan man vrir og vender på seg...

Prosjektet mitt å være omringet av lyden, være inni lyden.

 

jah, og så spiller jeg syntesizer i bilen også.... derfor... hehe

Link to comment
Share on other sites

Fikk lyst og si det veldig enkelt.. God lyd er IKKE dion personlige smak hvis god lyd skal defineres.

Skal god lyd defineres så bør bil definert på denne måten:

krav for og kunne si at du har god lyd i bilen:

 

-diskant, mellomtone og bass skal spille rent ingen skurring/vrenging

-alle elemnter skal spille i takt med minst mulig forsinkelse i forhold til hverandre

- skrangling/vibrering i bil som forstyrer lyden inne i bile skal være fjernet

-spille like "rent" uavhngig av volum, begynner det og vrenge på høyt volum eller at basser f.eks ikke henger med på lavt volum lenger er ikke god lyd.

 

utover disse grunnprinnsippene så er videre god lyd kun definert ut i fra øret og smaken tril personen som lytter, noen liker mye bass, andre vil ha lite, andre igjen vil ha det "perfekte" forhold mellom diskant mellomtone og bass, kanskje en live følelse? eller concert hall følelse osv....

 

eneste som definerer god lyd er hvor bra anlegget er bygd, ikke mengde bass osv......

 

MvH

Morten

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...