b1rken Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Har litt problemer med turtallet på mondeoen nå i det siste. Er en 1995 modell, 2.0l motor. Den ligger og har alltid ligget på 1.5k rpm på tomgang. Men sånn så idag f.eks på vei til jobb. Alt går fint, men plutselig så ligger tomgangsturtallet mye høyere enn det skal. Slepper gassen og klutchen, og turtelleren går ned til 2k rpm og blir der. Fortsetter å kjøre, og om ikke lenge så ligger den på 3k rpm når jeg tar foten av clutchen og gass pedalen. Jeg kjører inn i en buslomme hallveis til jobb, og da ligger den opp imot 4k rpm. Skrur av motoren, skrur den raskt på igjen, kjører videre, og det fungerer akuratt slikt den skal / slik den fungerte før. Tok flere sjekker den siste halveien til jobb, og turtelleren gikk nå ned til 1.5rpm som normalt. Akuratt det samme skjedde på veien hjem. Den begynte å tulle, stoppe hallveis ca, startet motoren igjen umiddelbart etter jeg hadde skrudd den av nesten, og alt virker som det skal hele veien hjem. Hva kan være galt? Når jeg tenkter tilbake hva jeg har gjort etter at dette skjedde så har jeg tatt luftfilterboks lokket (det orginale), og tatt ut innsatsfilteret (orginalt), når jeg skulle sjekke hvor stor diameter jeg trenger for et eventuelt luftfilter, og hvordan jeg skal få laget til et rør med bend så jeg får plass til det. Husket det var litt knovete å få lokket rett på plass, men mener nå jeg har fått det skikkelig på. Jeg testet også og starte motoren uten luftfilterlokket eller innsatsen i, for å sjekke hvordan lyden var. Dette gjorde jeg inne i en garasje. Kan dette ha noen innvirkning på problemet mitt? Kan det være jeg ikke har fått lokket skikkelig på, at det kan ha noe med det å gjøre? Pappa snakket om at kansje kunne være choken som hengte seg eller noe slik. Det har skjedd ett par ganger før, men da merket jeg bare at den lå på ca 2000 rpm når jeg parkerte bilen, og tenkte ikke noe særlig mer på det. På forhånd takk-b1rken
kimsa Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Jeg tror du har fått noe dritt på luftmengdemåleren din som sitter rett innenfor luftfilterboksen. Disse målerene er som oftest roten til alt ondt på disse bilene. Neste gang det skjer, ikke stopp bilen, men løp ut og napp av den kontakten som går inn til luftmassemåleren og se hva som skjer. Skulle ikke forundre meg om alt blir bra att da! Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
Anders_K Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 1500 var mye på tomgang, skal gå med +-950 o/min 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P.
b1rken Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 Samme skjedde idag, etter rundt 10 minutt fra første gang jeg startet den idag. Stanset bilen, og den lå på mellom 3 og 4k rpm. Prøvde å koble ut luftmengdemåleren, men fikk ikke koblet den av? :\ Stanset da bilen, startet den igjen, og den virket som før. De første 3 minuttene så var den litt dø når jeg ga bånn spiker, men det ordnet seg. Så kjørte jeg 1.5 time i strekk uten at turtallet hang seg. Parkerte flere ganger, kjørte videre, ingen problemer. Rart. Var også å kjøpte et green cotton luftfilter idag, og trenger nå bare et rør av noe slag slik at jeg kan få plassert det i bilen uten at det stanger i batteriet. Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slik? Aluminium, gummi, whatever, bare det funker. Må ha en diameter på ca 80-82mm.
kimsa Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Kontakten på massemåleren er bare å sykke av, men om det ikke er veldig slitt så sitter det en slik metall krampe rundt den på undersiden, for at dne ikke skal falle av. Prøv å dytte av denne med en flat skrutrekker først så er det bare å dra kontakten forsiktig tilbake Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
b1rken Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 Ah, ja jeg så en slik metall krampe. Skal prøve å ta den av når jeg kommer hjem, slik at det er fort gjort når den begynner å tulle igjen neste gang Takk for tipset, er åpent for alt annet så kan være til hjelp også
b1rken Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 Enda en update her. På vei hjem fra jobb så hang den seg ikke opp en eneste gang. Idag så kjøpte jeg jo green filter. Tok av luftfilterboksen, og så hvordan passformen va, hvor stor bend jeg må ha, og satte alt på plass igjen slik det var. Dette er det eneste jeg har gjort anderledes siden igår når den tullet. Den andre forskjellen fra igår til idag var at idag regnet det ikke på vei hjem fra jobb.
kimsa Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 hehe. jeg er nesten sikker på at det er luftmassemåleren din som er gåen utifra hva du sier nå. Jeg har 3 gamle liggende i garagen som alle gir forskjellige feil på motorens gange. Dette er en forbruksdel på mondeo mk1.. Som oftest får en problemer enten når det blir kjølig på morgen og kveld og varmt midt på dagen, ved fuktig vær, eller når bilen er kjørt varm og blir startet opp igjenn med varme i motoren. En ny massemåler koster på ford 1700kr, den bytter du på under 5 min selv! Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
b1rken Posted August 1, 2007 Author Posted August 1, 2007 (edited) Enda en update. Idag har den tullet veldig. Ligger på 2k rpm hele veien nesten. Stopped bilen, lot motoren gå på tomgang (2k rpm). Tok ut kontakten til luftmassemåleren, men merket ikke noe særlig. Heller det at den gjekk bittebittelitt opp i turtallet. Så tok jeg ledningen på igjen, og da hørtes det ut som turtallet gikk ned til normal tomgang igjen, men det gikk nokså raskt opp igjen. Luftmassemåleren som kuker som du sier da?Og vet du om det går an å få tak i en slik måler på biltema eller noe lignende? Er ikke så utrolig keen på å punge ut 1700kr til ford, de suger virkerlig balle her i haugesund føler jeg :\ Edit: Fikk også montert green filteret mitt idag. Funket knall, viss du ser bort fra tomgangsproblemene som er. Har sett endel snakke om å dra ut en sikring for å resette hjernen, siden den nå får mer luft eller noe slik. Bør jeg gjøre det, og kan det kansje hjelpe positivt på tomgangsproblemet mitt? En annen ting er at jeg har lyst til å ta vekk den boksen som stikker ned mot frontfangeren før luftmengdemåleren. Har ikke lyst å ta av T-leddet den sitter på, for jeg så det lå en måler oppi der også (Hva er den til?), så jeg tenkte på å bare skjære den av og tette hullet. Edited August 1, 2007 by b1rken
kimsa Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Ford er de eneste som har skjønner du. Jeg har sjekket en del og som du skjønner siden jeg har tre stykker liggende så har dette vært feil på min bil ganske ofte.. Har selvsagt muligheten til å la deg prøve en av de som er ødelagte men det hjelper ikke så mye. hehe Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
b1rken Posted August 1, 2007 Author Posted August 1, 2007 Hehe, ok. Takk for alle svarene forresten Kan ta en tur på høggern imorgen å høre om de har. Spørr om å få prøve en av dem i en dag hvis det lar seg gjøre, å se hvordan den oppfører seg da. Hvis. Men tror du Ford klarer å se hva som er feil hvis jeg leverer den inn til sånn feilkodelesing eller hva det kalles?
b1rken Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Yes, igår fikk jeg ordnet problemet. Funket fint i hele går, og på vei hjem fra jobb idag morges. Så jeg tror den er slik den var nå For de som skulle ha samme problemet noen gang, så byttet jeg et t-ledd under coilen, hvor det skulle være vakum, men disse leddene hadde visst en tendens til å smelte siden de var så nærme motoren. Så på min var det hull rett gjennom nesten, og en hørte en suselyd derfra når en åpnet panseret. Jeg har ikke merket denne lyden før han sa det, men når han sa det så husker jeg at den ikke var der før da bilen fungerte slik den skulle. Så jeg betalte 59kr for dette leddet, satte det på, og nå virker den fint
Mk1-Sindre Posted August 6, 2007 Posted August 6, 2007 Den der ja. Min tok også kvelden etterhvert, men kan ikke si jeg hadde helt lignende symptom som deg. Min sto og jaga mellom 500 og 1000 på tomgang.. Kunne liksom ligge på 1500 rett etter at jeg stoppa bilen, og etter noen sekunder begynte den å jage mellom 500 og 1000, og den gikk litt dårligere generelt. Hørte denne suselyden, og da skjønte jeg med en gang hva det var etter å ha lest ganske mye om det T-stykket her inne, og å ha kjent meg frem til hvor den suselyden kom fra - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now