Jump to content

Focus Hydrogen testbiler


and

Recommended Posts

Pressemelding 29 September.

Ford Celebrates Job One of Hydrogen-Powered Focus Fuel Cell Vehicle

 

Lang versjon:

FORD CELEBRATES PRODUCTION OF HYDROGEN-POWERED FOCUS FUEL CELL VEHICLE

 

Den tyske stat er med som sponsor på prosjektet, men ikke norge <_ src="%7B___base_url___%7D/uploads/emoticons/default_laugh.png" alt=":lol:">

Blir litt sær den Thinken i forhold synes jeg. Og i følge Miljø"krigern" Kurt er ikke dette miljøfremskritt.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe problem å skaffe hydrogen i norge? Lagt merke til de to hydrogenmercedesene (varebiler med ombygd bensinmotor og gassflasker i varerommet) som har stått på samme flekken utenfor Bellona i år og dag

Link to comment
Share on other sites

hydrogen selges hos alle gassleverandører. det er jo ingen problem å fremstille. er jo ett natur produkt. Men alle vet vel hva som skjedde med hindenburg!!!!!!! det var jo fyllt med hydrogen. Det er jo en ekstremt eksplosjon og brannfarlig gass. så det er vel ikke bare bare....

 

 

Mrk.. jeg har ikke lest artikkelen

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

det lages ved å bruke strøm på å splitte opp vann (H2O) til hydrogen H2 og oksygen, eller uten å bruke strøm ved å splitte opp naturgass (CH4) til hydrogen og CO2, så det er nok ikke helt uten miljøskader det heller.

Mulig det er fryktelig dyrt å kjøpe de på flasker eller at hydrogen molekylene er såpass flyktige at de lekker ut før man rekker å få brukt dem.

Link to comment
Share on other sites

hehe.... hydrogen og helium har jo nesten samme tyngde.. mener å huske at helium er 9 ganger lettere enn luft hydrogen er noe av det samme. så jeg tror nok det kan være ett problem å skulle fylle det ja

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe problem å skaffe hydrogen i norge? Lagt merke til de to hydrogenmercedesene (varebiler med ombygd bensinmotor og gassflasker i varerommet) som har stått på samme flekken utenfor Bellona i år og dag

Og her er grunnen:

Med unntak av noen turer i Oslo-området på prøveskilter har bilene stått parkert ved Bellonas hovedkontor i påvente av avgiftsfritak. Den ene bilen ble stilt ut på Autofil-messa på Lillestrøm i 2002 og trakk da store mengder nysgjerrige og interesserte tilskuere.

Dette er skrevet 23/04-2004.

 

Snakk om å værre pioneer i hydrogenbilarbeidet. Hjelper ikke å være først med hydrogenbil om den bare skal være til pynt utafor hovedkvarteret..i hele 2 år :lol: Dette proskjetet skulle gå over 3år og det er nesten brukt opp på Studie av parkert hydrogen på hjul.

Ser her at den norske stat virkelig presser på i hydrogenutforskningen. Lurer på om AGA har bygd den fyllestasjonen jeg.

 

 

Står mye bra skrevet om norsk hydrogen vs. bil på denne Bellonasiden: www.bellona.no/no/energi/hydrogen/prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Status og oversikt på de bilfabrikkene som har en hydrogenforsøksbil pr. 2002. Det året Bellona gikk til innkjøp av hydrogenSprinterne 3.1.1. Biler

 

Utdrag fra en større rapport: www.bellona.no/no/energi/hydrogen/report_6-2002

Link to comment
Share on other sites

ikke mye som har skjedd på de to åra siden rapporten ble skrevet. <_<

Burde vel gå an å registrere sprinterne som lastebiler inntil videre og kreve momsen tilbake etter det er bevist at den er like miljøvennlige som elbiler (som er fritatt for mva)

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på bilfabrikkantene eller det stillestående Bellonaprosjektet?

Når en ser litt på de ytelsene ser den Sprintern som er konvertert i 1999 litt utdatert ut. Men sånn går det når norske myndighter sløvern i skyggen :angry:

 

Uansett om de Sprinterene blir reg som lastebiler eller ikke så er det bare en avsporing. Sånn går det i politikernorge med nye ideer. Det som kunne lagd blest om hydrogen skjedde ikke. Finnes jo ikke en fyllestasjon i landet engang.

Da er det jammen bra vi har bilindustri og myndighter ute i resten av verden til å tråkke opp stien vi kan følge..

 

Som det står i pressemeldingen fra FORD så er det et sammarbeid mellom Ballard som lager fuelceller, BP og DaimlerChrysler og ulike lands myndigheter.

 

Og disse bilene skal gå i 2 til 3årstestperioder året rundt ute i traffiken blandt annet i Berlin tyskland, og ikke på noe testovalbane med utvalgte forskere.

 

Sammarbeidpartnere:

www.ballard.com inneholder en animert gjennomgang av hydrogenFOCUSen. artig

 

www.bp.com hydrogensider Aldri sett en hydrogenfyllestasjon finner du bilder her inne.

 

DimlerCrysler DaimlerChrysler Delivers the First Fuel Cell Cars to Customers in Berlin

Ligner ikke på en Sprinter disse søte små :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...