Jump to content

Turbo på 2,9 i efi


Per-joar

Recommended Posts

Hallo

Jeg driver å vurderer å prøve å bygge twin urbo på en scorpio 2,9 i jeg har, motoren går pent, ingen tikking, og har kun gått 170 000.

Lurte på om det går å bruke turbo fra en diesel bil, tenker da i baner av litt eldre citroen eller mb f.eks

Skal kjøre med orginal innmat og ikke planer om noe veldig heftig bygg, men vil helst ha en turbo som lader tidlig.

Takker for all hjelp

Link to comment
Share on other sites

Les litt rundt på forumet her. Står endel om Turbo om v6 rundt om på forumet. :) men les litt om turbo på 2,8. Er samme prinsippet...

 

 

Ok, trudde det ble endek forskjell pga forskjellen på mfi og efi, pluss at det er map sensor på motoren min.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Du kan ikke bruke det originale innsprutet sånn uten videre hvis du har mapsensor. Den "liker ikke" trykk

Link to comment
Share on other sites

2.9 med map fungerer med turbo. men ca 0.4bar er max.(kutter over dette. mener det ble brukt en slags enveisventil ell noe som gjorde så han fikk kjørt på 1.5bar overtrykk, har hjulpet en ungutt med singelturbo kit som bor i Trondheim,

 

std motor med montert dobble forsterka turbotoppakninger med stålbolter. t3/t4 turbo, org innsprut+ tileggsprut. 350hk.

 

 

skal finne ut av dette med map sensoren.,

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bruke det originale innsprutet sånn uten videre hvis du har mapsensor. Den "liker ikke" trykk

 

Det er også endel automatkasser som ikke liker trykk så da må man legge inn en dyse og en énveisventil eller noe slik for å unngå problemer når det trykklades.

Det samme bør kunne funke på MAP sensor slangen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
2.9 med map fungerer med turbo. men ca 0.4bar er max.(kutter over dette. mener det ble brukt en slags enveisventil ell noe som gjorde så han fikk kjørt på 1.5bar overtrykk, har hjulpet en ungutt med singelturbo kit som bor i Trondheim,

 

I en sort sierra? Mener å ha sett noen bilder av en sierra med 2,9 og singelturbo med map og tilleggssprut som sto til salgs i trøndelag for en stund siden. Lurte litt på hvordan det var gjort

Link to comment
Share on other sites

2.9 med map fungerer med turbo. men ca 0.4bar er max.(kutter over dette. mener det ble brukt en slags enveisventil ell noe som gjorde så han fikk kjørt på 1.5bar overtrykk, har hjulpet en ungutt med singelturbo kit som bor i Trondheim,

 

std motor med montert dobble forsterka turbotoppakninger med stålbolter. t3/t4 turbo, org innsprut+ tileggsprut. 350hk.

skal finne ut av dette med map sensoren.,

 

 

Kjempe fint!

Helt genialt med litt kompetente folk.! :)

Edited by Per-joar
Link to comment
Share on other sites

Guest gbraen

Har bygd turbo jeg på en 2,9. Snudde manifoldene andre veien, eller byttet om høyre og venstre, minnes ikke helt, bare stussene står opp. Lagde rør fra dem og opp til turbo. 3 toms ut, map-fueler fra GIK til ekstra bensin, ladet 0,55 bar, på 0,6 ble det tenningsbank. Gikk som pokker, bra dreiemoment!

 

Kjørte mye med dette, ødela verken topp-pakning eller noe annet!

 

Geir.

Edited by gbraen
Link to comment
Share on other sites

Har bygd turbo jeg på en 2,9. Snudde manifoldene andre veien, eller byttet om høyre og venstre, minnes ikke helt, bare stussene står opp. Lagde rør fra dem og opp til turbo. 3 toms ut, map-fueler fra GIK til ekstra bensin, ladet 0,55 bar, på 0,6 ble det tenningsbank. Gikk som pokker, bra dreiemoment!

 

Kjørte mye med dette, ødela verken topp-pakning eller noe annet!

 

Geir.

 

 

Stemmer, dette er noe av det jeg er ute etter også, litt mer sprut og drag + at det skal være litt holdbart, uten at det må være blod trimma.

Og dette er jo ikke et prosjekt som MÅ koste skjorta, blir jo hva du gjør det til.

Link to comment
Share on other sites

org kan disse motorene yte bra effekt økning.

 

de må bare ha nok bensin ved trykk. og det viktigste .tenning. her må det senkes .ellers får man tenningsbank. og det dreper

 

stempla. de sprekker mellom fjærene. ses ikke ovenfra ,om man tar av toppenen.

 

men en comp test avslører .,ugler i mosen.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Har bygd turbo jeg på en 2,9. Snudde manifoldene andre veien, eller byttet om høyre og venstre, minnes ikke helt, bare stussene står opp. Lagde rør fra dem og opp til turbo. 3 toms ut, map-fueler fra GIK til ekstra bensin, ladet 0,55 bar, på 0,6 ble det tenningsbank. Gikk som pokker, bra dreiemoment!

 

Kjørte mye med dette, ødela verken topp-pakning eller noe annet!

 

Geir.

 

E du heilt sikker på at da ikkje var ein 2,8.

På mi 2,9 maksina peika eksosen frå manifoylen på passasjesio rett i torpedoveggjen og servopumpo står høgt oppe framme på sama sio. Da e ikkje plass å snu han.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

jeg og en kammerat vurderer å bygge turbo på 2.9'n hans nå.

dette blir et skikkelig budget prosjekt, så vi får se hvordan det vil gå.

men har et par spørsmål...hva gjør man med bensintrykks regulatoren? den er vel ikke helt konstruert for overtrykk.

kan det funke å sette map sensoren på sugesia av turbo'n? eller er det like greit å bruke en enveis ventil?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

jeg er vel forsåvidt i gang med dette galskap prosjektet men er litt på tegne bordet enda..

etter hva jeg har skjønt så er dette noen motorer man kan få litt moment i og få til og fungere ordentlig.

jeg skal ikke ha så sinnsykt mye hk men satser på at hestene er der med engang og et tidlig maks ladetrykk..

derfor skal jeg bruke 2 stk IHI RHB5 turboer og en stor intercooler.

nye grenrør i rustfritt blir laget og plenium blir bygget om slik at jeg får singel spjeld og det rett.(på midten med andre ord)

jeg kommer og til og kjøre med datasprut på sikt.

og finish er stikkordet på dette prøve prosjektet.

jeg kommer til og bruke bensin trykkregulator fra cosworth da jeg syns denne fungerer ypperlig

Link to comment
Share on other sites

men vi skal ikke kjøre på mer enn 0.4 på denne motoren i første omgang, så funker det med den originale på så lave trykk, eller må vi bruke en fra en turbo bil?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...