Jump to content

Dødgang/slark i drivverk


Guest btl

Recommended Posts

Jeg sliter fortiden med at det er dødgang/slark i drivverket mitt. Det merkes veldig godt når jeg kjører, hvis jeg f.eks gasser og slipper, "gjynger" bilen frem og tilbake.

 

Jeg lurer på hva det kan skyldes? kan det være slitte kryss i universal leddene, eller slitte tannhjul i differensialen og gearkassa? Eller kanskje en kombinasjon av disse. Jeg misstenker at det også kan være gummikoblingen mellom gearkassa og mellomakselen gjør det.

Det kan vel neppe være noe mellom motoren og gearkassa?

 

Kan jeg utelukke slitte tannhjul og universal-ledd?

 

Jeg har nemlig bytta gearkasse i bilen, og denne gummikobligen var litt vansklig å få på. Jeg gjorde det kanskje ikke helt riktig? Måtte sette den på med makt.

 

Jeg er klar over at jeg burde jekket opp bilen og sjekket hvor dødgangen er, men hydralikkjekken min har gått i stykker og sierrajekken er det IQ sperre på.

Link to comment
Share on other sites

Det nytter vel lite med en masse råd om hva som er galt vis du ikke ha klart og jekke opp bilen :? Vis du ikke gidder og få den opp, så får du ta deg en tur på ei smøregrav å få sjekket dette :!:

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk endra det første innlegget, og lagt til signatur. Jeg trodde det var signatur på innlegget. Det er nok bare 2WD. Sierra 2L 85 modell med mellomaksel og gearkasse ifra en is 86 modell. Jeg jekket opp bilen idag, og det var litt vansklig å se. Jekket opp den ene siden bak, og vrei litt på hjulet. Pga diffen, vil utvekslinten mellom drivakselen fra diffen til hjulet og mellomakselen bli 1:2.

Det så ut til å være litt slark over alt. kanskje mest i diffen. Men jeg vil ikke trekke noen konklusjon.

Jeg kommer jo til å fikse det en vakker dag, hvis jeg ikke velger å selge bilen? Jeg kan av og til kjøre litt hardt. Spinne av gårde og sånt :D

 

Kan slarken tyde på at noe veldig snart vil gå i stykker, eller skal det mye til for å ryke noe fysisk i drivverket?

Link to comment
Share on other sites

Noe slakk er det i alle drivverk, men dette skal ikke få bilen til å gynge slik du forklarer. Tyder heller på myke fjærer og dårlige dempere det.

 

Det som er viktig med det nevnte gummileddet er at det er helt, og ikke er sprekker rundt boltene osv, er det det kan du ofte få en lei vibrasjon i bilen, bør kanskje sjekke foringene dine i for- og bakstillinga også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg til å få sjekket opp hvorfor det er slakk i drivverket :!: For en dag så smeller det på det mest :oops: tidspunktet man kan tenke seg :!: :!: Å det er ikke noe artig!! Har prøvd det :cry:

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...